از بی‌مهری به غرفه شهرستان‌ها تا رونقی که به نمایشگاه بیست‌وسه مطبوعات نیامد

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها روزهای پایانی خود را سپری می کند. این نمایشگاه طبق روال دوره های قبل در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، از دید یک بازدیدکننده که برای نخستین بار پا به نمایشگاه مطبوعات می گذارد جذابیت غرفه های رسانه های معتبر کشور، بیشتر از سایر اتفاقات یا فعالیت های نمایشگاه خودنمایی می کند.

بخش اعظم سالن اصلی به نشریات شناخته شده و بعضا دولتی اختصاص دارد. برخی از غرفه ها در جهت تبلیغات برند خود که هیچ ارتباطی به رسانه ندارد در سالن اصلی با مساحتی هم رده سابر نشریات معتبر جاخوش کرده اند.

اما نمایشگاه مطبوعات تنها شامل رسانه های مرکز شهر نیست بلکه رسانه های شهرستانی نیز سهمی از مطبوعات کشور را دارا هستند اما این سهم، بخش چشمگیری در این رویداد فرهنگی ندارد.

در بخش انتهایی سالن و طبقه دوم شبستان، دو نقطه کم رونق نمایشگاه مطبوعات به نشریات شهرستان ها اختصاص دارد. تبعیض در اختصاص غرفه هایی که بعضا کمتر دیده می شوند بهانه ای شد برای پرسش از بعضی از این رسانه ها که دل خوشی از وضعیتشان نداشتند که در ادامه از نظرتان می گذرد.

** مناظرات در رسانه ها نمایشگاه را بسیار گرم می کرد

وحید اعظمی مدیر مسئول هفته نامه نسل نو یکی از غرفه داران بخش شهرستان هااست. وی درباره روند نمایشگاه مطبوعات می گوید: 20 سال است که به نمایشگاه مطبوعات می آیم و به نظرم نمایشگاه نسبت به 4 سال اخیر دچار افت کیفیت شدیدی شده است بخش مناظرات از نمایشگاه حذف شده است در حالی که یکی از مواردی که باعث رونق نمایشگاه مطبوعات می شد برگزاری مناظره از سوی رسانه ها بود که هر سال کم رونق شد و امسال نیز اثری از آن به شکل قدیم وجود ندارد.

این فعال رسانه ای اضافه می کند: وزارت ارشاد اگر به جای نگاه دکانی به نمایشگاه نگاهی خدماتی به رسانه ها داشته باشد و اقلام را با نرخ مصوب به غرفه داران ارائه دهد نمایشگاه حال و هوای بهتری به خود می گیرد. در این راستا نمایشگاه مطبوعات به دکان مکیدن پول رسانه ها تبدل شده است به طوری که بازار خوراکی های مختلف از بازار غرفه من گرم تر است.

** بازار گرم خوراکی در نمایشگاه مطبوعات

در این رابطه سیف الله حسنی پور مدیر مسئول دو هفته نامه نسیم جم از استان بوشهر گفت: اولین بارم است که در نمایشگاه مطبوعات حضور دارم همیشه رسانه ها را از دور رصد می کردم.

وی در مورد وضعیت نمایشگاه می گوید: این نمایشگاه برخلاف آنچه که من تصور کردم نمایشگاه پرباری نبود. با ورود به نمایشگاه خیلی شرم کردم و دلم به حال رسانه های استانی سوخت. عملکرد خبرگزاری ها در روبرویی با یک مدیر که برای بازدید به نمایشگاه مطبوعات می آید ، خجالت اور است به طوریکه هر رسانه ای سعی دارد به هر طریقی وی را به غرفه خود دعوت کنند.

این فعال رسانه درباره تفاوت در تبلیغات رسانه ها در این رویداد فرهنگی اضافه می کند: رسانه هایی چون ایران، شهروند و همشهری که از بودجه دولتی استفاده می کنند رسانه های مطرح کشور هستند و خون ملت را می مکند ونشریه منتشر می کنند و تبلیغاتشان کل مصلی را پوشش داده است در حالی که از پول بیت المال برای رسانه خود تبلیغ می کنند در حالی که راه جذب مخاطب این نیست که شما در تمام شهر از سرمایه مردم برای تبلیغات خود استفاده کنید.

