قطع امید از بازگشایی مرز خسروی/گره های  ترافیکی «مهران»/ پیگیری مشکل زوار پاکستانی

آمار صدور ویزا از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گذشته، موج بازگشت زائران آغازشده، روزهای غبارآلود عراق ادامه دارد و زائران پاکستانی در آن‌سوی مرز میرجاوه به مشکل خورده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز ،در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، قطع امید از بازگشایی مرز خسروی، ارائه خدمات به زائران، روزهای شلوغ مهران و گره‌های ترافیکی، مشکلات زائران دیالیزی و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین.

صدور بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ روادید

درحالی‌که چند روزی بیشتر به اربعین حسینی باقی‌ نمانده است صدور روادید به بیشترین سرعت خود رسیده است، آن‌طور که سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفته است: روند صدور روادید به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد و تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار روادید برای زوار اربعین حسینی صادرشده است.

به گفته شهریار حیدری تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز از مرزهای کشور به سمت عتبات عالیات اعزام شدند که بالغ‌بر ۵۰ درصد زوار از مرز مهران عبور کرده‌اند و همین امر موجب حجم بیشتر ترافیک در این مسیر شده است اما همچنان تردد روان است.

وی با درخواست از زوار مبنی بر داشتن مدارک کامل قانونی، اظهار داشت: از زوار درخواست می‌شود با داشتن گذرنامه و روادید به مرزها مراجعه کنند چراکه افراد فاقد مدارک کامل به داخل کشور بازگردانده می‌شوند.

بیش از ۹۵ درصد زائرانی که قصد تشرف به اربعین داشته‌اند، ویزای خود را دریافت کرده‌اندمدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت هم با تأیید این مطلب گفته است: بیش از ۹۵درصد زائرانی که قصد تشرف به اربعین داشته‌اند، ویزای خود را دریافت کرده‌اند و سامانه «سماح» همچنان باز است و افراد می‌توانند برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند.

محسن نظافتی از احترام به قانون مردم در روند خروج از مرزها ابراز رضایت کرد و افزود: امسال مردم خوب به قوانین احترام گذاشتند و ویزای خود را به‌موقع گرفته‌اند و تعداد افرادی که به قانون احترام نگذاشته‌اند بسیار کم است. نسبت به سال قبل وضعیت قابل‌کنترل و هدایتی پیش‌آمده است.

وی همچنین به رفع مشکلات صدور ویزا هم اشاره کرد و گفت: در بعضی از روادیدهای صادره با اشکالاتی برخورد شده و این به خاطر حجم کار سنگینی بوده است که توسط برادران عراقی در کنسولگری و سفارت‌خانه و کنسولگری‌های موقت انجام شده اما در حال حاضر روند صدور روادید به آرامش بسیار خوبی رسیده است. مطابق هماهنگی انجام‌شده اگر زوار در روادید خود با مشکلی برخوردند برای اصلاح به کنسولگری‌های موقت مسیر مراجعه کنند.

به گفته نظافتی گاهی روادید دارای قلم‌خوردگی بوده که بعد از اصلاح مهر مجدد خورده نشده و یا اصلاً برچسب روادید مهر ندارد و یا تاریخش اشتباه بوده است. درهرصورت برادران وزارت خارجه با کنسولگری‌هایی که صادرکننده هستند چه در شهرستان‌ها و چه در ایلام، سوسنگرد، بستان و آبادان هماهنگ کردند که اگر زوار حرکت کردند و به چنین مشکلی برخوردند به هر کنسولگری موقتی که در مسیرشان قرار دارد مراجعه و روادید خود را اصلاح کنند.

عبور یک‌میلیون ۴۰۰ هزار نفر از مرز

به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین هم تا ساعت ۱۱ و نیم دوازدهم آبان ماه، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز خارج و وارد خاک عراق شده‌اند، در عراق هم شرایط مناسب و امنیت کامل فراهم است و زائران در حال پیاده‌روی و زیارت هستند.

حسین ذوالفقاری غروب دوشنبه را آخرین زمان صدور ویزا برشمرد و تصریح کرد: صدور روادید تا غروب روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه ادامه دارد. زائرانی که قصد تشرف به کربلا را دارند، در همین شنبه و یکشنبه برای دریافت ویزا اقدام کنند.

