خصوصی سازی درست اجرا نشده است /۱۸ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۱۸ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته و ۲۱ درصد رد دیون بوده و عملا در اجرای اصل ۴۴ در برخی موارد شکست خورده ایم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، قاضی ناصر سراج روز چهارشنبه، در مراسم معارفه بازرس کل استان قزوین که در دادگستری برگزارشد اظهار داشت: همکاران قضایی بسیار مظلوم هستند و علیرغم کارهای مهمی که انجام می دهند با تخریب دوست و دشمن مواجهند.

وی اضافه کرد: باید دید در سایر کشورها با یک قاضی چگونه برخورد می کنند و در حالی که این افراد تکریم می شوند در کشورما با این همه هجمه همکاران ما چگونه کار می کنند که مظلومیت آنها مشهود است.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان اجرایی می شود

سراج در ادامه تصریح کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان از قبل بود که اخیرا مجلس به دلیل اختلافی که وجود داشت تفسیری برای آن داشت و قبلا هر کس اگر مقام بود در هر پستی قرار می گرفت می توانست بکار گرفته شود و به همین دلیل اکثر بازنشستگان مجددا بکار گرفته می شدند و با تفسیر جدید مجلس این فضا محدود می شود.

قاضی سراج تصریح کرد: با این تفسیر مقرر شد فقط کسانی که در جایگاه قانونی هستند در آن جایگاه بکار گرفته شوند مثلا یک وزیر فقط برای وزارت و یک استاندار فقط در جایگاه استانداری می تواند در شرایط لازم از شمول ممنوعیت مستثنی شود.

وی اضافه کرد: در این قانون فقط جایگاه ملاک است که ماده ۷۱ احصا شده و می توانند برخی بکار گرفته شوند مثلا استاندار یک مقام بود در هر پستی می توانست بکار گرفته شود و امروز فقط در آن جایگاه می تواند قرار گیرد که بسیار محدود شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص زمان اجرای این قانون تصریح کرد: از تاریخ ۲۰ آبان ماه امسال قانون منع بکارگیری بازنشستگان قطعیت پیدا می کند و هرکس آن را نقض کند و نادیده بگیرد و بکار گرفته شود و یا بکار گیرد با مجازات انفصال روبرو می شود.

سراج تصریح کرد: اگر کسی این قانون را نادیده بگیرد هم انفصال دارد و هم باید حقوق دولت را بازگرداند و در اجرای آن جدی هستیم.

مدیران سرمایه ارزشمند نظام هستند که باید صیانت شود

قاضی سراج نگاه سازمان بازرسی را پیشگیرانه دانست و اظهارداشت: اعتقاد داریم که مدیران جمهوری اسلامی سرمایه های ارزشمندی هستند که پس از ۳۰ سال کار از تجارب بالایی برخوردارند که باید از آن صیانت شود لذا با نگاه پیشگیری تلاش می کنیم هرگاه لازم شد مسیر درست را به مدیران نشان دهیم.

وی در خصوص نتایج ملموس رویکرد پیشگیری در سازمان بازرسی اظهارداشت: در پیشگیری نتایج ملموسی داشته ایم زیرا باید دانست یک خروجی ما به دادگاه می رود و دهها مورد در پیشگیری و هشدار که مسائل برطرف می شود دیگر شاید معلوم نباشد و علنی نمی شود در حالیکه دستاورد است و به اصلاح امور منجر شده است.

سراج بیان کرد: رویکرد ما پیشگیری از تخلف است و با حضور در دستگاههای اجرایی و ارائه راهنمایی تخصصی تلاش میکنیم ازتخلف جلوگیری شود که در این زمینه موفق بوده ایم.

وی اضافه کرد: فقط یکی از خروجی های سازمان بازرسی در محاکم است لذا بسیاری از کارهای ما نمود ندارد و شاید خیلی ها متوجه نمی شوند مثلا فقط در یک دستگاه اخیرا ما ۵۴ جلسه داشته ایم که رئیس دستگاه از مسیر قانون خارج نشود که هر کدام از این موارد می توانست یک تخلف و پرونده شود.

سراج یادآورشد: ورودی دستگاه قضایی با خودش نیست و اگر پرونده زیاد است خارج از دستگاه قضاست اما فشار کار بر دوش همکاران ما قرار دارد.

خصوصی سازی درست اجرا نشده است

وی در ادامه گفت: در خصوصی سازی موفق عمل نکردیم و نگاه رهبری پیاده نشد و در شرایطی که باید تولید و اشتغال حمایت می شد و در واگذاری نباید تا ۵ سال هیچ کارگری اخراج میشد شاهد خلاف این موضوع بودیم و دچار مشکل شدیم.

سراج بیان کرد: اولین کاری که پس از واگذاری کارخانه ها به بخش خصوصی انجام شد تعدیل نیرو بود که مسائل زیادی ایجاد کرد که در قزوین هم شما در چند واحد صنعتی مشکل دارید که باید حل شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: خصوصی سازی طبق نظر رهبری انجام نشد در حالی که اگر بر اساس محور تعیین شده بود شاهد انقلابی بزرگ در اقتصاد کشور می شدیم.

۱۸ درصد خصوصی سازی به بخش خصوصی داده شد

وی بیان کرد: فقط ۱۸ درصد خصوصی سازی به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است و ۲۱ درصد رد دیون بوده و بدون درنظر گرفتن اهلیت افراد فقط برای پرداخت بدهی کارخانه ای را به کسانی داده ایم که هیچ تخصصی در اداره آن نداشتند.

سراج تصریح کرد: برای نمونه پتروشیمی اصفهان را برای پرداخت بدهی به بهداشت و درمان واگذار کردند که این نوع واگذاری ها با شکست مواجه شده است.

سودهای بانکی تعدیل نشده

وی با انتقاد از سودهای بانکی یادآورشد: الان سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یافته اما بانکها با روشهای مختلف تا ۲۰ درصد هم سود به سپرده ها می دهند و در این شرایط مردم ترجیح می دهند پول خودشان را به جای تولید در بانک بگذارند.

سراج اضافه کرد: امروز هیچ کار تولیدی در کشور نمی تواند ۲۰ درصد سود خالص داشته باشد و با افزایش قیمت تمام شده نسبت به مشابه خارجی و نیز قاچاق کالا عملا به تولیدکننده اسیب زده ایم.

دولت و دستگاه قضایی در مبارزه با فساد جدی است

وی در ادامه گفت: هم دولت و هم قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی مصمم و جدی هستند و تلاش می کنند در برخورد با قاچاق کالا هم قاطعانه برخورد کنند.

قاضی سراج با تشکر از خدمات انصاری بازرس سابق، عبدالله آقا علیخانی را به عنوان بازرس جدید استان قزوین معرفی کرد.

706

کد خبر: 864644

وب گردی

وب گردی