نگرانی کشاورزان لاسجردی از انفجارهای معدنی!

دهیار روستای لاسجرد از نگرانی مردم و کشاورزان لاسجردی از کاهش تدریجی دبی چشمه و مهمترین منبع آبی کشاورزان این روستا به واسطه فعالیت‌های معدنی در بالادست این چشمه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، علی پیوندی اظهار کرد: مردم انتظار دارند که از حقوق روستاییان و حق‌آبه آنها دفع شود.

وی با بیان اینکه رزق و روزی کشاورزان لاسجرد با استفاده از آب این چشمه به دست می‌آید، افزود: آب مورد نیاز اراضی کشاورزان لاسجرد از این چشمه که از زیر یک کوه جاری می‌شود تامین شده و معدن گچ نیز درست در بالای این کوه قرار دارد.

وی با بیان اینکه حریم چشمه که منبع روزی کشاورزان لاسجردی است رعایت نشده است، خاطرنشان کرد: انفجارهای معدنی به مرور می‌تواند در میزان آب‌دهی چشمه تاثیر گذاشته و برای کشاورزان منطقه مشکل ایجاد کند.

پیوندی با بیان اینکه صاحبان معدن مدعی هستند که انفجاری انجام ندادند، افزود: متاسفانه دبی آب چشمه در یکی دو سال اخیر کاهش یافته اگرچه این ماهش به گفته کاشناسان منابع آب چندان محسوس نبوده اما به مرور می‌تواند کشاورزی منطقه و حق‌آبه کشاورزان لاسجردی را تهدید کند.

دهیار روستای لاسجرد همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص برداشت‌های اداره راه از چشمه معدنی"تلخاب" این روستا و اعتراض‌های مردم منطقه گفت: برداشت‌ها از این چشمه نسبت به دبی آن بسیار ناچیز بود و متاسفانه برخی شبکه‌های اجتماعی به آن دامن زدند وگرنه به گفته کارشناسان این برداشت‌ها آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

پیوندی با بیان اینکه برداشت از تلخاب به منظور اجرای پروژه حرم تا حرم که یک پروژه مهم ملی است و از لاسجرد نیز می‌گذرد انجام شده است، افزود: البته اشتباهی که صورت گرفته بود این بود که آب مورد نیاز پروژه از سرچشمه تلخاب برداشت شده بود و اعتراض مردم نیز بیشتر از این جهت بود چرا که این چشمه به واسطه خاصیت درمانی آن مورد استفاده مردم محل قرار می‌گیرد.

دهیار روستای لاسجرد در گفت‌وگو با ایسنا از کشاورزان لاسجردی به عنوان یکی از زحمتکش‌ترین مردم منطقه نام برد و اظهار کرد: هرگونه خطر برای این منبع آبی می‌تواند زندگی روستاییان لاسجردی را تحت‌شعاع قرار دهد.

901

کد خبر: 867363

وب گردی

وب گردی