دلیل امنیتی رسانه های غربی برای سانسور حماسه امسال اربعین

بالا رفتن قدرت بازدارندگی اربعین، توطئه ها نیز شکل و شمایل بزرگتری خواهند گرفت تا چنین مراسمی در این ابعاد برگزار نشود. توطئه تروریست های تکفیری در مقابل شیعیان در سال های اخیر در همین راستاست اما با شکست مفتضحانه ای همراه شد.

به گزارش ایسکانیوز از سال 2014 که تروریست های تکفیری با پشتیبانی کشورهای مرتجع منطقه و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی غربی، سوریه و عراق را در نوردیدند، اربعین رونق بیشتری گرفت. تروریست ها که قصد حمله و تصرف مناطق جنوبی و مذهبی عراق را داشتند، با سد محکمی به نام غیرت و مردانگی شیعیان روبه رو شدند و همین قدرت و نیرو بود که آنها را از رسیدن به آرزوها و رویاهای شان بازداشت.

هرچند برخی قصد دارند که پیاده روی اربعین را به یک امر آیینی و مذهبی تقلیل دهند اما این مراسم دارای جنبه های بسیار فراتر از آن است. ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موسم اربعین همان پیامدهایی است که دشمنان در پی فروکاهش آن به یک امر مذهبی و حتی افراطی گونه هستند. قیام امام حسین (ع) علیه حکومت جور را به هر زبانی تفسیر کنیم، دارای جنبه های سیاسی نیز هست.

پیاده روی اربعین و حضور بیش از 20 میلیون مسلمان و شیعه و حتی از مذاهب مختلف دیگر در این مراسم، به معنای شکلی از وحدت و اجماع مسلمانان برای دفاع از دین و آزادگی در زمانی است که عربستان و متحدانش سرمایه گذاری گسترده ای برای به افراط کشاندن اسلام صورت داده اند. مراسمی مسالمت آمیز با فداکاری و ایثار میلیون ها انسان دل بسته به محبت اهل بیت در حجم وسیع، یک پتانسیل عظیمی ایجاد می کند که می تواند خار چشم دشمنان اسلام و تشیع باشد.

در حالیکه برای چندین دهه پس از انقلاب اسلامی ایران، شیعه هراسی در منطقه و جهان توسط پروپاگاندای رسانه ای غربی – عربی در جریان بود تا چهره ای خشن و تروریستی از شیعه به نمایش بگذارند، رونق گرفتن اربعین حسینی، تمامی این توطئه ها را خنثی کرد. توطئه شیعه هراسی برای پاشیدن بذر تفرقه در غرب آسیا و توهم تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد هلال شیعی برای محاصره کشور های سنی، افکار و راهبردهایی بودند که در اتاق های فکر آمریکایی و اسرائیلی دنبال می شد و همچنان می شود.

نمایش پیاده روی اربعین و قرار گرفتن مسلمانان وشیعیان از کشورهای مختلف جهان در کنار یکدیگر و اظهار لطف و محبت های وصف نشدنی در این مسیر، شرایطی را فراهم کرده که فلسفه اربعین علاوه بر جنبه های دینی و مذهبی، پیام رسان تلاش برای وحدت بخشی بین مسلمانان و گفتگوی مسالمت آمیز در پرتو اسلام در جهان اسلام است.

بی جهت نیست که رسانه های بزرگ جهانی در پوشش بزرگترین مراسم و اجتماعی محبین اهل بیت در جهان، کمترین اقبالی به آن نشان نمی دهند و به سادگی از کنار آن می گذرند در حالیکه کوچکترین نزاع یا درگیری لفظی میان مقامات کشورهای مسلمان را به صدر اخبار خود قرار می دهند و تحولات مربوط به گروه های تکفیری ترروریستی تیتر روزانه آنهاست. صلح و ثبات کشورهای مسلمان و بخصوص در غرب آسیا، هرگز مورد توجه رسانه های غربی نبوده و این سرزمین باید شوم، آشوب زده و نفرین شده معرفی شود و آنهم به خاطر حضور مسلمانان و شیعیان!

در این میان با بالا رفتن قدرت بازدارندگی اربعین، توطئه ها نیز شکل و شمایل بزرگتری خواهند گرفت تا چنین مراسمی در این ابعاد برگزار نشود. توطئه تروریست های تکفیری در مقابل شیعیان در سال های اخیر در همین راستاست اما با شکست مفتضحانه ای همراه شد. تلاش عربستان سعودی برای نزدیک شدن به دولتمردان عراقی بدون شک در راستای محدود کردن فضای زیست شیعیان در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و از جمله کاهش تاثیرات پیاده روی اربعین است. رسانه های عربی وابسته به کشورهای مرتجع نیز تصاویر و اخباری را که در رابطه با اربعین پوشش می دهند بیشتر جنبه منفی بافی و کوچک شماری دارد تا افکار عمومی جهان اسلام از چنین پتانسیلی کمترین آگاهی را داشته باشند.

اما برخلاف پیش بینی ها و توطئه های دشمنان، مراسم اربعین هرسال پر بارتر از سال های گذشته انجام می شود و علاوه بر شیعیان، حضور غیرمسلمانان و مسلمانان سنی مذهب نیز پررنگ تر می شود. خوشبختانه پس از قرن ها مهجور بودن و سرکوب شیعیان، انقلاب اسلامی باعث شد تا آنها به قدرت واقعی خود پی ببرند و در چند دهه اخیر سرچشمه تحولات عظیمی در جهان اسلام و منطقه بوده اند. قدرتی که می تواند به عنوان چتری گسترده برای تمامی مسلمانان به الگو تبدیل شود و خنثی کننده توطئه دشمنان برای تفرقه و تفسیر افراطی از اسلام و تشیع باشد.

جهان نیوز

700

کد خبر: 867509

وب گردی

وب گردی