قبول دارم که در اجرای هنر تعزیه مشکلاتی به وجود آمده است

مدیر اداره کل امور هنرهای نمایشی با اشاره به نابه‌سامانی هایی که در هنر تعزیه وجود دارد، گفت: قبول دارم که در اجرای هنر تعزیه در سال های گذشته مشکلاتی به وجود آمده که بخشی از آن مربوط به گروه های عمدتا جوان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در سال های اخیر اجرای تعزیه در کشور با چالش عمده ای رو به رو است از این جهت که نه مکان مناسبی برای اجرای این گونه نمایش ایرانی وجود دارد و نه تعزیه به شکل درست آن اجرا می شود و در این سال ها پای انوع و اقسام وسایل نامربوط هم به این هنر باز شده است.

استفاده از تکنولوژی در هنرهای نمایشی روز به روز بیشتر می شود و هنر نمایش هم مانند سینما دچار دگرگونی هایی در اجرا شده است اما آنچه که در این تغییرات به آن توجه نمی شود حفظ عناصر مشخص در اجرای تعزیه به عنوان یک گونه نمایش ایرانی است که به ثبت ملی هم رسیده است.

مهدی شفیعی، مدیر اداره کل امور هنرهای نمایشی درباره نابهسامانی هایی که در هنر تعزیه رخ داده است، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: قبول دارم که در اجرای هنر تعزیه در سال های گذشته مشکلاتی به وجود آمده است و بخشی از آن مربوط به گروه های عمدتا جوان است که نسبت به اجرای تعزیه آگاهی چندانی ندارند این اتفاقات رقم می خورد اما این موضوع را نباید فراگیر کنیم.

وی افزود: تعزیه به خصوص در شهرهایی مانند برخی مناطق در استان مرکزی، البرز و فارس که در آنها سابقه تاریخی دارد و گروه های ریشه داری در آنها فعالیت می کنند اتفاقات خوبی در هنر تعزیه در حال جریان است که باید به آن گروه ها هم توجه شود.

شفیعی درباره جلوگیری از ابتکاراتی که در هنر تعزیه در بعضی از اجراهای این نمایش رخ داده است، گفت: برای جلوگیری از ابتکاراتی که بعضی از گروه های جوان در اجرای تعزیه انجام می دهند باید اقدامات ایجابی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

مدیر ادره کل امور هنرهای نمایشی با اشاره به اقداماتی که در زمینه جلوگیری از اجراهای نامناسب تعزیه انجام شود، گفت: نسخ قدیمی تعزیه را مورد پژوهش قرار داده و چاپ کنیم تا در اختیار گروه ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تعزیه آنچه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی قادر به انجام آن است کوتاهی نکرده است و امسال در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برای ترویج تعزیه در میان نسل جدید بخشی به نام «جوانه ها» اضافه شد با هدف اینکه نسل نوجوان به طور درست با هنر تعزیه آشنا شود تا از اتفاقات نادرست در این هنر جلوگیری شود.

شفیعی افزود: تنها حضور وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی در این حوزه کافی نیست و دیگر نهادها هم باید وظایف خود را در این مورد انجام دهند ضمن اینکه در دانشگاه ها باید نگاه دقیق تری به نمایش های ایرانی و آیینی و سنتی داشته باشیم و دیگر وقت آن رسیده که رشته ای تحصیلی به نام نمایش های ایرانی داشته باشیم.

وی، اظهار کرد: مشکلاتی که بر سر راه ایجاد رشته دانشگاهی با عنوان نمایش های آیینی و سنتی وجود دارد را باید از وزارت علوم جویا شد.

شفیعی، تاکید کرد: بحثی با شهرداری و شورای جدید شهر تهران درباره مکانی ثابت برای اجرای تعزیه مطرح شده که با اقبال از سوی این شورا رو به رو شده است و با دایر کردن تکیه ای ثابت برای اجرای تعزیه، گروه های ریشه دار می توانند به راحتی در طول سال در آنجا اجرای این هنر نمایشی را داشته باشند و اگر گردشگری وارد ایران شد بتوانیم مکانی که تعزیه در آنجا اجرا می شود را به عنوان جایگاهی برای اجرای نمایش ایرانی به وی نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، نمایش های سنتی در کشورهایی چون، هند، ژاپن، چین و سایر کشورها دارای مکان هایی مشخص برای اجرا هستند که بخشی از اقتصاد گردشگری این کشورها را تشکیل می دهد، زیرا نمایش های سنتی هر کشور نوعی خودنمایی فرهنگی است که فقط مخصوص آن کشور است بنابراین نمی توان در آن نوآوری بدون تفکر و تامل داشت یا تغییراتی ظاهری و محتوایی در آن ایجاد کرد.

تعزیه هم از این قاعده نمی تواند مستثنی باشد و حضور عناصری مانند دوچرخه، موتور و یا اتفاقاتی که ربطی به واقعه عاشورا و یا تعزیه ندارد جایی در این هنر سنتی ایرانی ندارد.

501

کد خبر: 867896

وب گردی

وب گردی