اولویت اصلی ؛ توسعه اورژانس هوایی/ تلاش برای کاهش زمان رسیدن به بالین مصدومان

 سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در حال تقویت موضوع اورژانس هوایی هستیم و در واقع یکی از اولویت های اصلی ما توسعه اورژانس هوایی است تا خدمات رسانی مطلوب تری ارائه شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا مجتبی خالدی گفت: از آنجا که اورژانس هوایی، بسیاری از مشکلات جاده ای را با توجه به پهناور بودن کشور برطرف می کند که اکنون تعداد پایگاه های هوایی در کشور از پنج به 35 پایگاه افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: این موضوع اقدام موثری بود چون با وجود اینکه شرایط تحریم را پشت سر گذاشتیم بالگرد ورودی به کشور نداشتیم اما اکنون تلاش می کنیم که این مشکلات پیش رو را برداریم تا بتوانیم آمبولانس ها را از چهار به هشت هزار دستگاه برسانیم تا خدمات مناسبی برای مردم داشته باشیم.

زمان رسیدن به بالین مصدومان در شهرهای بزرگ از 8 دقیقه عبور کرده است


وی درباره تعداد پایگاه های امدادی جاده ای و شهری و زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار یا مصدومان حوادث گفت: استاندارد حضور اورژانس بر بالین بیماران یا مصدومان حوادث در کشورهای مختلف، متفاوت است برخی از کشورها اصلا اورژانس جاده ای ندارد ولی در شهرها خدمات موثر دارند.
وی ادامه داد: در ایران برنامه طرح پوشش فراگیر در اورژانس را داریم که اکنون در حال اجرا است، در این طرح آمده است که آمبولانس اورژانس در شهرها باید در 80 درصد موارد زیر 8 دقیقه برسد و در جاده ها در 80 درصد موارد زیر 14 دقیقه برسد.
خالدی اضافه کرد: بخاطر همین ما در این راستا حرکت کردیم و پایگاه های اورژانس میزان فاصله های آنها 50 کیلومتر شده است و تلاش کرده ایم که این پایگاه ها نیز با هم هماهنگ باشند.
وی اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که ما به 80 درصد رسیده ایم و تلاش می کنیم تعداد پایگاه های امدادی را افزایش دهیم و زمان را به 100 درصد برسانیم و با هر تماسی با اورژانس زیر هشت دقیقه به مکان حادثه برسند.
وی تصریح کرد: اکنون حدود 2 هزار و 300 پایگاه در سطح کشور داریم که یک هزار و 700 پایگاه جاده ای است و مابقی پایگاه های شهری هستند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: همچنین زمان رسیدن بر بالین مصدومان حوادث در اکثر شهرها به جزء چند شهر بزرگ مانند تهران و مشهد مقدس، از هشت دقیقه عبور کرده است ولی شهرهای کوچک زیر هشت دقیقه و برخی از مواقع حتی به پنج دقیقه هم می رسد.


تعداد پایگاه های اورژانس افزایش یابد


خالدی ادامه داد: همین تعداد پایگاههای اورژانس جاده ای و شهری که در کشور داریم باید به همین اندازه افزایش یابد و این یک پروسه پنج ساله است و شرایط به شکلی پیش می رود که اولویت اول ما بحث اورژانس هوایی است.


700

کد خبر: 864884

وب گردی

وب گردی