رتبه‌بندی فعلی خودروها نظر سازمان استاندارد نیست/ نظام ارزیابی فقط به محصول خروجی توجه می کند

معاون سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید رتبه‌بندی فعلی خودروها اساسا نظر سازمان ملی استاندارد نیست چرا که نظام ارزیابی فعلی صرفا روی محصول خروجی صورت می‌گیرد و به عناصر تولید توجهی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جهانبخش سنجابی شیرازی در نشستی که صبح امروز در سازمان ملی استاندارد ایران در ارتباط با مراسم روز ملی کیفیت (۱۸ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: مراسم روز ملی کیفیت در راستای ارتقای کیفیت از ۱۴ سال قبل مدنظر قرار گرفت و در راستای تولید و توزیع است اما امسال به دلیل تداخل با اربعین حسینی (ع) روز ملی کیفیت ۳۰ آبان‌ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: ساختار کشورهای پیشرفته در حوزه استاندارد به گونه‌ای پیش رفته که زیرساخت‌های استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری بر تولید و توزیع مدنظر قرار گرفته و به سمت راهبرد ملی کیفیت حرکت کرده‌اند اما در حال حاضر یکی از حلقه‌های مفقوده در کشور ما نبود راهبرد ملی کیفیت است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوالی مربوط به رتبه‌بندی کیفی خودروها که در حال حاضر مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد ایران از معدود ارزیابی‌های صورت گرفته حمایت می‌کند و در ارتباط با رتبه‌بندی صورت گرفته در مورد خودروها باید اعلام کرد که این مقوله اساسا نظر سازمان ملی استاندارد نیست چرا که صرفا بر روی محصول خروجی عمل می‌کند.

شیرازی ادامه داد: به جز دارو و انرژی هسته‌ای که از سایر محصولات جدا و متولی خاص برای آنها تعریف شده است، سازمان ملی استاندارد این مجوز را دارد که در ارتباط با مباحث مختلف ورود کند. متاسفانه در دو دوره گذشته مابین مجری طرح و وزارت صنعت تعامل لازم برقرار نشد و در سال جاری در ارتباط با خودرو جایزه‌ای نخواهیم داشت اما باید تاکید کنیمکه رتبه‌بندی کیفی خودرو باید مبتنی بر موفقیت پایدار مورد ارزیابی قرار گیرد.

او با اشاره به رویکرد نوین استانداردسازی کشور خاطرنشان کرد: در این رابطه تحت عنوان تحول نظام استانداردسازی کشور مدنظر قرار گرفته که رویکرد سازمان در ارتباط با آن بر مبنای خرده‌کاری و طبق بند ۳۰ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که به دولت ابلاغ و تا پایان این برنامه باید مدنظر قرار گیرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سه گروه کالایی در طرحی پایلوت به همین منظور مدنظر قرار گرفته‌اند، گفت: خودرو و قطعات خودرو، مصالح ساختمان، تجهیزات انرژی‌بر و لوازم خانگی و نیز مواد غذایی غیرمشمول استاندارد سه گروه کالایی مذکور هستند و به دنبال این هستیم که تا پایان سال به رتبه‌بندی کیفی خودروها ورود کنیم اما این مسئله نیازمند تدارک زیرساخت‌های لازم و نیز همکاری‌های مربوطه است چرا که مقاومت‌هایی در این راستا وجود دارد.

سنجابی شیرازی در ادامه به تکلیف خودروسازان به رعایت ۸۵ استاندارد خودرویی تا ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳ استاندارد اجباری وجود دارد که تا ابتدای دی ماه سال آینده به ۸۵ مورد ارتقا می‌یابد و خودروهایی که بتوانند در آن زمان مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند، یعنی ۸۵ استاندارد مورد نظر را رعایت کرده و حتی می‌توانند در صورت وجود بازار رقابتی صادرات هم داشته باشند چرا که استانداردهای مورد اشاره در تراز استانداردهای اتحادیه اروپاست. علاوه بر این بعضا ممکن است برای برخی خودروسازان رعایت استانداردهای مورد نظر به صرفه نباشد و با توقف خط تولید از چرخه خارج شود.

