لزوم افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در باورپذیری اخبار رسانه های مجازی

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با اشاره به حجم بالای رسانه های دیجیتالی و انتشار اخبار متنوع و گاها ضد و نقیض در این رسانه ها، بر لزوم افزایش سطح سواد رسانه ای عموم مردم در باورپذیری اخبار رسانه های مختلف تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اکبر نصراللهی در پنجمین روز از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در نشستی با موضوع «منبع نگاری روزنامه ها و مطبوعات » اظهار کرد: درشرایط حاضر هر فرد با یک حساب کاربری می تواند منبع خبر باشد و اخبار موردنظر خود را منتشر کند و اگر بخواهیم از طریق موانع قانونی اقدام کنیم زمان زیادی باید صرف تدوین ، تصویب و اجرای قانون کرد و نمی توانیم سرعت قونین و موضوعات را مطابقت دهیم.

وی افزود: در گذشته دبیران و سردبیران رسانه ها منابع خبرها را راستی آزمایی و بعد خبر را منتشر می کردند اما اکنون این راستی آزمایی در فضای مجازی وجود ندارد و مصرف کنندگان اخبار آنها را راستی آزمایی می کنند؛ بنابراین باید سواد رسانه ای آنها بالا برود.

نصراللهی سه راهکار به مخاطبان اخبار رسانه های مجازی برای راستی آزمایی خبرها پیشنهاد کرد و گفت: مخاطبان باید ابتدا اخبار را با عقل و فکر خود حلاجی و بررسی کنند، سپس آن را با گروه های مرجع و سپس با رسانه های رسمی مطابقت دهند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه های رسمی باید به درجه ای برسند که مخاطبان بتوانند به آنها رجوع کنند، افزود: درحال حاضر این رسانه ها از مردم و اپلیکیشن های موبایل عقب هستند و به همین دلیل در برخی موارد اخباری را از منابع غیرموثق منتشر می کنند که واقعیت ندارد و در مواردی مجبور به اصلاح خبر می شوند.

لزومی به ذکر منبع در همه خبرها نیست
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: درآموزشهای خبرنگاری همواره تاکید به ذکر منبع خبر می شد و همچنان این مبحث به عنوان اصول خبرنگاری آموزش داده میشود اما به اعتقاد من به جز در چهار مورد نیازی به ذکر منبع خبرنیست؛ برای مستندکردن خبر در مواردی که مخاطب نیاز دارد خبر را مستند و با ذکر منبع داشته باشد تا به صحت آن اطمینان کند، در اخبار با موضوعات حساس که در منبع پیشانی خبر است، برای اعتباربخشی به خبر و برای مانور دادن روی موضوع خبر لازم به ذکر منبع است.

افزایش خبرهای تولیدی برای جذب مخاطب بیشتر

نصراللهی با اشاره به ریزش مخاطب رسانه ها ، اظهار کرد: یکی از آسیب های رسانه های ما این ا ست که تولید اختصاصی ندارند و یا میزان آن بسیار کم است و این مساله منجر به ریزش مخاطبان رسانه میشود که برای جبران آن باید تولید را افزایش دهند.

وی گفت: درحال حاضر مردم به سمت شبکه های مجازی شیفت پیدا کرده اند؛ مردم در دنیا به طور متوسط هفت ساعت در طول شبانه روز از رسانه ها استفاده می کنند، مصرف استفاده مردم از اینترنت به 84 درصد افزایش یافته و استفاده آنها از مطبوعات، تلویزیون و مجلات کاهش داشته است.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 864409

وب گردی

وب گردی