سلول‌های مغز کنترل می‌شود

محققان از طریق ژنتیک نوری(Optogenetics)، می‌توانند با استفاده از یک فرآیند گام‌به‌گام کشف کنند که مدارهای مغزی مطالعه شده، کدام رفتار را کنترل می‌کنند و در زمان بیماری چه مشکلی پیش می‌آید.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران از این علم استفاده کرده‌اند تا با نشاندادن این نکته که در بسیاری از موارد حافظه خودش سالم است، اما سیستم بازیابمختل شده، خاطرات فراموش شده را بازی‌ای کنند. این علم همچنین توانسته است در موش‌های که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، مثل راه رفتن غیرمتعادل را برطرفکند. امسال نیز پژوهشگران با استفاده از ژنتیک نوری برای اولین بار تلاش خواهند کرد تا بینای را به افراد نابینا بازگردانند.
محققان با استفاده از ژنتیک نوری(Optogenetics) و به کمک قرار دادن کلید روشن/خاموش در سلول‌های مغز، توانسته‌اند این سلول‌ها را به‌صورت انتخابی فعال یا غیرفعال کنند تا از این طریق رفتار موجودات زنده را کنترل کنند. پژوهشگران در حال حاضر نیز با استفاده از این روش بر روی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا کار می‌کنند.این اقدام فناورانه برای نخستین بار توسط پروفسور گرو مایزنباک از دانشگاه آکسفورد به انجام رسید.
وی یک کلید روشن/خاموش در سلول‌های مغز انسان قرار داد که با نور کنترل می‌شود. این کار به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سلول‌های عصبی را به‌صورت انتخابی فعال یا غیرفعال کنند و مشاهده کنند که برای مثال رفتار کرم‌های میوه یا موش‌ها چگونه تغییر می‌کند.
محققان از این طریق می‌توانند با استفاده از یک فرآیند گام‌به‌گام کشف کنند که مدارهای مغزی مطالعه‌ شده، کدام رفتار را کنترل می‌کنند و در زمان بیماری چه مشکلی پیش می‌آید. ژنتیک نوری، که از نورشناسی و مطالعه ژنتیک تشکیل‌شده است، نشان داده است که کدام سلول عصبی ما را بیدار می‌کند و نیز در آشکار ساختن چگونگی برنامه‌ریزی دوباره سیستم پاداش مغز( گروهی از ساختارهای عصبی مرتبط با تغییر رفتار انسان‌ها یا حیوانات) به ما کمک می‌کند.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

کد خبر: 866286

وب گردی

وب گردی