بیماران دیابتی ورزش های سنگین نکنند/دیابتی ها مراقب فشارمویرگ های شبکیه چشم خود باشند

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی گفت: ورزش‌هایی که باعث بالا رفتن فشار در مویرگ‌های شبکیه چشمان بیماران دیابتی شود، مشکلات چشمی این افراد را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس مهران زمان‌زاده در ارتباط با ورزش در بیماران دیابتی اظهارداشت: این بیماران باید حتما هنگام ورزش از کفش و جوراب مناسب استفاده کنند. همچنین بعد از ورزش پاهای خود را از نظر بریدگی، تاول، زخم یا تورم بررسی کنند و در صورت مشکل با پزشک خود تماس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیماران دیابتی هر نوع ورزشی را می‌توانند انجام داد؟ گفت: ورزش‌هایی که باعث بالا رفتن فشار در مویرگ‌های شبکیه چشمان بیمار شود؛ مانند بلند کردن وزنه سنگین، ممکن است مشکلات چشمی این افراد را افزایش دهند.

متخصص بیماری‌های دد و داخلی با بیان اینکه حفظ سلامت پا در افراد دیابتی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: برای این منظور باید از جوراب‌های مناسب استفاده کنند که در فصل‌های سرد جوراب‌های پشمی مدنظر هستند. هنگام راه رفتن در برف و باران نیز باید حتما کفش مناسب بپوشند و به دمای پای خود توجه کنند.

زمان‌زاده افزود: علاوه بر این در هوای سرد، خشکی پوست افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به افراد دیابتی توصیه می‌شود شب‌ها قبل از خواب، کف پای خود را با وازلین مرطوب کنند.

وی با بیان اینکه انسولین یکی از هورمون‌هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد، گفت: انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای به عنوان یک منبع سوخت انرژی را افزایش دهد.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی گفت: انسولین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. همچنین انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

700

کد خبر: 865109

وب گردی

وب گردی