مدیریت جزیره‌ای دریاچه ارومیه را به نابودی کشاند/ عزم ملی تنها راه نجات دریاچه ارومیه

دبیر کل انجمن هواشناسی ایران با اشاره به اینکه مدیریت جزیره‌ای و جدا از هم، آسیب‌های جدی به کشور به ویژه به دریاچه ارومیه وارد کرد گفت: به جای اینکه در مقابل هم قرار گیریم با همبستگی و یکپارچکی می‌توانیم کمک قابل توجهی به این بخش کنیم.

بداق جمالی دبیر کل انجمن هواشناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص معضلات آب و احداث سد در کشور گفت: در سه دهه گذشته با توجه به شیب تند رشد جمعیت با کمبود منابع آب روبرو شدیم. بنابراین در آن برهه زمانی شرایط ایجاب می‌کرد که سدسازی در کشور صورت گیرد شاید این موضوع اشتباه باشد اما متاسفانه رخ داده است.

او با تاکید بر اینکه مدیریت بهم پیوسته و یکپارچه و همسو را در بخش های مختلف وزارت نیرو نداریم اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی که حوزه آب را بررسی می‌کنیم وزارت نیرو درگیر کارهای خود، وزارت جهاد کشاورزی سرگرم فعالیت‌های زیرمجموعه و محیط زیست و هواشناسی و... یا بهره بردار هستند یا تاثیرگذار است.

جمالی افزود: زمانی که با اسناد بالادستی آب را تنظیم و تهیه می‌کردیم و برنامه های ملی آب را تدوین می کردیم این بخش‌ها و نهادها تا چه اندازه توانستند به صورت یکپارچه و همسو سند را تنظیم کنند. بنابراین این کمبودها باعث می شود که با مدیریت جزیره‌ای و جدا از هم آسیبهای جدی به کشور وارد شود که نمونه بارز آن دریاچه ارومیه است.

عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست با اشاره به اینکه درست است که دریاچه را داریم اما متاسفانه توسعه کشاورزی ناپایدار در حاشیه دریاچه ارومیه، احداث چاه‌های عمیق بیش از اندازه، احداث سد، توسعه سدهای اطراف و در کنار اینها عوامل طبیعی مثل تغیر اقلیم و کمبود آب باعث که دریاچه ارومیه با کمبود آب مواجه شود. اگر ما 20یا 30 سال گذشته مدیریت دریاچه ارومیه به عنوان یک تالاب و زیستگاه زیست محیطی به صورت یکپارچه و همسو نگاه می کردیم شاید مشکلات و آسیب ها این انداز نمی شد.

دبیر کل انجمن هواشناسی ایران با تاکید براینکه الان برای نجات این دریاچه باید در بحث مدیریت آب تجدید رویکرد را در پیش بگیریم گفت: با یک رویکرد جدید در بخشهای مختلف برای نجات کشور و کمک به مردم، به جای اینکه در مقابل هم قرار گیریم با همبستگی و یکپارچکی می‌توانیم کمک قابل توجهی به این بخش کنیم.

او تاکید کرد: مشکل دریاچه ارومیه گردوغبار، تالاب‌ها و آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی است به نظر من تنها ما با یک عزم ملی و همکاری نزدیک بین سازمانها که در این حوزه وزارت نیرو متولی و محور است می‌توانیم به این بخش کمک کنیم

جمالی در پایان یادآور شد: به نظر می رسد با بحث کاهش دانشجو و غیرفعال شدن برخی از رشته های سنتی بهتر است که دانشگاه آزاد به سمت رشته های میان رشته‌ای و جدید حرکت کند به عنوان مثال نیروی های جدید را در بخش سامانه هشدار سیل و مخاطرات آن همچنین تربیت نیروهای متخصص در حوزه آب را در دستور کا خود قرار دهد.

402

کد خبر: 865958

وب گردی

وب گردی