770  اثر به دبیرخانه جشنواره سال دانشجویی ارسال شد/ بیشترین آثار در حوزه علوم انسانی

نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی دوشنبه پانزدهم آبان‌ماه در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در این نشست سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و افشین داورپناه، معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب حضور داشتند.

پورعلی با اشاره به نقشی که جهاد دانشگاهی در هفته کتاب دارد، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به واسطه فعالیت‌ در حوزه نشر داده‌های علمی، انتشار کتاب، ایجاد پایگاه مدارک و اطلاعات علمی توانسته نقش و سهم خوبی را در فضای صنعت نشر کشور و نشر داده‌های علمی ایفا کند. شاید یکی از علت‌هایی که جهاد دانشگاهی چندسالی است که یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود و در آن جمع حضور دارد به واسطه همین فعالیت‌هایش در صنعت نشر و در حوزه کتاب است.

**دانشجویان محوری‌ترین مخاطبین و تولید کنندگان علم و فرهنگ هستند
تقوی سخنران بعدی این مراسم بود و گزارش تفصیلی ازروند اجرای جشنواره ارائه داد. او گفت: هفته کتاب به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی بعد از نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه است، هفته‌ای که تمرکز مسئولین و دست‌اندکاران حوزه فرهنگ به مقوله کتاب و کتابخوانی بیشتر از سایر ایام است. فضای رسانه‌ای کمک می‌کند که این بخش از فرهنگ بیشتر دیده شود و به بحث کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری صورت گیرد.
او در ارائه گزارشی از روند اجرایی بیست و چهارمین دوره از جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، بیان کرد: این جشنواره به عنوان رویداد پرسابقه در فضای فرهنگی جهاد دانشگاهی، نزدیک به ربع قرن سابقه استمرار داشته و امید است بتوان با کمک حامیان در ادوار جشنواره به سهم خود کمکی به دانشجویان به عنوان محوری‌ترین مخاطبین و تولید کنندگان علم و فرهنگ باشیم.

تقوی با بیان اینکه فراخوان بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از ابتدای سال 96 اعلام شد، اظهار داشت: دانشجویان تا پایان شهریورماه سال جاری مهلت داشتند آثار خود را در قالب تالیف و ترجمه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و با روالی که برای ارزیابی و داوری تعیین شده بود، آثار پس از دریافت شرایط برای شرکت در جشنواره، در چهار مرحله داوری شدند و آثار برگزیده و شایسته تقدیر هفته آینده در دانشگاه تهران در حضور مسئولین دانشگاهی و فرهنگی تقدیر خواهند شد.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره آثاری که به دبیرخانه فرستاده شده، توضیح داد: حدود 770 اثر، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مرحله اول 100 اثر دارای ویژگی ورود به جشنواره نبودند و حذف شدند و در نهایت 660 اثر به عنوان آثاری که برای شرکت در جشنواره را دارا هستند به مرحله داوری راه یافتند.

وی افزود: این 660 اثر از نظر کمی نسبت به سال‌های گذشته، بیشترین تعداد آثاری بود که دریافت کردیم و نسبت به دوره‌های گذشته حدود پنج درصد افزایش تعداد آثار را داشتیم، از نظر کیفی هم با توجه به نظری که ارزیابان و داوران محترم که از اساتید و هیئات علمی دانشگاه ها هستند این آثار را ارزیابی کردند.


**بیشترین تعداد آثار را در حوزه علوم انسانی داشتیم
تقوی در اعلام آثار برگزیده در حوزه‌های مختلف توضیح داد: بیشترین تعداد آثار را در گروه‌های مختلفی که برای جشنواره تعریف شده بود در حوزه علوم انسانی داشتیم، در حوزه علوم انسانی به تفکیک رشته‌های مختلفی که آثار دریافت شدند، رشته حقوق با 81 اثر، دین و فلسه با 65 اثر و روانشناسی و علوم تربیتی با 63 اثر، بعد از گروه علوم انسانی، در رتبه دوم گروه پزشکی و دام پزشکی با 137 اثر تعداد بیشترین آثار، و در رتبه سوم گروه فنی و مهندسی با 52 اثر را دریافت کردیم.
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی توضیح داد: در توزیع آثار از لحاظ تفکیک تالیف و ترجمه، 66 در صد آثار در حوزه تالیف و 34 درصد هم ترجمه بود.


**22 آبان‌ماه روز کتاب و جامعه دانشگاهی نامگذاری شد
داورپناه با بیان اینکه امسال سال دومی است که خانه کتاب در بخش داوری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی شرکت می‌کند و امید است این هم افزایی ادامه داشته باشد، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: از هر فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت می‌کنیم به ویژه بخش‌هایی که فکر می‌کنیم بخش‌های بنیادی‌تری است. به نظرم جشنواره کتاب سال دانشجویی یک بخش بنیادی در حوزه کتاب و نشر است چون تعداد زیادی از بزرگسالانی که در حوزه کتاب ونشر فعالیت می‌کنند از همین سنین دانشجویی وارد آن حوزه می‌شوند.

502

کد خبر: 866783

وب گردی

وب گردی