بیشترین دلیل مسمومیت ها در فارس چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک سم علفکش با عنوان پاراکوات، قرص برنج و مخدرها مرگآورترین مواد در بین افراد دچار مسمومیت در فارس است.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر فاضل گودرزی افزود: سالانه 7 تا 8 هزار نفر به دلیل مسمومیت به مرکز مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه می کنند که درصدی از این تعداد به دلیل شدت عوارض میمیرند.
وی یادآور شد: برخی از این افراد به قصد خودکشی اقدام به خوردن مواد یاد شده میکنند و به دلیل پنهان کاری و مراجعه دیرهنگام پس از مسمومیت دچار عوارض جبران ناپذیر و حتی برخی مرگ می شوند.
این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها گفت: برخی از افراد به صورت تصادفی مسموم می گردند اما عده ای به دلیل خودکشی و مخفی کردن موضوع با عوارضی مانند مشکلات گوارشی، قلبی، عروقی، مغز و اعصاب، کبد و کلیه رو به رو میشوند.
دکتر گودرزی ادامه داد: افرادی که عمداً مواد مسموم کننده را مصرف می کنند پس از مراجعه به بیمارستان باید توسط کادر درمانی و خانواده حمایت شوند تا این اتفاق دوباره رخ ندهد.وی یادآور شد: در موارد معمول قرار دادن مواد سمی در شیشه های مواد غذایی خطرناک است و برخی مراجعه کنندگان به بخش مسمومیتهای بیمارستان علی اصغر (ع) نیز به دلیل همین اشتباه مسموم شده اند.دکتر گودرزی گفت: طبق آمارهای موجود در مرحله اول داورهای آرام بخش و مواد مخدر و در درجات بعدی سموم گیاهی و حشره کش ها مهمترین دلایل مسمومیتها در فارس است که با توجه به نکات پیشگیری چه در موارد تصادفی و چه قصد خودکشی باید عوارض آن را جدی گرفت.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مصرف خودسرانه داروها و انباشتن اقلام دارویی مختلف در خانه احتمال مسمومیتها را افزایش میدهد و توجه به این قبیل مسائل زمینه حفظ سلامت اعضای خانواده را فراهم میکند.
دکتر گودرزی گفت: والدین نیز در صورت مشاهده تغییر رفتار در نوجوانان و جوانان باید آن را زنگ خطر تلقی کنند و طی تعامل با فرزندان امکان بروز اتفاقهای ناگوار را به حداقل برسانند.وی افزود: اعضای یک خانه نیز به جای سرزنش همدیگر به همدلی و افزایش تعامل بپردازند تا افراد در صورت بروز مشکل به جای پناه بردن به مواد مخدر و محرک و مسموم کننده خانواده را انتخاب کنند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اکثر افرادی که چندین بار به دلیل خودکشی مسموم می شوند، دچار مشکلات روحی مزمن هستند که درمان آنها ضروری است و این مساله باید از سوی متولیان و خانوادهها پیگیری شود.

خبر جنوب

902/900

کد خبر: 864387

وب گردی

وب گردی