باید سند اسلامی‌شدن را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تصریح کرد که باید سند اسلامی شدن را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم تا بتوانیم قدم‌های مثبتی را در این راستا برداریم.

دکتر عباس علایی نوین در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه آنا اظهار کرد: «در چند سال اخیر با توجه به فضای عمومی دانشگاه‌ها و نکاتی که رهبر انقلاب درباره کرسی‌های آزاداندیشی داشتند عملا این قضیه در واحد دامغان به یک روال خوبی تبدیل شده و کرسی‌های آزاداندیشی صرفا در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... مطرح نمی‌شود بلکه در مسائل صنفی و دانشجویی هم اتفاقات مثبتی رخ داده است.»

او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان به تمام دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه عمل کرده و در راستای کرسی‌های آزاداندیشی هم برنامه‌های خوبی با حضور دانشجویان و اساتید صورت گرفته است.»

علایی نوین به اسلامی شدن علوم انسانی اشاره کرد و افزود: «سندی با عنوان اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که در این سند تاکیدات زیادی به اسلامی شدن علوم انسانی و استفاده از ظرفیت‌های حوزه در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها شده است.»

او گفت: «متاسفانه کم‌کاری‌هایی درباره اسلامی شدن علوم انسانی شده است و تمام دانشگاه‌ها از این مساله رنج می‌برند. بنابراین اگر بخواهیم در علوم انسانی اسلامی قدم‌های لازم را برداریم باید به نحوه اسلامی شدن دانشگاه‌ها برگردیم. یعنی باید به همان بندهای سندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است عمل کنیم.»

سرپرست دانشگاه آزاد واحد دامغان تاکید کرد: «تا چند ماه آینده انقلاب اسلامی چهل ساله می‌شود و ما باید نگاه ویژه‌ای به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. بنابراین باید سند اسلامی شدن را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم تا بتوانیم قدم‌های مثبتی را در این راستا برداریم.»

علایی نوین درباره درآمدهای غیرشهریه‌ای و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان واحد دامغان به آنا گفت: «استفاده از ظرفیت‌های اعضای هیات علمی یکی از مسیرهای موفقیت در افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‎ای است. یعنی زمانی می‌توانیم شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی را راه‌اندازی کنیم که خروجی مقالات در تحصیلات تکمیلی چمشگیر و تاثیرگذار باشد. رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که خروجی تحصیلات تکمیلی باید تبدیل علم و مقاله به ثروت و ایده باشد. بنابراین ایده‌ها و تولید ثروت از خروجی پایان‌نامه‌های امکان پذیر است.»

او ادامه داد: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اقدامات بسیار خوبی درباره تولید ثروت از راه علم و ایده صورت گرفته افزون بر اینکه این واحد دارای دانشکده داروسازی است و امیدوارم که با استفاده از ظرفیت مرکز رشد واحد علوم دارویی دانشگاه قدم‌های گسترده‌تری را در راستای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای برداریم.»

علایی نوین اظهار کرد: «اخیرا یکی از واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان از سوی دانشگاه تربیت مدرس در پارک علم و فناوری این دانشگاه مجوز لازم را دریافت کرده و اکنون در تهران هم فعالیت‌های خودشان را آغاز کرده‌ است.»

سرپرست دانشگاه آزاد واحد دامغان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی وارد دهه چهارم حیات خودش شده است. بنابراین این دانشگاه نیاز به یک تفکر جدید دارد تا با مدیریت انقلابی و جهادی بتوانیم سطح نگرش خودمان را به دانشگاه تغییر دهیم. بنابراین زمانی پیشرفت‌ها افزایش و حاصل پیدا می‌کنند که بتوانیم از همه ظرفیت‌های دانشگاه مانند اعضای هیات علمی و طرح‌های برون دانشگاهی به خوبی استفاده کنیم.»

کد خبر: 865863

وب گردی

وب گردی