جلیسه: به دنبال تبدیل هفته کتاب به عنوان رویدادی ملی هستیم

مدیرعامل خانه کتاب گفت: به دنبال تبدیل هفته کتاب به عنوان رویدادی ملی هستیم تا با استفاده از ظرفیت های مردمی شاهد رشد گروه های مروج کتاب باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، به مناسبت بیست و پنجمین دوره هفته کتاب مدیرعامل خانه کتاب مجید غلامی جلیسه درباره برنامه‌های مربوط به این هفته توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: طی سه سال گذشته به خصوص در دوره معاونت دکتر صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح‌هایی در مورد هفته کتاب برنامه ریزی شده بود و به دنبال این رویکرد برنامه هایی را برای این هفته تدارک دیدیم.

جلیسه اظهار کرد: در هفته کتاب به دنبال معرفی کتاب در سطح کشور و دنیا هستیم و علی رغم توقعات بالا از ستاد هفته کتاب دوستان بسیاری در مراکز مختلف در این ستاد مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل خانه کتاب با توجه به این رویداد ملی بیان کرد: مردمی شدن هفته کتاب به عنوان یک رویداد ملی در دستور کار خانه کتاب قرار دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این مورد شاهد اتفاقات خوبی باشیم و با گردهمایی با گروه‌های مردمی مروج کتاب برای حضور پررنگ، برنامه های ترویج کتابخوانی در این هفته را شاهد خواهیم بود.

وی از تصویب شورای سیاستگذاری هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: به دنبال ایجاد ستاد مرکزی و دائمی برای هفته کتاب در شورای سیاستگذاری با برنامه‌ریزی‌های بهتر به دنبال اجرایی کردن برنامه‌های هفته کتاب در طول سال جاری تا هفته کتاب سال 97 است.

مدیرعامل خانه کتاب این اتفاق را نویدبخش دانست و گفت: رویکرد مردمی هفته کتاب ما را برای ایجاد نهادهای مردمی در ترویج کتابخوانی امیدوارتر می‌کند به خصوص مساله خانواده امسال محور برنامه‌ها قرار گرفته است و جامعه کتابخوان زمانی شکل می‌گیرد که والدین به اهمیت کتاب و کتابخوانی توجه کنند.

جلیسه درباره نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در تبلیغ هفته کتاب عنوان کرد: توقع از رسانه ملی در این زمینه بالاست و در امسال برخلاف سال‌های گذشته صدا و سیما در راستای برنامه‌های هفته کتاب همکاری‌های بهتری با ما دارد و با همکاری ستاد هفته کتاب در سطح ملی و بین‌المللی نسبت به پوشش خبری برنامه‌ها و محوریت کتاب تولیدات بیشتری را به خصوص در این هفته اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص پایتخت کتاب ایران اظهار کرد: امسال روز یکشنبه 20 آبان هفته کتاب در شهر بوشهر آغاز می‌شود و این اتفاق کمک بسیاری پیرامون کتاب در شهرها و استان‌های کشور صورت می‌دهد.

جلسه اظهار کرد: هفته کتاب با ریاست استاندار و مدیرکل استان در ستاد هفته کتاب در شهرستان‌ها تشکیل شده و طبق برنامه ریزی از چند روز قبل برنامه‌های این هفته آغاز شده است. با توجه به اینکه سال گذشته بیش از 10 هزار برنامه در هفته کتاب داشتیم امسال به مراتب نسبت به سال قبل برنامه ها از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و رسانه‌های مختلف از طریق ستاد خبری هفته کتاب در جریان برنامه‌ها قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل خانه کتاب درباره برنامه‌های هفته کتاب در مدارس عنوان کرد: بیش از پنجاه برنامه زنگ کتاب در مدارس کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های بیست شهرستان تدارک دیده شده است که در این برنامه‌ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، انجمن نویسندگان گروه‌های مروج کتابخوانی فعالیت دارند و بسیاری از نویسندگان و شعرای تراز اول با حضور در مدارس و شهرهای مختلف برنامه‌ داستان خوانی، کتابخوانی و جشن امضا با دانش آموزان را انجام می‌دهند.

جلیسه گفت: جشن ملی کتابخوانی از شبکه چهارم در روز 24 آبان ماه به مدت 12 ساعت با حضور جمع کثیری از نویسندگان و گروه‌های مروج تدارک دیده شده است و این برنامه شور و نشاط قابل توجهی برای مردم دارد.

وی درباره کمپین بزرگ تجهیز کتابخانه‌های نابینایان نیز خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های کشور و همکاری نهادهای مختلف یک حرکت ملی، تجهیز کتابخانه‌های نابینایان سراسر کشور انجام شده و این اتفاق با همکاری رسانه‌ها نویدبخش جبران خلاهای موجود برای این قشر صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در مورد حمایت خانه کتاب از این کمپین توضیح داد: انجمن نابینایان با همکاری خانه کتاب جلساتی را برای حمایت از این قشر که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند صورت داده و با همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف تصمیم گرفته شده به دلیل اینکه در تولید کتاب‌های صوتی بی‌نظمی از سوی نهادها صورت گرفته و خلاء‌هایی بسیاری وجود دارد در این زمینه از طرف خانه کتاب دستور یک بانک اطلاعاتی، درست و کامل از کتاب‌های بریل و صوتی که برای نابینایان تولید می‌شود ایجاد شده تا یک بانک جامع اطلاعاتی از منابع مورد نیاز برای نابینایان ایجاد شود زیرا هزینه‌های زیادی برای باز تولید منابع انجام می‌شود که ارگان های مختلف اطلاعی از ریز منابع صوتی نابینایان ندارند و وزارت ارشاد می‌تواند در کنار فراخوان‌های سازمانی خود کتاب بریل و صوتی خریداری کند و در اختیار ارگان‌های مختلف ویژه نابینایان قرار دهد و در خصوص بخش زیرساز و همچنین بخش صنفی و تشکلی، تعاونی‌ها و کمپین‌هایی برای حمایت از این قشر صورت گیرد مانند کنوانسیون مراکش که برای حمایت این بخش از جامعه تشکیل شده تا با حمایت جدی از ناشرین برای توسعه کتاب‌های ویژه نابینایان همکاری‌هایی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با برنامه‌ هفته کتاب با مناسبت تقارن اربعین حسینی گفت: ستاد اربعین فعالیتهای کتاب محور به خصوص در مبادی خروجی زائرین ترتیب داده است و قرار است آثاری برای زوار کربلای معلی در قالب فعالیت ان.جی‌او ها، گروه‌های مختلف و وزارت ارشاد در هفته آینده انجام گیرد.

502

کد خبر: 866678

وب گردی

وب گردی