تحلیلگر صهیونیستی : سعودی‌ها عامل اصلی و محرک استعفای سعد حریری هستند

سمدار بیری تحلیلگر صهیونیست معتقد است سعودی ها عامل اصلی و محرک استعفای سعد حریری بودند و هدف اصلی آن فشار بر جبهه مقاومت و در رأس آن ایران است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری عرب 48، سمدار بیری تحلیلگر مسائل عربی روزنامه یدیعوت آحرونوت روز یکشنبه در این روزنامه گفت: اسرائیل با سیاست های لبنان به نحوی درگیر است و استعفای سعد حریری حتماً بر اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت. وی استعفای حریری را آغازی بر مقابله سعودی و ایران دانستند.

بیری با اشاره به پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز آسمان لبنان که گاه و بی گاه برای بمباران سوریه انجام می شود، افزود: ظاهراً آسمان لبنان برای اسرائیل مانند یک زمین بازی است.

وی ادامه داد: اسرائیل انگشتان خود را در باتلاق سیاسی لبنان قرار داده است. استعفای حریری برای مطلعین از حوادث منطقه دور انتظار نبود زیرا وزیر مشاور امور خلیج فارس سعودی سه شنبه گذشته در صفحه توییتر خود نوشت باید ایران را مهار کرد و در آینده نزدیک اتفاقاتی خواهد افتاد.

بیری ادامه داد: برخی از افراد مطلع این اشاره را به دلیل استفاده وزیر سعودی از کلمه «آینده (المستقبل) » به خوبی درک کردند، زیرا این نام حزبی است که حریری ریاست آن را بر عهده دارد.

بیری در ادامه تحلیل خود نوشت: سعودی ها تنها کسانی بودند که از خبر استعفای حریری غافلگیر نشدند، انتخاب ریاض توسط حریری برای اعلام استعفا نیز اتفاقی نبوده است بلکه نشان دهنده آن است که سعودی ها برای وی به مثابه پناهگاه هستند. سعودی ها کسانی بودند که حریری را پس از ترور پدرش به میدان جنگ سیاسی لبنان وارد کردند در حالی که حریری تمایلی به این کار نداشت.

بیری تاکید کرد: اسرائیل می داند که سعد حریری تمایلی برای ورود به میدان سیاست نداشت اما سعودی ها او را از کاخ های لوکس پاریس به سوی باتلاق سیاسی لبنان فرستادند و هزینه های انتخاباتی وی را پرداخت کردند تا به منصب نخست وزیری دست یابد.

وی در ادامه تاکید می کند: لبنانی ها به خوبی می دانند که «تلاش برای ترور حریری» تنها بهانه ای واهی است.

بیری معتقد است محمد بن سلمان که در یک هفته دوبار با حریری دیدار کرده در پشت پرده استعفای وی قرار دارد و بیانیه حریری در ریاض تنها برای ایجاد آشوب سیاسی و در نتیجه فشار بر حزب الله لبنان بود.

بر اساس تحلیل بیری حریری باعث انشقاق در جامعه لبنان شده است، انشقاقی میان محور سنی وفادار به سعودی و محور شیعی وفادار به ایران. وی معتقد است خروج حریری از لبنان آغاز مقابله ایران و سعودی است و در حالی که ولیعهد سعودی هنوز برنامه های خود در خصوص لبنان را اعلام نکرده، حزب الله در حال آماده شدن برای مقابله است.

کد خبر: 866348

وب گردی

وب گردی