چرا لثه‌ها بیش از حد قرمز می‌شوند؟/آنچه باید از تحلیل رفتن لثه‌ها بدانیم

عضو هیأت مدیره انجمن داندانپزشکی ایران گفت: قرمزی بیش از حد لثه به دلیل عفونت کردن آن است که همراه با التهاب بوده و با کوچکترین ضربه خونریزی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، همایون فراست عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در ارتباط با بیماری‌های لثه گفت: اگر این بیماری به صورت شخصی در دهان تشخیص داده شد، بهتر است با مراجعه به متخصص‌های جراح لثه به درمان آن اقدام شود، گاهی با یک جرم‌گیری ساده، استفاده از دهان‌شویه و مراعات صحیح بهداشت قابل درمان است.

فراست در ادامه گفت: گاهی نیاز به جراحی‌هایی تحت عنوان جراحی‌های لثه است که در آن پلاک‌های میکروبی از سطح لثه برداشته می‌شود. در بعضی از موارد این بیماری آن‌قدر پیشرفت می‌کند که استخوان اطراف ریشه دندان را تحلیل می‌برد و در این صورت گاهی حتی دیگر دندان‌ها قابل نگه‌داری نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران افزود: این در حالی است که دندان هیچ پوسیدگی و مشکلی ندارد، ولی چون ساپورت استخوانی یا گیر استخوان دور ریشه دندان به حدی ضعیف شده است که استخوان و لثه تحلیل رفته، دیگر توانایی نگهداری دندان را ندارد، لق می‌شود و بایستی کشیده شود.

فراست گفت: همه این موارد با بهداشت دهان قابل پیش‌گیری است. حداقل دو بار مسواک و نخ دندان با روش صحیح در روز و هر بار بین 3 تا 4 دقیقه و استفاده از دهان‌شویه می‌تواند بسیاری از این موارد را پیشگیری کند.

وی با اشاره به تحلیل لثه آشکار گفت: این عارضه‌ای است که هنگام صحبت کردن ریشه دندان فرد بیمار به صورت واضح مورد مشاهده است، طول دندان به نظر بلندتر از حد معمول می‌رسد و ریشه دندان با تاج دندان به دلیل رنگ روشن مینای دندان و تیره بودن ریشه، اختلاف رنگ مشهودی دارد.

وی در ارتباط با تحلیل لثه پنهان افزود: این بیماری زمانی رخ می‌دهد که استخوان زیر لثه تحلیل رفته ولی لثه همچنان بر سر جای خود باقی مانده است و این مشکل در رادیوگرافی و عکس‌های پانورامیک مشخص می‌شود.

فراست، سفید شدن رنگ لثه را تجمع پلاک میکروبی دانست و گفت: قرمزی بیش از حد لثه به دلیل عفونت کردن آن است که همراه با التهاب بوده و با کوچکترین ضربه خونریزی می‌کند.

وی روش‌های درمانی غیرجراحی را قبل از شدت گرفتن بیماری، موارد ساده و ابتدایی عنوان کرد و گفت: جرم‌گیری و بهداشت صحیح دندان و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند از شدت بیماری بکاهد و حتی پیشگیری کند، ولی اگر شدت آن از حد معینی بگذرد، باید جراحی انجام داد.

عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در پایان توصیه کرد: با توجه به اینکه پوسیدگی دندان در کشور ما رو به افزایش است، تنها عاملی که سلامت دندان را تهدید می‌کند، رعایت بهداشت است و این مسئله باید از دوران کودکی در خانواده و مدارس به کودکان گوشزد شود تا به این مسئله دچار نشوند.

701

کد خبر: 867908

وب گردی

وب گردی