دولت در ایجاد زمینه همکاری میان صنعت و دانشگاه به شدت کم کاری می‌کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه عدم ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی را به دنبال داشته، گفت: این افراد نمی‌توانند ایجاد اشتغال کرده یا در شغلی مفید ظاهر شوند.

به گزارش ایسکانیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه طبق یک آمار جهانی ایران در رتبه سوم کشورهای دارای فارغ‌التحصیل مهندسی دنیا قرار دارد، گفت: داشتن رتبه سوم تنها به‌عنوان یک شاخص کمی قابل توجه است اما اینکه به لحاظ کیفی چقدر می‌توانند برای جامعه مفید فاید باشد جای بحث دارد چراکه جذب بی‌رویه در برخی از رشته‌ها آسیب‌های بسیاری نیز به همراه دارد.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه خروجی‌ رشته‌های مهندسی و حتی پزشکی دانشگاه‌ها بالا است اما به دلیل عدم ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع مختلف این فارغ‌التحصیلان از کارآیی لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل نمی‌توانند ایجاد اشتغال کرده یا در شغلی مفید ظاهر شوند بلکه به دلیل بیکاری باری بر دوش جامعه نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه هر دو باید تغییر روش دهند، افزود: در حال حاضر نه دانشگاه راه و روش‌های ارتباط با صنعت را طی می‌کند و نه صنایع آمادگی پذیریش دانشگاهیان را دارند در حالی که این دو باید به درک و ادبیات متقابل رسیده و در یک مسیر همسو حرکت کنند.

ساداتی‌نژاد در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اساتید کشورهای پیشرفته برای کارخانجات قرارداد داشته و برای آن‌ها کار تحقیقاتی می‌کنند، ادامه داد: مدیران کارخانه‌ها در این کشورها عموما مدرک دکترای رشته‌های مرتبط را داشته و به خوبی می‌توانند نیازهای خود را به دانشگاهیان منتقل کنند تا آن‌ها چاره‌ای برای رفع آن‌ها بیندیشند؛ درواقع دانشجویان تــز فوق لیسانس و دکترای خود را از میان سوژه‌های ارائه شده به دانشگاه‌ها از سوی صاحبان کارخانه‌ها انتخاب می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه دولت در ایجاد زمینه همکاری میان صنعت و دانشگاه به شدت کم کاری می‌کند، بیان کرد: وزارت علوم و وزارت صنعت دو مسیر جدا را در ایران طی می‌کنند و تا زمانی که این شرایط ادامه پیدا کند راه به جایی نخواهیم برد.

کد خبر: 866813

وب گردی

وب گردی