قیمت خوراک پتروشیمی‌ها باید منطقی و سودآور باشد/ سیاست دولت در توسعه پتروشیمی باید حمایتی باشد

مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، با اشاره به ضرورت تعیین قیمت منطقی و سودآور برای خوراک پتروشیمی‌ها خواستار حمایت بیشتر دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی پتروشیمی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، محمدرضا نعمت زاده درباره مهمترین سناریوی توسعه در صنعت پتروشیمی به منظور تحقق دومین جهش توسعه ای در این صنعت در قالب اجرای برنامه ششم، گفت: در سال 1384 سه سناریو برای توسعه صنعت پتروشیمی نوشته شد که برای تدوین این سناریوی توسعه شرایط عرضه و تقاضا در بازار، سرمایه گذاری، تکنولوژی و فن آوری مورد نیاز برای توسعه صنایع پتروشیمی در کشور دیده شده بود.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در این سناریوی توسعه نقاط ضعف و قوت برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور دیده شده بود، تصریح کرد: برای اجرای این برنامه به منظور رفع ضعف‌ها برنامه ریزی شده بود ضمن آنکه در زمینه ساخت داخل، توان مهندسی، پیمانکاری‌های اجرایی، بازارهای بین‌المللی صنایع پتروشیمی ایران هم مطالعه شده بود.

این پیشکسوت صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم اگر چه برای توسعه صنعت پتروشیمی دیر شده ولی بازگشت به برنامه‌های تدوین شده قبلی می‌تواند زمینه توسعه صنعت پتروشیمی را فراهم کند، افزود: زیرا فرصت زیادی تا پایان چشم انداز نمانده و بعید است بشود به آن برنامه‌ها رسید ولی باز هرچه تلاش کنیم بهتر است.

او، افزود: آن موقع سهم بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی کمتر بود و خوشبختانه امروز سهم بخش خصوصی بیشتر شده و به نظر می‌رسد وزارت نفت باید توجه بیشتری به پتروشیمی‌ها کند.

نعمت زاده با اشاره به ضرورت حمایت منطقی وزارت نفت از طرح ها و شرکت های خصوصی صنعت پتروشیمی، بیان کرد: در تامین خوراک از بخش بالادست نفت و گاز یا برخورد مثبت با سرمایه گذاران، تشویق سرمایه گذاران و حل مشکلات فاینانس‌ها می تواند به توسعه بیشتر صنعت پتروشیمی کمک کند.

او با یادآوری اینکه در دوره‌ پیش از خصوصی سازی شرکت ملی صنایع پتروشیمی فاینانس‌های بخش خصوصی را به عنوان دولت تامین می کرد، ادامه داد: زیرا سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی قادر به تامین وثیقه‌های چند صد میلیون دلاری نبودند.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این سال‌ها این برنامه ها تعطیل شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فکر می کند نباید از بخش خصوصی حمایت کند درحالی که نقش آنها حمایت است، گفت: ما نباید تصدی گری کنیم بلکه باید حمایت کنیم تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری کند.

به گفته این پیشکسوت صنعت پتروشیمی با توجه به افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، رسالت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی حمایت منطقی از سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها منطقی و سودآور باشد.

او با بیان اینکه در کنار قیمت منطقی، تامین خوراک پتروشیمی‌ها در بلندمدت هم باید تضمین شود، خاطرنشان کرد: برای عرضه خوراک به پتروشیمی ها باید قوانیت با ثبات بیش از 10 ساله تدوین و اجرا شود.

402

کد خبر: 866438

وب گردی

وب گردی