ذوالفقاری همچنین از بازگشت ۲۰۰ هزار زائر به کشور هم خبر داد و گفت: در حال حاضر با برگشت زائران هم مواجه هستیم و حجم زائران در راه برگشت در حال افزایش است که این امر نشان می‌دهد مردم برای مدیریت سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند. روند رفت‌وآمد زائرین منظم است و تقریباً ازدحام‌های گذشته را کم‌تر داریم و در مرزها تردد روان است و آرامش وجود دارد.

وی همچنین بار دیگر بر این مسئله که عبور بدون ویزا امکان‌پذیر نیست تأکید کرد و گفت: نیروی انتظامی مکلف شده جلوی عبور زائران فاقد ویزا را بگیرد، سال گذشته به دلیل عدم تمکین عده‌ای از قانون آخر کار این شد که در یکی دو روز پایانی، مرز بسته شد و به‌هرحال مشکلات زیادی برای زائران دارای ویزا پیش آمد.

به گفته ذوالفقاری اگر در خصوص زائران بدون مدارک قانونی اتفاقی بیافتد، منجر به بسته شدن مرز می‌شود و اگر مرز بسته شود مشکلات فراوانی پیش می‌آید، روز گذشته ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نفر را از مرز مهران عبور کرده‌اند، اگر اتفاقی بیافتد و مرز بسته شود چه پاسخی برای زائران دارای ویزا داریم.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا هم معتقد است که موج رفت زائران اربعین در حال پایان است، به گفته سردار محسن فتحی زاده از مهران به‌تنهایی بیشتر از ۴۱ درصد از زائران تردد کرده‌اند، آماری که برخی از متولیان آن را ۴۷ و برخی دیگر ۵۰ درصد اعلام کرده‌اند.

بازداشت زائران بدون مدارک قانونی

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم نسبت به ورود زائران بدون مدارک قانونی به عراق و بازداشت متخلفان هشدار داد و گفت: ۶ ماه است ستاد اربعین را در بغداد تشکیل داده‌ایم و بالغ‌بر هزار ساعت وقت همکاران در این راه صرف شده است.

سید موسی علیزاده طباطبایی یادآور می‌شود: هماهنگی خوبی را با مقامات عراق انجام دادیم و تسهیلات ویزا امسال بهتر بود و۱۶ کنسولگری عراق در استان‌های مختلف برای اعطای ویزا تشکیل شد، همچنین در مرز تسهیلات خاصی برای زوار قائل شدند تا ورود اقلام موردنیاز و کاروان‌ها و موکب‌ها انجام شود.

علیزاده طباطبایی بر لزوم همراه داشتن مدارک قانونی زوار تأکید کرد و گفت: هنوز در حال رایزنی هستیم که کار زندانی‌هایی که بدون ویزا واردشده‌اند را در عراق انجام دهیم، برخی از این زائران ۶ تا ۷ ماه است که در بازداشت هستند.

ترافیک منتهی به مرزها سنگین است

جانشین فرماندهی پلیس راهور کشور هم با اشاره به آخرین وضعیت ترافیکی محورهای استان ایلام، گفته است: با توجه به نزدیک شدن به همایش بزرگ اربعین حجم حضور زائرین در پایانه‌های مرزی افزایش پیداکرده است و این میزان در حال افزایش چشمگیری است و همچنان تا چند روز آینده نیز ادامه دارد.

به گفته سردار موسی امیری به‌تبع این حضور بعضی از محورهای استان کرمانشاه مانند محور حمیل شاهد بار ترافیکی نیمه سنگینی است، همچنین به سمت استان ایلام این بار ترافیکی مشاهده می‌شود، از مسیر ایلام به سمت مهران به‌ویژه در ورودی شهر مهران بار ترافیکی بسیار سنگینی مشاهده می‌شود، با توجه به حجم حضور زائرین که چه با اتوبوس و چه با خودروهای سواری وارد استان می‌شوند گنجایش چندانی این استان برای پذیرش این‌همه زائر شاید نداشته باشد.

