بیش از نیمی از جامعه دنبال شغل نیستند/عوامل عدم جستجوی کارمشخص شد

بررسی شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که ۳۹ میلیون نفر جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور ، به ۱۱ دلیل در جستجوی شغل نیستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بررسی آخرین آمار از شاخص‌های بازار کار نشان می‌دهد در حال حاضر جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور بالغ بر ۳۹ میلیون نفر است؛ به عبارتی ۳۹ میلیون نفر از جمیعت کشور در سن کار کشور (۱۰ ساله و بیشتر) در هیچ یک از گروه شاغلان و بیکاران قرار ندارند.

بررسی نتایج آماری مرکز آمار ایران از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر، سیزده عامل بعنوان عوامل عدم جستجوی کار مشخص شد که نشان می دهد بالغ بر ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به دلیل مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی در جستجوی کار نیستند.

همچنین بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دلیل اشتغال به تحصیل یا آموزش در زمره افراد در جستجوی کار قرار ندارند؛ در عین حال ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر بی‌نیاز از انجام کار هستند و با همین توجیه در جستجوی کار نیستند.

بر اساس این گزارش، حدود ۲ میلیون نفر به علت بیماری، ناتوانی جسمی و بارداری قادر به انجام کار نیستند و در بین جمعیت در جستجوی کار نیز قرار ندارند.

عامل دیگر عدم جستجوی کار نیز « دلسرد شدن از جستجوی کار و ناامید شدن از پیدا کردن کار» است که حدود ۵۱۳ هزار نفر جمعیت غیرفعال در این گروه قرار دارند.

آگاهی نداشتن از روش‌های جستجوی کار از دیگر عوامل عدم جستجوی کار توسط برخی از جمعیت غیرفعال کشور است که حدود ۱۳۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

علاوه بر این در بین جمعیت غیر فعال اقتصادی کشور ۱۲۵ هزار نفر به دلیل انتظار رسیدن فصل کاری در جستجوی کار نیستند و بیش از ۶۷ هزار و ۷۰۰ نیفر نیز در انتظار به ثمر رسیدن اقدامات انجام شده برای پیدا کردن کار هستند.

بالغ بر ۴۶ هزار نفر از جمعیت غیرفعال نیز در انتظار آغاز به کار در آینده هستند که با همین انگیزه به دنبال شغل دیگری نمی‌روند.

نتایج بررسی این شاخص‌ها نشان می‌دهد، ۱۸ هزار و ۴۹۰ هزار نفر در انتظار پاسخ کارفرما یا در انتظار اعلام نتایج آزمون استخدامی و حدود ۱۱ هزار و ۸۴۹ نفر نیز در انتظار بازگشت به شغل قبلی خود هستند. همچنین بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز به دلایل دیگر در جستجوی کار نیستند.حدود ۲ میلیون نفر هم بدلایل دیگری در جستجوی شغل نیستند.

در مجموع مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی، اشتغال به تحصیل یا آموزش، بی نیاز بودن از انجام کار، بیماری و ناتوانی جسمی، ناامید شدن از پیدا کردن کار، آگاهی نداشتن از روش‌های جستجوی کار، در انتظار شروع فصل کاری، انتظار برای به ثمر رسیدن اقدامات انجام شده برای پیدا کردن کار، امیدواری به آغاز به کار در آینده، انتظار برای پاسخ کارفرما یا نتایج آزمون استخدامی و انتظار برای بازگشت به شغل قبلی ۱۱ عامل عدم جستجوی کار تلقی می‌شوند.

منبع: مهر

403

کد خبر: 867639

وب گردی

وب گردی