بازتاب گسترده روز شعار مرگ بر آمریکا در رسانه‌های خارجی

یوم‌الله ۱۳ آبان ماه «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» و «روز دانش‌آموز» در رسانه‌های خارجی با بازتاب وسیع، اما گوناگون و جهت‌داری مواجه بود.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، مراسم ۱۳ آبان ماه «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» و «روز دانش‌آموز» در سراسر کشور برگزار شد؛ در تهران نیز این مراسم با حضور هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان تهرانی در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در خیابان آیت‌الله طالقانی برگزار شد.

این مراسم با شعارهای ضد استکباری دانش‌آموزان و دانشجویان آغاز شد و با سخنرانی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه یافت. در پایان نیز بیانیه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی قرائت شد.

در این میان رسانه های خارجی زیادی به بازتاب گسترده این مراسم شکوهمند پرداختند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از این مراسم اعلام کرد: ایران ضمن نمایش یکی از موشک های ساخت خود در این مراسم، ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را دیوانه خواند.

رویترز در ادامه شرکت کنندگانِ چند میلیونی یوم‌الله ۱۳ آبان در سراسر ایران را با آمار «هزاران نفر» توصیف کرد.

این رسانه غربی اما نتوانست واقعیتی مهم در این خصوص را کتمان کند و لذا روند سعودی تعداد راهپیمایان را اینگونه گزارش داد: پس از روی کار آمدن ترامپ و در پیش گرفتن سیاست های خصمانه این کشور علیه تهران، این مراسم با مشارکت تعداد بیشتری از مردم برگزار شد.

رسانه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» درباره این مراسم نوشت: در این مراسم آدمک های ترامپ و نتانیاهو (نخست وزیر رژیم کودک کُش اسرائیل) برافراشته بود.

در ادامه گزارش جهت دار این رسانه صهیونیستی درباره یوم‌الله ۱۳ آبان در تلاش برای تقلیل میزان تنفر ایرانیان از استکبار جهانی به «شهر تهران» اینگونه آمده است: تظاهرات کنندگان در «تهران» شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر داده و موشک سطح به سطح ساخت این کشور را به نمایش عموم گذاشتند.

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» درباره مراسم امروز اینگونه گزارش داد: ایران روز شنبه به عنوان بخشی از مراسم سالگرد تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران (لانه جاسوسی) در سال 1979 که گروگان گرفته شدن گروهی از دیپلمات های آمریکایی را به مدت 444 روز درپی داشت، یک فروند موشک سطح به سطح را به نمایش گذاشت.

در ادامه گزارش این رسانه درباره مراسم امروز آمده است: سفارت سابق آمریکا در تهران اکنون به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده و در عین حال‌ نماد شکست آمریکا مقابل خیل عظیم ایرانیان است؛ مکانی که بسیاری از ایرانی ها آن را «لانه جاسوسی» می‌ نامند.

روزنامه آمریکائی «وال استریت ژورنال» روایت خود از این مراسم را محدود به تهران و اینگونه تشریح کرد: در میان تشدید تنش ها میان آمریکا و ایران، «هزاران» نفر در مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران تجمع کردند.

این رسانه آمریکائی بدون اشاره به بدعهدی های مکرر واشنگتن در قبال تعهدات بین المللی این کشور نوشت: راهپیمائی امروز در حالیست که تردیدهائی درباره توافق هسته ای (برجام) وجود دارد. همچنین، تهران برای اولین بار در چنین مراسمی موشک دوربرد 2 هزار کیلومتری خود را به نمایش گذاشت.

شبکه تلویزیونی «اِی بی سی نیوز» نیز مراسم مذکور را اینگونه پوشش داد: هزاران نفر در تهران در سالروز تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران، در حالی که موشک دور برد «سجّیل» به نمایش عموم گذاشته شده بود، گرد هم آمدند و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند. آن ها همچنین پرچم های آمریکا و «رژیم» اسرائیل و نیز آدمک دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز به آتش کشیدند.

این شبکه تلویزیونی در گزارشی جهت دار، تعداد دانش آموزان بسیجی شرکت کننده در یوم‌الله ۱۳ آبان را «چند صد نفر» (!) توصیف و در ادامه با اشاره به سخنان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مراسم نوشت: شمخانی به شرکت کنندگان در این مراسم گفت که تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر خواهیم کرد.

شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گزارش خبری این مراسم را اینگونه منتشر کرد: هزاران نفر در تهران یکی از رویدادهای اصلی و مهم انقلاب اسلامی یعنی تسخیر سفارت سابق آمریکا در این کشور را گرامی داشتند.

«فاکس نیوز» اینگونه ادامه داد: با هدف نمایش قدرت، در این تجمع یک فروند موشک دوربرد هزار و 200 مایلی نیز به چشم می خورد. این اقدام برای اولین بار در سالروز چنین مراسمی در حالی برگزار گردید که ترامپ چندی پیش پایبندی ایران به توافق هسته ای سال 2015 را تأئید نکرده بود.

خبرگزاری ترکیه ای «آناتولی» نیز در پوشش خود از این مراسم نوشت: برخی دانش ‌آموزان شرکت کننده در راهپیمایی امروز پارچه نوشته ‌هایی به صورت یونیفرم با این مضمون که «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» بر تن کردند.

آناتولی ادامه داد: تصاویر و ماکت ‌های شهدای ایرانی در سوریه نیز در طول مسیر خیابان طالقانی، (محدوده ساختمان سفارت سابق آمریکا) نصب شده بود.

این رسانه افزود: این در حالی است که محور سخنرانی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز پیرامون آمریکا و نقض برجام بود.

«الجزیره» نیز در گزارشی مراسم سیزدهم آبان امسال را پرشکوه‌تر از چند سال گذشته توصیف کرد.

کد خبر: 865744

وب گردی

وب گردی