ورود انبوه کالای قاچاق از گمرک را قبول ندارم

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی درباره ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی گفت: بحث ورود انبوه کالای قاچاق از مبادی رسمی را قبول ندارم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرود عسگری در حاشیه بررسی عملکرد طرح های اقتصاد مقاومتی با محوریت استقرار گمرک الکترونیکی افزود: باوجود آنکه از مبادی رسمی کشور واردات نسبت به سال های قبل کاهش پیدا کرده و طبقات تعرفه را نیز کاهش داده ایم توانستیم حقوق ورودی بالایی را بگیریم.


او گفت: علت این موضوع آن است که ما توانستیم کالاهای هدف را مشخص کنیم و کارشناسان متخصصی برای شناسایی این کالاها قرار دهیم و کنترل ها را از طریق کارشناسی و از طریق ابزارهای کنترلی مانند ایکس ری و جی پی اس افزایش دهیم.


رئیس کل گمرک با بیان اینکه برخی از مواردی که در این باره در حوزه گمرک وجود دارد ناشی از مقررات، اختلافات ارزشی کالا بین ما و صاحب کالا و اختلاف تعرفه است، افزود: این موارد را ما جزو تخلفات گمرکی حساب و مشمول جریمه می کنیم.


عسگری گفت: مثلاً درباره ورود پارچه و البسه اگر بررسی کنید می بینید که گمرک حقوق حقه دولت را وصول کرده و توانسته با کالاهایی که احتمال داشت قبل از استقرار سامانه های الکترونیکی گمرک به صورت قاچاق از مبادی رسمی وارد شود مقابله کند.


او افزود: با استقرار این سامانه الکترونیکی گمرک ما اطلاعات را از مبدأ می گیریم، بارنامه را به صورت الکترونیکی دریافت می کنیم و همه موارد را کنترل می کنیم.


رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که از مبادی رسمی گمرک چه مقدار کالا به کشور قاچاق می شود، گفت: حدود 900 میلیون دلار پیش بینی پارسال ما در این باره بود.


عسگری افزود: وقتی گمرک گواهی را از مبدأ و خود مثلاً کشور چین به صورت الکترونیکی دریافت می کند و بعد از آن بارنامه را به صورت الکترونیکی دریافت می کند و علاوه بر آن گواهی شرکت های بازرسی را که مورد تأیید استاندارد است در کشور مبدأ کنترل می کنند و تطبیق می دهند که کالای بارگیری شده با کالای سفارش شده یکی باشد بنابراین امکان ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی را کاهش می دهد.


او در پاسخ به این سوال که پس حجم عظیم کالای قاچاق از کجا وارد کشور می شود؟ گفت: ما مدعی هستیم که گمرک به برکت استقرار سامانه الکترونیکی و لایه های مختلف کنترلی زیر 900 میلیون دلار قاچاق در سال داریم.


رئیس کل گمرک درباره برنامه این سازمان برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به مناطق آزاد چیست؟ افزود: برای مناطق آزاد اخیراً تفاهم نامه ای با آقای بانک منعقد کردیم که گمرک در ورودی و خروجی مناطق آزاد کاملاً مستقر باشد که این پذیرفته شده و مصوبه مربوط به آن را دولت داده است.


عسگری گفت: الان مناطق آزاد همراه با ما هستند و ان شاءالله در ارس و اروند در روزهای آینده گمرک را افتتاح خواهیم کرد و قرار است کل کالاهایی که وارد مناطق آزاد می شوند در سامانه گمرک ثبت اطلاعات شود و ارزش کالا محاسبه شود و در اختیار سازمان مناطق آزاد قرار می گیرد و آنها براساس ارزش گذاری ما می توانند عوارض بگیرند.


او در پاسخ به این سوال که در سال 94 قانونی مصوب شد که ورود یکسری از کالاهای آمریکایی به کشور ممنوع شد ولی در حال حاضر ما در بازار شاهد حضور چنین کالاهایی در بازار هستیم، این کالاها چگونه به بازار ما راه یافته اند؟ گفت: کالاهایی که ورود آنها ممنوع شده ازجانب سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش نمی شود و حتی خودروهایی که با برندهای بی ام و و یا مشابه در آمریکا ساخته شد اجازه ترخیص از گمرک داده نمی شود و احتمالاً اگر چنین مواردی مشاهده می کنید باید از جاهای دیگر پیگیر باشید.


رئیس کل گمرک افزود: در همین سامانه الکترونیکی گمرک هر کالایی که برای ورود آن ثبت سفارش ایجاد نشده باشد قابل اظهار به گمرک نیست.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 867096

وب گردی

وب گردی