جزئیات اجرای پزشک خانواده در ۱۵ استان کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون اطلاعات ۶۰ میلیون شهروند در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده و در آینده تمام سامانه های موجود، تحت پرونده الکترونیک سلامت قرار می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: پرونده الکترونیک سلامت بسیار فراتر از سامانه هایی است که تاکنون ایجاد شده است و تمام اطلاعات ایرانیان از بدو تولد تا مرگ باید در این پرونده ثبت شود.

رئیسی افزود: پرونده الکترونیک سلامت با سطوح دسترسی مشخص در اختیار تمام مراکز بهداشتی، درمانی، پاراکلینیک، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها و حتی بخش های خصوصی بهداشتی و درمانی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: البته اطلاعات سلامت هر فرد محفوظ خواهد بود و پس از انجام سیاستگذاری های لازم، اطلاعات افراد در یک سطح بندی خاص در اختیار این مراکز قرار می گیرد.

معاون بهداشت با اشاره به اینکه برای اجرای تمام طرح‌ها یک برنامه زمانبندی مشخص در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر چند سامانه در کشور طراحی شده که اطلاعات در آن ثبت می‌شود، این سامانه ها تحت پرونده الکترونیک سلامت قرار خواهند گرفت و به همه بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی لینک خواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این برنامه یکی از اولویت‌های حوزه بهداشت خواهد بود و تمام اجزای آن بررسی شده و در فاز نخست به صورت پایلوت در 15 استان تا پایان سال اجرا خواهد شد.

وی افزود: تمام پزشکانی که در برنامه پزشک خانواده کار می‌کنند باید دوره آموزش 6 ماهه را گذرانده باشند زیرا در کوریکولوم پزشکی عمومی نیز 6 ماه آموزش این برنامه گنجانده شده است.

رئیسی تصریح کرد: برنامه آموزش و تربیت متخصصان پزشکی خانواده نیز در حال انجام است زیرا این پزشکان در اجرایی شدن هرچه بهتر این برنامه نقش ویژه ای دارند.

وی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها عنوان کرد: فاز یک برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تا پایان سال 97 اجرایی می‌شود و طبق پیش بینی‌ها بیش از نیمی از کشور تحت پوشش خواهند رفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بین سال‌های 98 تا 1400 نیز با کامل شدن پرونده الکترونیک سلامت، برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار، زیر 50 هزار و زیر 100 و 200 هزار نفر اجرایی می شود.

وی در پایان سخنانش فاز نهایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را اجرایی شدن آن در کلانشهرها اعلام کرد.

706

کد خبر: 864589

وب گردی

وب گردی