سردار امیری همچنین از ورود ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس به شهر مهران خبر داد و گفت: ساماندهی این خودروها زمان‌بر است، گنجایش پذیرش را داریم اما مقداری دشوار است تا بتوانیم زائرین را در شهر مرزی مهران پذیرش کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به دو برابر شدن حجم حضور زائران در مسیرهای منتهی به مرز از اعمال شرایط ویژه ترافیکی در این مسیرها هم خبر داد و تأکید کرد: حجم عبور، چه اتوبوس‌هایی که وارد شهر مهران شده‌اند و چه آماری که از مرز خارج‌شده‌اند دو برابر آمار روز ۱۰ آبان ماه است به همین دلیل با بالا رفتن حجم عبور و مرور، شرایط ترافیکی ویژه‌ای برای محورهای منتهی به مرز در نظر گرفته می‌شود.

سردار امیری با بیان اینکه در مبادی ورودی به شهر مهران ترافیک سنگین است، ادامه داد: باید این حجم عبوری ساماندهی و با توجه به این میزان، اتوبوس شهری و خودروها تفکیک شود. خودروهای شخصی از محور کمربندی وارد شهر مهران و پارکینگ‌های شهری می‌شوند، اتوبوس‌های برون‌شهری نیز از محورهای کمربندی شرقی زائران را به پایانه برکت منتقل می‌کنند.

تردد ۳ هزار اتوبوس به ایلام در یک روز

رئیس پلیس‌راه کشور هم‌ محور ایلام به مهران پرترددترین محور در استان است خواند و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳ هزار دستگاه اتوبوس در استان تردد داشته‌اند و در محور ایلام به مهران در برخی مقاطع به علت حجم تردد و عرض کم مسیر دارای تراکم ترافیکی بالا هستیم.

به گفته سردار محمدحسین حمیدی تمامی اتوبوس‌های برون‌شهری ملزم هستند مسافران خود را در پایانه مسافربری برکت شهرستان مهران پیاده کنند و پس از کنترل و ثبت ساعت ادامه سفر دهند. خوشبختانه در طول چند روز گذشته حادثه منجر به فوت در محورهای مواصلاتی استان نداشتیم، چند مورد تصادف جرحی در محورهای مواصلاتی رخ داد که همگی ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی بود.

ادامه روزهای غبارآلود

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور هوای شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و بصره برای شنبه غبارآلود است به گفته امین حسین نقشینه کارشناس هواشناسی شهرهای منتهی به مرز، اظهار کرد: روز گذشته کرمانشاه با افزایش حدود شش‌درجه‌ای دما مواجه بود و دمای ۲۴ درجه‌ای را تجربه کرد.

وی به دمای هوای ایلام نیز اشاره کرد و گفت: روز گذشته دمای هوای ایلام ۲۲ درجه و دمای هوای اهواز ۳۳ درجه بوده است. شنبه هوای شهرهای زیارتی کشور عراق یک تا دو درجه خنک‌تر خواهد بود.

ثریا قربانی رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه، از حضور ریز گردها در جو استان خبر داد و گفت: هوای استان روز جمعه در وضعیت هشدار قرار گرفت.

مشکلات زائران دیالیزی در عراق

سرکنسول ایران در عراق حسینیان به بروز مشکلاتی در رابطه با بیماران دیالیزی اشاره کرد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که در کربلا امکان دیالیز نیست، خودشان چند دستگاه مختصر دارند و هیچ کاری برای زائران دیگر نمی‌توانند بکنند.برخی دوستان به هر طریقی که شده به کربلا آمده‌اند و الآن به مشکل برخورده‌اند و بازهم توصیه می‌کنیم در حال حاضر بیماران دیالیزی اصلاً برای سفر به کربلا اقدام نکنند.

میر مسعود حسینیان تراکم جمعیت در کشور عراق را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: عبور و مرور ماشین‌ها در کربلا سنگین است و از میدان مرکزی کربلا شاهد تراکم جمعیتی سنگین هستیم. امسال تعداد زائران ایرانی افزایش‌یافته و ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر زائر ایرانی به کربلا می‌آیند و در حال حاضر بیش از یک‌میلیون زائر از مرزها عبور کرده‌اند.

رئیس اورژانس کشور در همین رابطه از استقرار اورژانس سیار دیالیز در مرزهای سه‌گانه خروج زائران اربعین خبر داد و گفت:اورژانس دندانپزشکی و اورژانس دیالیز در مرزهای سه‌گانه مستقرشده است،این اورژانس‌ها در بیمارستان‌های سیار مستقر در مرزها پیش‌بینی‌شده‌اند.

