تعامل علوم شناختی با سایر حوزه‌های علمی شگفتی می‌آفریند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی گفت: تعامل علوم مختلف با هم شگفتی‌های زیادی می‌آفریند که از آن جمله می‌توان به تعامل علوم شناختی با فناوری اطلاعات، زیست فناوری و فناوری نانو به عنوان فناوری‌های همگرا اشاره کرد.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در همایش "مغز و شناخت اصفهان" ضمن تاکید بر ضرورت تقویت مطالعات بین رشته ای در کشور، محققان دانشگاه های اصفهان را به پژوهش در حوزه علوم و فناوری های شناختی ترغیب کرد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تاکید بر اینکه امروز دنیا به سمت حوزه های بین رشته ای حرکت می کند، اظهار کرد: تعامل علوم مختلف با هم شگفتی های زیادی می آفریند که از آن جمله می توان به تعامل علوم شناختی با فناوری اطلاعات، زیست فناوری و فناوری نانو به عنوان فناوری های همگرا اشاره کرد.
وی با اشاره به تبادل حجم بالای اطلاعات موجود در شبکه های ارتباطی و اجتماعی، تصریح کرد: علوم شناختی با کمک فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی می¬تواند از اطلاعات حجیمی که امروز در دسترس است برای تحقیقات روان شناسی، جامعه شناسی و دیگر حوزه ها استفاده کند.
خرازی همچنین بیان کرد: محققان در حال مطالعه شناخت و کارکردهای مغز و ذهن انسان هستند تا ربات ها و ماشین های هوش مصنوعی بسازند که کارکردی مشابه انسان داشته باشد .
وی دانشگاه های استان اصفهان را جزو بهترین دانشگاه های کشور دانست و آمادگی ستاد علوم شناختی را برای حمایت از اساتید این دانشگاه ها، برای برداشتن گام های موثر در جهت توسعه حوزه های مرتبط با علوم شناختی اعلام کرد.
در ادامه این همایش، محمد تقی جغتایی مشاور عالی ستاد در امور آموزش نیز با اشاره به جایگاه علوم اعصاب ایران در دنیا و منطقه، گفت: ایران و ترکیه در حوزه فناوری های شناختی و علوم اعصاب در منطقه جزو برترین ها هستند.
جغتایی همچنین بیان کرد: در 5 سال گذشته بیش از 1700 مقاله در زمینه علوم شناختی و اعصاب از محققان شاغل در کشور چاپ شده که رشد بسیار زیادی نسبت به مدت مشابه قبل از آن داشته است.
وی با اشاره به اینکه دولت ها در سال های گذشته توجه جدی به این حوزه داشته اند، مهمترین رسالت این ستاد را حمایت از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، استادان و دانشجویان فعال در حوزه های بین رشته ای و علوم شناختی بیان کرد.

کد خبر: 866347

وب گردی

وب گردی