نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:تهران  نیاز به 20 هزار میلیارد تومان برای روانسازی ترافیک دارد

نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت:تهران نیاز به حدود 20 هزار میلیارد تومان برای روانسازی ترافیک دارد.

سید محسن طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: یک نقص فرهنگی که در اغلب نهادها وجود دارد این است که در زمان استقرار تیم جدید چه در پارلمان های شهری و چه در مدیریت شهری، مبتنی بر نقد رفتارهای اجرایی قبلی ها صورت می گیرد که متاسفانه در تمام ادوار دیده شده است.

وی ادامه داد: باید به این تجربه اذعان داشت که اگر تا به این لحظه، این تجسس و تفحص یا هر اسمی دال بر جستجو اعمال مدیریتی قبلی صورت گرفته باشد به خروجی های مطلوبی نیانجامیده است. من پیشنهاد می کنم اگر ضعفی را چه شورا چه شهرداری در تیم های مدیریتی یا سیاست گذاری قبلی می بینند به جای پیگیری نقاط ضعف آن ها و کشیدن آن به رسانه ها و درگیر کردن افکار عمومی بیایند راهکارهای اصلاحی ارائه داده و اجازه دهند مردم قضاوت کنند که شورا یا شهرداری در دوره های قبل نسبت به دوره های جدید چقدر خوب یا ضعیف عمل کرده است.

نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: همچنین شهرداری در شرایط فعلی نیازمند بسته های جدید فرهنگی با نگاه اقتصادی و بسته های جدید توسعه اقتصادی دارد خوشبختانه به لحاظ اینکه ارتباط خوبی میان دولت و شهرداری وجود دارد باید این ارتباط به نفع مردم تمام شود یعنی مطالبات مردم از دولت گرفته شود و حتما دولت باید در تصویت لوایح کلان مدیریت شهری برای ورود آن به مجلس و پیگیری و تصویب و اجرای آن کمک کند، همچنین خروجی های مطلوب آن به دست مردم برسد.

وی اضافه کرد: برای مثال شهرداری در حوزه فعالیت های دینی و فرهنگی ضرورت دارد مردم را به شکل جامع و شفاف آگاه کند که خدمات شهری و امکانات آن تا چه اندازه برای شهر هزینه دارد و نگهداری صحیح از آن تا چه اندازه ای صرفه اقتصادی در راستای سال اقتصاد مقاومتی دارد اما شاهد آن هستیم که مردم نسبت به این قضیه تا حدودی واقف شده اند که کافی نیست زیرا اگر کافی بود نگاهشان در جلب و افزایش مشارکت های اجتماعی نگاه فزاینده ای می شد و این مسئله محقق نشده است از طرفی دیگر دانشگاه ها و دستگاه های تحقیقاتی برای اینکه بررسی کنند تا چه اندازه پروژه های شهری برای شهر بازگشت سرمایه داشته، هنوز اطلاع رسانی جامع نشده و به نظر می رسد شهرداری لازم است در چنین شرایطی برای مردم و هوشیاری جامعه و دستگاه های سیاست گذاری توضیح دهد که هزینه های ایجاد پروژه های شهری، متفاوت از هزینه های توسعه و نگهداشت آن است .

طباطبایی بیان کرد: لازم است زمانی که پروژه ای قرار است بهره برداری شود،مردم بدانند ساخت این پروژه چه میزان هزینه داشته اما توسعه و نگهداری از آن هزینه بیشتری دارد، در این زمینه لازم است در این پروژه مشارکت کنند و اینطور نباشد که مردم انتظار خدمات کاملا رایگان در تمام بخش های شهرداری را داشته باشند و تصور کنند که شهرداری از پول نفت تامین می شود و غالبا شهرداری ها در تمام ادوار از دولت طلب هایی داشته اند که به دلایل مختلف از جمله عدم اولویت بحث های شهری نتوانسته آن را تامین کند .

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد دانشگاه های ما به صورت تخصصی در حوزه مدیریت شهری،با رویکرد عمران شهری، حمل و نقل شهری،اقتصاد شهری کار پایدار و عمیقی را انجام نداده اند برای مثال در کشورهای اروپایی مخصوصا اوکراین، آلمان و فرانسه می بینیم دانشگاه های تخصصی مانند آکادمی های حمل و نقل وجود دارند و مسئولیت ترافیک شهرهای کشور را بر عهده گرفته اند و هر چه دانشگاه ها مطالعه کنند نتیجه آن در اختیار دستگاه های مربوطه مانند پارلمان ها و شهرداری ها قرار می گیرد در چنین شرایطی دستگاه ها خودشان را موظف به اجرای نگاه علمی در حل معضلات ترافیکی می کنند اما در کشور می بینم که سال به سال به میزان ترافیک افزوده می شود و در حال حاضر شر تهران حدود 20 هزار میلیارد تومان برای روانسازی ترافیک نیاز دارد که تقریبا معادل 40 سال درآمدهای پایدار شهری است.

701

کد خبر: 865145

وب گردی

وب گردی