بهزیستی درجمع آوری معتادان متجاهر تنها ماند

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی از کم کاری سایر دستگاه های ذیربط و تنها ماندن بهزیستی در حوزه جمع آوری معتادان متجاهر ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسکانیوز ،فرید براتی سده در مورد جمع آوری معتادان متجاهرگفت: در بحث جمع آوری معتادان از آغاز کار در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه های مختلف، وظایفی را برعهده گرفتند که اجرای این طرح نیز بر عهده بهزیستی قرار گرفت و قرار بود همه دستگاه ها وظایف محول شده را اجرایی کنند اما بعد از مدتی از اجرای این طرح اقداماتی که هم اکنون دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت و نیروی انتظامی انجام می دهد نشان می دهد که تمام آنها کار را به بهزیستی محول کرده اند که این موضوع نگران کننده است.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از سازمان بهزیستی اظهار داشت: علیرغم تفاهم نامه با دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر که تمامی وظایف در آن عنوان شده اما به نظر می رسد، دستگاهها نظر دیگری دارند و با ورود بهزیستی به تعهداتشان عمل نمی کنند و حتی هزینه های طرح را نیز بر دوش بهزیستی می گذارند.

به گفته وی، وزارت بهداشت براساس تفاهم نامه مذکور قرار بود معتادان متجاهری که دارای بیماری ای غیر از اعتیاد هستند را درمان و هزینه های آنها را تقبل کند اما در حال حاضر وزارت بهداشت عنوان می کند که اجرای این طرح مصوبه هیئت دولت می خواهد و هزینه های درمان را به بهزیستی نمی دهد در حالی که این اعتبار برای سازمان در هیچ جای بودجه دیده نشده است.

وی به مراکز ماده ۱۶ نگهداری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در هر مرکز ۴۰۰ نفر نیرو می توان نگهداری کرد و قرار بود نیروی انتظامی براساس تفاهم نامه با ستاد، تأمین نیروی فیزیکی این مرکز را انجام دهد و در دو سه استان نیروی انتظامی، نیروهای خود را مستقر کرده و عنوان کرده که بهزیستی باید هزینه های آن را بدهد. در حالی که بودجه ای به این منظور به ما اختصاص داده نشده است.

براتی سده تصریح کرد: در تمامی استان ها، قضات و دادسرا به بهزیستی فشار می آورند که مراکز ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر ایجاد کند در حالی که براساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبیرخانه ستاد با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، مرکز دایر کرده بودند و در قانون برنامه ششم، بهزیستی مدیریت این مراکز را بر عهده دارد اما هم اکنون تمامی کارها به بهزیستی محول شده و در این شرایط باید اعتبارات را نیز به بهزیستی بدهند.

وی اظهار داشت: در مجموع تمامی این موارد نشان می دهد که بهزیستی به تنهایی نمی تواند در نگهداری و جمع آوری معتادان متجاهر اقدام کند و نگرانی از این موضوع وجود دارد که با خروج دستگاه ها، مشکلاتی در این خصوص ایجاد شود.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: مدت نگهداری و درمان معتادان متجاهر، ۳ تا ۶ ماه است و بعد از خروج از این مراکز، براساس آئین نامه رئیس قوه قضائیه، کلیه دستگاه ها باید در زمینه اشتغال، درمان، بازگشت دوباره به جامعه و غیره فعالیت کند و این مواردی است که باید برای آن، اعتبار ویژه ای در نظر بگیرند.

705

کد خبر: 865791

وب گردی

وب گردی