تغییرات اقلیمی و خطر زیر آب رفتن شهرهای جهان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد صدها میلیون نفر از ساکنان مناطق شهری در سراسر جهان به دلیل احتمال افزایش سطح آب دریاها با خطر به زیر آب رفتن شهرهایشان روبرو هستند.

به گزارش ایسکانیوز ، در این بررسی آمده‌ است در صورتی که هشدار سازمان ملل مبنی بر اینکه جهان در مسیر افزایش سه درجه سانتی‌گرادی گرما قرار گرفته حقیقت داشته باشد، صدها میلیون نفر از ساکنان شهرها به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها با خطر روبرو هستند.

در هشدار سازمان ملل آمده‌ است درصورتی که کشورها جهت کاهش میزان انتشار گاز کربن اقدام موثری انجام ندهند، مناطق قابل توجهی با تهدید ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه می‌شوند. شهرهای جهان از شانگهای تا اسکندریه و ریو دو ژانیرو تا اوساکا در میان مناطقی هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند. همچنین احتمال دارد شهر بمبئی به زیر آب فرو رود.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که آمادگی داخلی برای افزایش سه درجه سانتی‌گرادی گرمای جهان همچون اقدامات بین المللی برای مقابله از وقوع آن ناهماهنگ است. در شش منطقه ساحلی که احتمال دارد بیشترین آسیب را متحمل شوند، برنامه‌ریزان دولتی به کندی در حال مقابله با این معضل هستند و حتی برخی از آن‌ها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

طبق اعلام کارشناسان، تعهدات دولتی تنها یک سوم آن چیزی است که مورد نیاز است. همچنین عوامل غیر دولتی از قبیل شهرها، شرکت‌ها و شهروندان تنها می‌توانند تا حدودی این خلاء را پر کنند که این وضعیت جهان را در مسیر گرمای سه درجه سانتی‌گرادی یا فراتر از آن در پایان این قرن قرار می‌دهد.

«اریک سولهیم» رئیس برنامه محیط زیست ملل متحد گفت: پیشرفت بدست آمده در مدت یک سال اجرایی شدن توافق پاریس، ناکافی بوده‌ است. همچنین هنوز در وضعیتی هستیم که به اندازه کافی اقداماتی برای حفظ صدها میلیون نفر از آینده‌ای سخت که در انتظارشان است، انجام نگرفته‌ است.

به نقل از روزنامه گاردین، همچنین توانایی طبیعت برای کمک به بشر هم در حال تحلیل رفتن است؛ به گونه‌ای که سازمان جهانی هواشناسی اخیرا اعلام کرد که انباشت کربن دی اکسید در اتمسفر در سال گذشته به رکورد بسیار بالایی رسیده‌ است.

705

کد خبر: 865250

وب گردی

وب گردی