تاثیر مثبت حذف دلار بر ثبات اقتصادی کشور/ دلار با سیستم بانکی کشور همسو  نشد

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: کاهش تقاضا برای دلار در ایران بسیار مثبت ارزیابی می شود و تاثیر مثبتی را بر ثبات اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به حذف دلار و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بحث اقتصاد مقاومتی که مدتی است توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، بدین معناست که اقتصاد کشور باید به گونه ای مقاوم شود تا تحت تاثیر تصمیمات سایر کشورها قرار نگیرد.

او در ادامه بیان کرد: اقتصاد شامل مولفه های بسیار زیادی است که برخی از آن وابسته به بازار واقعی مانند کالا، تولید، خدمات و بخش دیگر مرتبط با بازار پولی است و در این بخش، ارز از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است.

دیواندری افزود: برای معاملات با کشورهای خارج از کشور، نیازمند ارز با قابلیت تبدیل بالا هستیم تا تجار، تولید کنندگان و مردم قادر به استفاده و نیز کارکردن با آن باشند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: از دوران بعد از انقلاب با اعمال تحریم ها در معاملات، دچار مشکل شدیم و دلار هم در معاملات کلان کشور و سیستم بانکی همراه نشد.

او خاطرنشان کرد: عدم تاثیرپذیری از اعمال تحریم و ایجاد محدودیت در بازار داخلی ایران به عنوان اصلی ترین بحث هایی است که در اقتصاد مقاومتی مطرح شد و در صورت کاهش نیازمندی به دلار شاهد آثار بیشتری در بازار ایران خواهیم بود.

دیواندری گفت: در صورتی که قادر به کاهش وابستگی ایران به کشورهای دنیا از طریق پیمان های دوجانبه پولی باشیم، به طور حتم با کاهش تقاضا و نیز قیمت دلار در بازار داخلی مواجه خواهیم شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: بحث مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی بر این پایه بود که در صورت تلاش مسئولین برای کاهش وابستگی به دلار و نیز تلاش برای همکاری با کشور چین، هند و روسیه از طریق پیمان های دوجانبه پولی، بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

او در پایان افزود: کاهش تقاضا برای دلار در ایران بسیار مثبت ارزیابی می شود و تاثیر مثبتی را بر ثبات اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

401

کد خبر: 866565

وب گردی

وب گردی