پیر حسین کولیوند با بیان اینکه علاوه بر افزایش تجهیزات بیمارستان‌های ثابت مناطق مرزی، پزشک‌های متخصص و فوق تخصصی را نیز در این بیمارستان‌ها مستقر کرده‌ایم، تصریح کرد: این پزشکان به مردم منطقه نیز به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته وی ۸۰۰ دستگاه آمبولانس در مرزهای کشور مستقر هستند. در هر مرز دو فروند اورژانس هوایی بالگرد مستقر است و دو بیمارستان سیار ۳۰ تخته و ۵۰ تخته نیز در هر مرز راه‌اندازی شده است بین شهرها هر ۱۰ کیلومتر یک آمبولانس و هر ۱۵کیلومتر یک موتور آمبولانس قرار دارد و ۶۰۰۰ نفر نیرو اعم از پزشک و پیراپزشک به چهار دانشگاه اعزام‌شده‌اند.

اربعین حماسه‌ای خودجوش و مردمی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم امروز با حضور در مرز چذابه گفت: امروز از بازدیدها متوجه شدم که در بحث خدمات‌رسانی اربعین، همه برای اعتقادات خود کار می‌کنند و فعالیت دولتی نیست.

محمود واعظی حماسه اربعین حسینی را یک فعالیت خودجوش و اعتقادی خواند که مردم از سراسر کشور برای اینکه بتوانند در روز اربعین در کربلای معلا حضور داشته باشند، خودشان را به نقطه‌های مرزی رسانده‌اند و در شهرهای مختلف خوزستان موکب‌های بسیار خوبی را فراهم کردند تا زائران بتوانند حداکثر تسهیلات و بهره‌مندی را داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه در مقایسه با سال گذشته استاندار خوزستان و سایر مسئولان در این منطقه کارهای خوبی را انجام داده و از زمان بازگشت زائران در اربعین سال گذشته ستاد اربعین را تعطیل نکردند و آنچه برای پذیرش یک جمعیت بیشتر نیاز بوده را فراهم کردند.

سردار جلال ستاره جانشین فرمانده عملیات مرزبانی ناجا هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مرزهای خروجی زائران اربعین امن است و امنیت کامل برقرارشده است، اظهار داشت: در سه مدخل خروجی زائران، تردد پرحجم اما روان را شاهدیم.

قطع امید از بازگشایی خسروی

جانشین فرماندهی عملیات مرزبانی ناجا با بیان اینکه مرز خسروی کماکان بسته است، تصریح کرد: ما هم از باز شدن این مرز قطع امید کرده‌ایم.

با تأکید بر اینکه تسهیلات خوبی را در مهران ایجاد کرده‌ایم و حجم بیشتری از زائران نسبت به سال گذشته از مهران در حال خروج هستند، افزود: وسیله نقلیه آماده جابه‌جایی زوار است، به‌ویژه در آن‌سوی مرز اتوبوس‌هایی مستقرشده و از زائران می‌خواهیم از وسایل نقلیه‌ای که مشخص‌شده‌اند استفاده کنند.

مشکلات زوار پاکستانی

یکی دیگر از رویدادهایی که مورد بحث مسئولان قرار گرفت وضعیت زائران پاکستانی بود. هرچند که جمعه علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان راهی مرز میرجاوه شد تا وضعیت را بررسی کند اما اظهاراتش در مورد آستان قدس واکنش مسئولان را به همراه داشت. مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه ای آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت حل مشکل مرز میرجاوه از سوی مسئولان امر، گفت: نیاز است دستگاه های متولی به وظایف خودعمل کنند.

توکلی زاده با اشاره به نکته استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص اینکه آستان قدس به تکالیف و تعهدات خود عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: ستاد آستان قدس هیچ تعهدی درخصوص اینکه کاری در میرجاوه انجام دهد نداشته است و این تکلیفی که برعهده خود گذاشته ایم از این جهت است که خلاء های موجود را پُر کرده و زائر امام حسین (ع) آسوده به زیارت خود رسیده و امر زیارت را تقویت کنیم، وگرنه ستاد آستان قدس هیچ تعهدی در این زمینه ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی در تماس های جداگانه با وزیر امور خارجه ایران و عراق خواستار رسیدگی به وضعیت زائران پاکستانی وافغانستانی اربعین شد.

پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 865247

وب گردی

وب گردی