افزایش 35 درصدی تقاضای انرژی تا سال 2040

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با انتشار گزارش سالیانه جدید، پیش بینی کرد که تقاضای جهانی انرژی تا سال 2040 به میزان 35 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گزارش دورنمای جهانی نفت 2017 سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز سه شنبه در دبیرخانه این سازمان در وین منتشر شد. گزارش دورنمای جهانی نفت اوپک که از سال 2007 تا کنون هر سال منتشر می شود، ضمن مرور وضعیت جهانی صنعت نفت، چشم انداز میان مدت و بلند مدت این صنعت تا سال 2040 را مورد بررسی قرار می دهد و همچنین حساسیت هایی را که ممکن است در سال های آینده بر صنعت نفت تاثیرگذار باشند، تحلیل می کند.


'محمد بارکیندو' دبیر کل اوپک در مراسم انتشار گزارش 2017 دورنمای جهانی نفت گفت: سال گذشته سالی تاریخی برای اوپک و صنعت جهانی نفت بوده است. از زمان انتشار گزارش 2016 دورنمای جهانی نفت در اوایل نوامبر سال گذشته ، بازار نفت دستخوش تغییرات مهمی بوده است . در این دوره ، توازن بخشی مجدد در بازار نفت نیرویی حیاتی کسب کرده و بر اثر عوامل مهمی تقویت شده است.


دبیر کل اوپک اهمیت 'بیانیه همکاری' 24 کشور اوپک و غیراوپک در اجرای فرایند توازن بخشی مجدد در بازار نفت را مورد تاکید قرار داد و پایبندی بالای این کشورها در اجرای تعهدات سطح تولید را نشانه ای از تعهد قوی به احیای ثبات بازار نفت دانست.


او افزود: باید به یاد داشته باشیم که شرایط کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در هم تنیده شده است که این مساله در گزارش دورنمای 2017 مورد تاکید قرار گرفته است.


گزارش جدید اوپک حاکی است که تقاضای کلی انرژی تا سال 2040 به میزان 35 درصد افزایش می یابد و انتظار می رود که نفت همچنان بیشترین سهم را در سبد انرژی داشته باشد. همچنین تقاضای بلندمدت نفت نیز نسبت به گزارش سال گذشته به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و بر اساس گزارش جدید، تقاضای جهانی نفت تا سال 2040 به 111.1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. کشورهای در حال توسعه همچنان بخش اصلی رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص خواهند داد، بطوریکه تقاضای این کشورها تا سال 2040 با افزایشی 24 میلیونی به 67 میلیون بشکه در روز می رسد.


رشد تقاضا در بلندمدت بطور عمده از بخشهای حمل و نقل جاده ای (با 5.4 میلیون بشکه) ، پتروشیمی (با 3.9 میلیون بشکه) و هوانوردی (با 2.9 میلیون بشکه در روز) ناشی می شود. همچنین پیش بینی می شود که تقاضا برای نفت خام اوپک تا سال 2040 به 41.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. همچنین پیش بینی شده است که تا سال 2040 سرمایه گذاری جهانی در بخش نفت به میزان 10.5 تریلیون دلار مورد نیاز است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 867689

وب گردی

وب گردی