به گفته او در حال حاضر از نظر تامین نظر مشتریان خودرویی انتظارات مربوطه از خودروی ایرانی برآورده نمی‌شود و باید بدانیم که رعایت استانداردها لازمه بالا بردن کیفیت است و حتی باید اشاره کرد که اگر خودرویی استانداردها را در دستور کار قرار داد، این به معنای داشتن کیفیت بالا نیست هر چند که لازمه این اتفاق است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با طرح این پرسش که آیا سازمان ملی استاندارد به دنبال رنکینگ کیفی محصولات داخلی است، اظهار کرد: بله، قطعا این گونه است و خودرو یکی از این محصولات است که امیدواریم تا قبل از سال ۱۴۰۰ رنکینگ کیفی محصولات مدنظر قرار گیرد.

سنجابی شیرازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کیفیت گازوئیل مصرفی عنوان کرد: باید خاطرنشان کنیم که هر ساله وضعیت سوخت عرضه شده بیشتر می‌شود و میانگین شاخص آلایندگی‌ سوخت‌ها در حال پایین آمدن است. علاوه بر این دو اتفاق در قانون هوای پاک صورت گرفته که یکی از آنها الزامی شدن استانداردهای فرآورده‌های نفتی در قانون و نیز استاندارد اجباری گازوئیل است که با درخواست دادستانی کل کشور در نامه‌ای از شورای عالی استاندارد مدنظر قرار گرفته است که باید تا پایان سال ۱۳۹۹ گازوئیل مصرفی بر اساس استاندارد ملی منطبق بر استاندارد یورو ۴ باشد.

او با اشاره به استقرار نظام استاندارد ملی برای کلیه محصولات داخلی اعلام کرد باید تا سال ۱۳۰۰ استقرار نظام استاندارد ملی برای کلیه محصولات مدنظر قرار گیرد و بر این اساس دیگر هیچ کالا و محصولی امکان عرضه بدون پیوست استاندارد ندارد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند بنزین سوپر عرضه شده آنگونه که باید و شاید عمل نمی‌کند، گفت: اینگونه نیست که بر اساس نظرات شخصی در مورد این مسئله صحبت کنند. بلکه باید بدانیم بر اساس مشخصات فنی وزارت نفت بنزین سوپر عرضه شده همان چیزی است که باید مدنظر قر ار گیرد و اگر در این رابطه سوء استفاده‌ای نیز صورت گرفته باشد، به عنوان تقلب از مراجع مربوطه پیگیری می‌شود.

سنجابی شیرازی در مورد اینکه علت پایین بودن قیمت بنزین سوپر عرضه شده در داخل کشور با بنزین سوپر صادر شده چیست، گفت: اگر ملاک قیمت بنزین باشد، پس باید بگوییم که هیچ دنیا نیز بنزین ۱۰۰۰ تومانی عرضه نمی‌شود. بنابراین در مورد بنزین معمولی چنین شائبه‌ای پیش می‌آید در حالی که این گونه نیست.

او همچنین در مورد یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد در ارتباط با نظام کنترل یکپارچه غذا اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد نظام کنترل یکپارچه غذاست و باید از ورود آلاینده‌های غذایی اجتناب کنیم. در ۱۳۲ کشور دنیا حداقل سه مرکز و حداکثر ۷۲ مرکز درگیر در مقوله غذا وجود دارد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه از اجباری شدن استاندارد کود و سم به عنوان یکی از تصمیمات در دستور کار شورای عالی استاندارد خبر داد و گفت: علاوه بر این نظارت بر اجرای استانداردها در حال ترخیص است و به دنبال این هستیم که زمینه امحای کالای غیراستاندارد اجباری نیز فراهم شود که سال گذشته نیز این مسئله مدنظر قرار گرفت.

به گفته سنجابی شیرازی ۱۰۰ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که بالغ بر ۳۰ درصد آنها مر تبط با صنایع غذایی است، همچنین ۳۰ میلیون واحد صنفی وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها در بخش غذا فعالیت می‌کند.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش و در ارتباط با محصولات تراریخته بیان کرد: محصولات تراریخته به عنوان محصولاتی تلقی می‌ شوند که دچار دستکاری ژنتیکی شده اما در حال حاضر در کشور ما نظر واحدی درباره مفید یا مضر بودن این محصولات وجود ندارد و محصولات تراریخته از جمله مسائلی هستند که مخالفان و موافقان بسیاری دارند.

منبع: ایسنا

403

کد خبر: 865535

وب گردی

وب گردی