گواردیولای شجاع و مورینیوی ترسو

به نظر می رسد افکار هجومی پپ گواردیولا به ترس موجود در تیم های ژوزه مورینیو غالب شده است.

به گزارش ایسکانیوز، ابتدای هفته اتفاقات مهمی در کورس قهرمانی لیگ برتر رخ داد و معادلات به شکلی رقم خورد که اختلاف بین سیتی و یونایتد در صدر به 8 امتیاز برسد.

در می سال 2015 و بعد از فتح لیگ برتر توسط مورینیو با چلسی، او در مصاحبه ای با طعنه به گواردیولا و موفقیت های او با بایرن در بوندسلیگا، اذعان داشت که باهوش ترین مربی در انتخاب کشور و باشگاه نیست و به جایی نمی رود که قهرمان شدن در آنجا آسان باشد. هنگامی که مورینیو و گواردیولا در 2 کشور مختلف فعالیت می کردند برای سرمربی وقت چلسی طعنه زدن به سرمربی بایرن دشوار نبود زیرا از نظر مورینیو فعالیت در لیگ برتر سخت ترین کار بود در حالیکه بایرن معمولا همیشه بر بوندسلیگا تسلط داشته است پس ارزش کار او در چلسی بیشتر بوده است.

گرچه مورینیو در 2 مقطع قهرمانی با چلسی فرمول خود برای موفقیت در لیگ برتر را ثابت کرد، اما نتایج امسال بیانگر موفقیت پپ نسبت به سرمربی پرتغالی تا بدین جای کار بوده است زیرا هرگز در تاریخ لیگ برتر بعد از گذشته 11 هفته اختلاف تیم اول و دوم 8 امتیاز نبوده است و یکشنبه یک روز آموزنده در کورس میان این دو سرمربی مطرح بود که نشان دهنده فاصله وسیع بین آنها نیز بود. سال قبل اگرچه سیتی نتیجه نگرفت، اما نتایج آنها به دلیل عدم تسلط بر جریان بازی نبود پس گواردیولا تصمیم گرفت از روش "بهترین دفاع حمله است" در فصل جاری استفاده کند.

بازی در برابر آرسنال یک الگوی آشنا از سوی پپ بود؛ حملات سریع توسط استرلینگ و لروی سانه به همراه با کنترل کامل حملات توسط داوید سیلوا و کوین دی بروین. اما حتی در برتری 1-3 برابر حریفی قدرتمند مانند آرسنال نیز فرصت های زیادی از جمله موقعیت آگوئرو و تعلل استرلینگ روی پاس سانه نیز از دست رفت وگرنه ممکن بود توپچی ها 5 یا 6 گل دریافت کنند.

اما از آن سو مورینیو در نبرد سرنوشت ساز در کورس قهرمانی برابر چلسی در شرایطی مغلوب شد که با 8 بازیکن دفاعی وارد میدان شده و در این میلان هیچ امیدی برای خلق موقعیت برای لوکاکو از همان ابتدا نیز وجود نداشت.

لوکاکو تنها یک شوت به سمت دروازه کورتوا نواخت و بدون حتی یک لمس توپ در محوطه، به تنهایی به دنبال یافتن روزنه بین دفاع چلسی بود. اما در مقابل ادرسون سنگربان سیتی 25 پاس به نیمه زمین حریف برای همبازیانس ارسال کرد و این یعنی سنگربان سیتیزن ها نقش مهم تری در حملات این تیم نسبت به لوکاکو در یونایتد داشت.

تیم های مورینیو در 10 بازی آخر خارج از خانه خود برای 6 تیم بزرگ لیگ جزیره تنها یک گل زده و آخرین پیروزی او به 3 سال قبل و برتری 1-2 برابر لیورپول باز می گردد.

دیدار برابر تاتنهام در فصل قهرمانی او برابر چلسی که رقیب همشهری 5 بار دروازه تیم مورینیو را گشود نقشی تاثیرگذار در تغییر رویکرد سرمربی پرتغالی داشته و از آن مقطع به بعد انگار مورینیو باخت 0-1 را ترجیح داده و هرگز روحیه پیروزی طلبی در این دست بازی ها در تیمش وجود ندارد.

اما گواردیولا و تیمش از هیچ رقیبی نمی هراسند و انگار مورینیو تنها در بازی های بزرگ به دنبال نباختن است و گواردیولا تیمش را برای کسب 3 امتیاز راهی میدان می کند. این نکته تفاوتی کلیدی بین آنها و شاید مهم ترین دلیل پیشرفت سیتیزن ها بوده است.

در گذشته همیشه گفته شد که کار پپ در بارسا و بایرن آسان است. چگونه می توان با مسی، اینیستا و ژاوی یا با روبن و لواندوفسکی شکست خورد ؟ این مهم ترین سوالی بود که مورینیو در سال 2015 آن را مطرح کرد.

اما هدایت سیتی به کلی متفاوت بود و در این مقطع کارنامه گواردیولا نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. سرمربی سابق بارسا اما ترس را به کلی از تیمش دور کرده است. فصل قبل و در 10 بازی برابر 5 رقیب بزرگ لیگ برتری، سیتیزن ها تنها موفق به کسب 2 پیروزی شدند؛ یکی در مقابل یونایتد در اولد ترافورد و دیگری که قابل پیش بینی بود، در مقابل آرسنال در خانه.

اما در فصل جاری برتری پرگل برابر لیورپول در اتحاد و پیروزی با یک گل در لندن برابر چلسی نیز به این لیست اضافه شد اما دستاورد مورینیو یک تساوی در آنفیلد و یک شکست در خانه چلسی بود.

گواردیولا دیشب گفت: "فصل گذشته مقابل نامزدهای عنوان قهرمانی ما تنها دو بار توانستیم پیروز شویم اما این فصل در ماه نوامبر، ما تا به حال سه بار موفق به کسب پیروزی شده ایم. اگر می خواهید عنوان قهرمانی را به دست آورید، باید چلسی، لیورپول، آرسنال و دیگر تیم های بزرگ را شکست دهید."

اما این فصل سیتیزن ها نمایش فوق العاده ای داشته و اگر مصدومیت های عجیب یا مشکل دیگری ایجاد نشود بعید است قادر به فتح لیگ نباشند.

علاوه بر این، گواردیولا بهترین فصل مربیگری خود را تا اینجا به ثبت رسانده است. هرگز پیش از این، گواردیولا 31 امتیاز و تفاصل مثبت 31 بعد از 11 هفته کسب نکرده بود؛ نه با بارسلونا و لیونل مسی، نه با بایرن و لواندوفسکی.

شروع این فصل تیم پپ بهترین آغاز تمام تاریخ لیگ برتر بوده و حتی تیم های فرگوسن نیز قادر به ثبت چنین رکوردی نبوده اند.

گواردیولا تسلط کامل خود در این زمینه را نشان داده است؛ موضوعی که پیش از آن نیز برابر مورینیو در این خصوص آن سوگند یاد کرده بود که در برابر روش های مختلف، تنها پاسخ او هجوم، هجوم و هجوم خواهد بود. با این شرایط به نظر می رسد مورینیو دیگر آقای خاص نخواهد بود.

606

کد خبر: 867127

وب گردی

وب گردی