قیمت بالای حمل بار در ایران توان رقابت را گرفته است

رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ حمل بار در کشور را در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان بسیار بالا توصیف کرد و گفت: توان رقابت با این قیمت ها گرفته شده است که باید برای آن فکری کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد خوانساری روز یکشنبه در همایش بین المللی حمل و نقل لجستیک ایران در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما افزود:متصل نبودن رانندگان با شرکت های حمل و نقل یکی از عواملی است که سبب بالا بودن قیمت حمل بار در کشور شده است.
او ادامه داد: متصل کردن رانندگان با شرکت های حمل و نقلی راهکاری برای کاهش هزینه حمل بار خواهد بود.
خوانساری بخش حمل و نقل را موتور محرکه کشور دانست و بر توسعه حمل و نقل در کشور تاکید کرد و در عین حال کمبود بودجه در بخش دولتی و نبود نقدینگی در بخش بانکی را مانعی برای توسعه این بخش دانست.
رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی این آمادگی را دارد برای جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف توسعه بخش حمل و نقل وارد شود .
به گفته خوانساری بخش خصوصی می تواند برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش بنادر و فرودگاهی اقدام کند و براین اساس نیازمند تغییر برخی سیاست ها هستیم تا بخش خصوصی بتواند به بهره ور شدن حمل و نقل کمک کند.
خوانساری بیشترین بخشی که از تحریم ها ضربه خورد را بخش حمل و نقل کشور به دلیل ارتباط با جهان خارج دانست و گفت: ایران می توانست بهترین مرکز ( هاب )هوائی و دریایی باشد که تحریم ها سبب شد مرکز هوایی به کشورهایی نظیر ترکیه منتقل شود و مرکز (هاب) دریایی نیز دبی شود.
رئیس اتاق بازرگانی فرودگاه امام خمینی(ره) را بهترین فرودگاه منطقه توصیف کرد که به دلیل تحریم ها این فرودگاه نتوانست نقش خود در هاب هوایی شدن را بازی کند.
او بر تلاش برای جبران گذشته تاکید کرد و ادامه داد: باید برای پیوستن به بازارهای جهانی بیش از پیش تلاش کرد و نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر همت کرد.
خوانساری با بیان اینکه کشورهای منطقه بیشتر از 50تا 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه بخش حمل و نقل انجام داده اند ، افزود: این درحالی است که کشورمان تنها نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که در قیاس با سایر کشور ها بسیار کم است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید تلاش کرد تا جذب سرمایه گذاری در بخش هوایی و دریایی بیشتر شود گرچه کشتیرانی جمهوری اسلامی گام های خوبی برداشته است اما کافی نیست و باید بیشتر شود.
خوانسار خواستار جذب سرمایه گذاری خارجی با همکاری داخلی برای بخش های بنادر و حمل و نقل هوایی شد و خاطرنشان ساخت: گرچه در این دو سه سال اخیر گام های خوبی در بخش هوایی برداشته شده است اما توسعه فرودگاهی نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتری است.
او به بخش حمل و نقل جاده ای اشاره کرد که بیشتر مشکلات آن داخلی است و برحل مشکل این بخش تاکید کرد و انجام نشدن رقابت کامل در این بخش را از عوامل توسعه نیافتن آن برشمرد.
خوانساری متوسط پیمایش جاده ای در جهان را 210 هزار کیلومتر عنوان کرد وگفت: این درحالی است که در کشور در بخش حمل بار 70 هزار کیلومتر است که این موضوع خود از عوامل بالاتر بودن قیمت ها در مقایسه با سایر کشور ها است.
رئیس اتاق بازرگانی رشد ارزش افزوده حمل و نقل در کشورمان را هفت درصد بیان کرد که سال ها در همین حد مانده است و ادامه داد:ثابت ماندن این رشد به دلیل مصرف نشدن سود در خود بخش بوده که باید برای تغییر آن تلاش کرد.
همایش بین المللی حمل و نقل لجستیک ایران با حضور تعدادی از کشورهای جهان هم اکنون با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 866042

وب گردی

وب گردی