سود بالای تولیدکنندگان به صرفه نیست/سود قطعی و از پیش تعیین شده سپرده های بانکی غلط است

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است: موسسه های مالی و اعتباری طی یک دوره 12- 10 ساله در کشور خارج از ضابطه شکل گرفته اند و اکنون بانک مرکزی سرگرم ساماندهی آنها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا مصباحی مقدم اظهار داشت: فعالیت مراکز و موسسه های شبه بانکی، تاثیر سویی بر فعالیت مالی و پولی کشور در مدت 10 تا 12 سال گذشته داشت و ضمن شکل گیری خارج از ضابطه، بی حساب و بدون نظارت و کنترل، رشد کردند.
او یادآور شد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ظرف یک یا 2 سال گذشته ساماندهی این موسسه ها را به صورت جدی دنبال کرده و آخرین اظهارات رئیس بانک مرکزی حاکی است که دیگر هیچ موسسه مالی اعتباری غیرمجاز نداریم .
او تصریح کرد: بنابراین در آینده، فعالیت همه موسسه ها از نظر بانک مرکزی قانونی و پذیرفته شده و با مدیریت و نظارت است.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: یک مساله کلیدی در این زمینه وجود دارد و آن هم نرخ سود سپرده هاست که نقطه ضعفی در بانکداری اسلامی محسوب می شود.
به گفته عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، یک اشتباهی در سال 1363 رخ داده که بعد از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، در این قانون چیزی به نام سود علی الحساب پیش بینی نشده بود و یک مصوبه شورای پول و اعبتار این ظرفیت را به وجود آورد که بانک ها به سپرده گذاران به طور ماهانه یا فصلی سود علی الحساب بپردازند.
او اضافه کرد: این سود علی الحساب به گونه ای ساماندهی شد که بانک ها حداکثر سودی که می توانستند پرداخت کنند، تعهد نمایند و این خلاف روح بانکداری اسلامی است.
مصباحی مقدم افزود: بانکداری اسلامی مبتنی بر قبول نوسان در سود می باشد و اینکه ممکن است بانک ها سود کمتر یا بیشتری داشته باشند و این اتفاق در پایان سال مالی و پس از انجام حسابرسی قابل تشخیص بوده و میزان سود و زیان قابل تشخیص است .
او گفت: بنابراین سود از پیش تعیین شده برای سپرده گذاران کار غلطی بود، در حالی که در پایان سال میزان سود تعیین و مقدار پرداخت مشخص می شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی، اکنون بانک مرکزی سقفی برای سود سپرده های کوتاه و بلند مدت در نظر گرفته و برای کوتاه مدت 10 درصد و بلند مدت یکسال و بیشتر از آن 15 درصد است .
او تصریح کرد: چنانچه این گام نخست به خوبی پشت سر گذاشته شود، گام های بعدی باید برداشته شود که در زمینه سود تسهیلات است که آن هم به تبع این باید نرخش کاهش یابد.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: سود بسیار بالا برای تولید کنندگان نه تنها باصرفه نبود، بلکه تولید کنندگان را وادار ساخت که کارخانه خود را بفروشند و سرمایه شان را در بانک ها سرمایه گذاری کنند.

اوگفت: سودی که اکنون به سپرده گذاران بانکی داده می شود، تمام سودی نیست که آنها باید دریافت کنند، بلکه در پایان سال مالی که محاسبه صورت می گیرد، بانک ها و موسسه های مالی باید در پایان سال مالی یک سود اضافه ای به صورت یکجا به سپرده گذاران ارائه کنند و این سود نهایی و سود علی الحساب را معنی می بخشد.
عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد : تاکنون سود علی الحساب از سوی بانک ها و موسسه های مالی معنی دار نشده است.
او یادآور شد: تاکنون رویه مورد عمل اشتباه بود، آن چه که تحقق یافته بود، چیزی جز سود پول نبود و این سود پول مجددا همان ربا بود که اشکال داشت و از آن طرف پول قیمت پیدا کرده بود و نرخ پیدا کرده بود که این متناسب با بانکداری اسلامی نبود و ربوی است .
او اظهار امیدواری کرد که نظام بانکی این مرحله را با موفقیت پشت سرگذارد و قدم های بعدی هم برداشته شود و کم کم مردم متوجه شوند پولی که در بانک ها می گذارند، سودش آن سودی نیست که ماهانه و یا سه ماهه به آنها می پردازند .
به گفته مصباحی مقدم، پرداخت اولیه به سپرده گذاران در واقع یک دریافتی موقت است و چنانچه این نگاه اصلاح شود، اثر خوبی بر روی سرمایه گذاری های کشور ما خواهد داشت.
غلامرضا مصباحی مقدم به منظور شرکت در دوازدهمین 'اجلاس بین المللی فقهای بانکها و بورس های اسلامی به کوالالامپور مرکز مالزی سفر کرده است.
دوازدهمین 'اجلاس بین المللی فقهای بانک ها و بورس های اسلامی' توسط آکادمی بین الملی تحقیقات فقه در بخش امور اسلامی (ASRA) با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران در مالزی برپا شده بود.
در این اجلاس 2 روزه که در محل هتل 'ساما ساما' در 90 کیلومتری شهر کوالالامپور برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار به بیان دیدگاه های فقهی و علمی ایران در زمینه های مختلف اقتصاد اسلامی پرداخت.
منبع:ایرنا
403

کد خبر: 867192

وب گردی

وب گردی