سازمان مالیاتی الگوی جدید تعیین ارزش معاملاتی املاک را ابلاغ کرد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه ای به ادارات کل مالیاتی، الگوی جدید ضوابط ارزش معاملاتی را ابلاغ کرد که بر اساس آن ارزش معاملاتی بلوک های مربوطه در سال 96 را معادل 4 درصد میانگین قیمت های روز منطقه تعیین می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدکامل تقوی نژاد این ضوابط را بر اساس بخشنامه سال 94 که با هدف یکسان سازی محاسبات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک در کشور انجام شد، و با هدف هم افزایی و تطابق حداکثری مصوبات کمیسیون های تقویم املاک در کشور با نرم افزار یکپارچه محاسبات مالیات نقل و انتقال املاک و امکان پیاده سازی کامل ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی با نرم افزار مذکور ابلاغ کرده است.
در این بخشنامه برای صیانت و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مودیان، از ادارات کل مالیاتی استان ها خواسته شده است: اداراتی که دوره یکساله اجرای ارزش معاملاتی املاک آنان به اتمام رسیده، ترتیبی اتخاذ کنند که حداکثر تا پایان آذر ماه جاری نسبت به برگزاری و تشکیل کمیسیون های تقویم املاک و تصویب ارزش های معاملاتی املاک سال 96 طبق مقررات ماده 64 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیر 94 به ویژه با توجه به تغییرات بوجود آمده در بخش اول ضوابط اجرایی (ارزش معاملاتی عرصه املاک) نسبت به اصلاح و درج میانگین ارزش معاملاتی عرصه املاک با کاربری های مسکونی، تجاری و اداری در نقشه های بلوک بندی املاک اقدام کنند.
همچنین ادارات مالیاتی سراسر کشور موظفند ضمن استخراج دقیق قیمت های روز املاک در محدوده های تحت پوشش تصمیمات کمیسیون مربوط، دقت لازم را مبذول و در این رابطه از ظرفیت های دستگاه های اجرایی و مراجع ذیربط و نیز اعضای کمیسیون تقویم املاک استفاده کنند.
بر اساس این ابلاغیه و به منظور پرهیز از هرگونه تبعیض میان مودیان مالیاتی ناشی از اختلاف قیمت املاک واقع در بلوک بندی های مناطق تحت پوشش، ارزش های معاملاتی بلوک های مربوط در سال 96 معادل 4 درصد میانگین قیمت های روز منطقه تعیین می شود.
همچنین از ادارات مالیاتی خواسته شده است، ملاحظات مربوط به قیمت گذاری املاک واقع در محله های ضعیف و محروم موجود در هر بلوک یا منطقه را حتی الامکان از طریق اصلاح نقشه های بلوک بندی املاک در قالب ایجاد بلوک های همگن و کوچکتر صورت داده و از تعیین ارزش معاملاتی عرصه برای معابر خاص یا معابر با ارزش متفاوت خودداری شود.

402

کد خبر: 866217

وب گردی

وب گردی