تحصیل بیش از 14 هزار دانشجو در 16 دانشکده دانشگاه امیرکبیر

رییس دانشگاه امیرکبیر از تحصیل بیش از 14 هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه امیرکبیر همان دارالفنون است که پذیرش دانشجو در آن از 1200 دانشجو در دهه 50 به 14 هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمد معتمدی یکی از شاخص‌های اعتبار هر دانشگاه را قدمت آن مرکز دانست و افزود: بر این اساس بسیاری از کشورها در صدد هستند تا با بررسی هویت اصلی دانشگاه، فعالیت‌هایی را از گذشته حتی اگر همسو با فعالیت فعلی‌شان نباشد، بیابند تا بتوانند به قدمت دانشگاه اضافه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌هایی نظیر استنفورد که قدمتی بالغ بر 200 تا 300 سال برای آن قائل هستند در حالی که در ابتدا این دانشگاه کلیسا بوده است، قدمت دانشگاه‌های ایران به قبل از اسلام بر می‌گردد و دانشگاه جندی شاپور، مدارس دینی و حوزه های علمیه از جمله این مراکز اموزش عالی با قدمت زیاد در کشور هستند.

دکتر معتمدی افزود : اولین دانشگاه به سبک جدید که برگرفته از تجربیات غرب بود توسط میرزا تقی خان امیرکبیر با عنوان "دارالفنون" در تهران تاسیس شد.

به گفته وی، دارالفنون همان پلی تکنیک است که در سال 1235 اولین فارغ التحصیل را تحویل جامعه داد. در واقع گزاردن نام این سردار بزرگ سازندگی ایران بر روی دانشگاه پلی تکنیک پس از انقلاب اسلامی ایران نیز قاعدتا بر همین اساس بوده است و این افتخار بزرگی برای دانشگاه ما محسوب می شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیرافزود: براساس فرمایش مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور است،‌ در واقع قدمت این دانشگاه به سال 1307 بر می گردد که در ابتدا هنرسرای عالی فنی با همکاری آلمان ها در سال 1307 تشکیل و بعدها در سال 1336 از ادغام هنرسرای عالی و مدرسه عالی ساختمان با همکاری یونسکو دانشگاه پلی تکنیک تاسیس شد.

معتمدی با بیان اینکه زمین پلی تکنیک مربوط به مدرسه البرز بود که بخشی از آن به این دانشگاه اختصاص یافت، اضافه کرد: با ایجاد پلی تکنیک، هنرسرای عالی فنی به این محل منتقل شد.
وی با تاکید بر اینکه در محل فعلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هنرسرای عالی مستقر و به پلی تکنیک تغییر نام داد، اظهار کرد: اولین یذیرش دانشجو در پلی تکنیک در سال 1337 بوده است و بعد از انقلاب این مرکز آموزش عالی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تغییر نام پیدا کرد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیان تحولات آموزشی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در سال 1337 که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان پلی تکنیک دانشجو پذیرفت، وزارت علوم وقت اعلام کرد که همه دانشجویان باید به وزارت آموزش و پرورش تعهد دهند که این امر موجب اعتراض دانشجویان شد، اما در نهایت این مشکل به این صورت حل شد که دانشجویانی که از هنرسرا وارد شده بودند به وزارت آموزش و پرورش تعهد دادند و دانشجویانی که جدید الورود بودند نیاز به تعهد به این وزارتخانه نداشتند.

دکتر با بیان اینکه در زمان دانشجویی من (دهه 1350) در این دانشگاه تنها 1200 دانشجو مشغول به تحصیل بودند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 14 هزار دانشجو در دانشگاه در مقاطع تحصیلی مختلف در حال تحصیل هستند.

به گفته وی، دانشگاه امیرکبیر در دهه 50 دارای 5 دانشکده مهندسی برق، مکانیک، عمران، نساجی و مهندسی شیمی بود اما امروزه به 16 دانشکده رسیده است که این امر نشانه توسعه فعالیت های دانشگاه است.

منبع: ایسنا

کد خبر: 866030

وب گردی

وب گردی