مدیر مسئول دو هفته نامه نسیم جم از حواشی برگزاری نمایشگاه مطبوعات ابراز ناراحتی کرد و افزود: در نمایشگاه مطبوعات باید رسانه ها رونق داشته باشند ولی تنها چیزی که در نمایشگاه رونق ندارد بحث رسانه هاست روبروی غرفه ما سوپرمارکت است و بازار آنها از بازار من داغترا ست. در نمایشگاه مطبوعات فروش همه نوع خوراکی و اجناس دیدم جز مطبوعات. متاسفانه غرفه من نزدیک سرویس بهداشتی است و هر کس احساس نیاز به این مکان می کند از غرفه من بازدید می کند. از مسئولان برگزاری نمایشگاه درخواستم دارم که دست از اجحاف در حق رسانه های استانی بردارند. غرفه های استانی باید در جای بهتری قرار بگیرند و بحث خبر و رسانه باید در این مکان مطرح باشد نه بوفه ای که مقابل غرفه من قرار گرفته و پاتوق سیگاری هاست. البته مسئله اینترنت نیز امروز که به اواخر نمایشگاه نزدیک می شویم مرتفع شده است که ابدا در شان نمایشگاه مطبوعات نیست.

**نشریات شهرستانی همیشه با بی مهری روبرو بوده اند

افشین معشوری مدیر مسئول عطر شالیزار و دو هفته نامه خردورز از استان گیلان نیز درباره جانمایی غرفه های شهرستان ها می گوید: وضع تبعیض میان نشریات مرکز استان و شهرستان تنها به اختصاص مکان نامناسب غرفه تعلق ندارد بلکه این امر در بخش مالی نیز نمود بارزی دارد. به طوریکه امسال نشریات استانی و شهرستانی را در نقطه کور نمایشگاه قرار داده اند و این نشریات همیشه با بی مهری مواجه بودند درنمایشگاه امسال این وضع به اوج خود رسیده است. بودجه مالی داخلی به ما تعلق نمی گیرد و شخصی نشریه مان را منتشر می کنیم مگر نشریاتی که متعلق به سازمان های خاصی هستند از طریق کارمندان دولتی که شاغل در نشریات هستند بودجه دولتی را جذب می کنند البته تا سال گذشته برای همه نشریات یارانه کاغذ اختصاص داده می شد که یکسال است که آن نیز قطع شده است و در این مورد واقعا در مضیقه هستیم.

مدیر مسئول عطر شالیزار اضافه می کند: بازدید عموم از این قسمت کمتر از ابتدای نمایشگاه است و بیشتر مراجعه کنندگان از دوستان و آشنایان مسئولین نمایشگاه معمولا به نشریاتی که از لحاظ اقتصادی ضعیف تر هستند توجهی نمی کنند و در این رابطه در بازدید حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از غرفه رسانه ام از وی درخواست کردم تغیری در جانمایی غرفه های شهرستانی و مرکز استان بدهد به طوریکه همه غرفه های بزرگ پر رنگ لعاب در دور تا دور این شبستان مستقر شوند اگر شناخته شده ها و شهرستان ها در وسط سالن باشد بهتر است زیرا این غرفه ها بیننده را به سمت خود جلب می کند و کمتر شناخته شده ها و رسانه های کوچک و شهرستانی ها و سط سالن باشند باعث بهتر دیده شدن غرفه های شهرستانی می شود و جلوه بهتری به نمایشگاه مطبوعات می دهد.

نمایشگاه مطبوعات طبق روال هر ساله به روزهای پایانی خود نزدیک می شود حال و هوای برخی از غرفه ها با رسیدن به ساعات پایانی تغییر چندانی نکرده است اما غرفه های ویژه شهرستان ها ساعتی قبل از پایان نمایشگاه تعطیل شده اند زیرا همان بازدید اندک در ساعات پایانی نمایشگاه مطبوعات به صفر رسیده است در حالی که غرفه های فروش اقلام خوراکی قصد ترک نمایشگاه را ندارند و این مسئله در نمایشگاه چندان دیده نمی شود.

502

کد خبر: 864787

وب گردی

وب گردی