بخش خصوصی رقیب دولت نیست/ نیروگاه‌های کشور در آستانه پیرشدن/ با برنامه ششم توسعه فاصله‌ی زیاد داریم

مسئولان معتقدند اکثر نیروگاه‌های کشور به دلیل سن بالا توان ارائه خدمات را ندارند، بایستی نیروگاه‌های جدیدی جایگزین آن‌ها شود اما متاسفانه به دلیل نگاه برخی از مسئولان به بخش خصوصی به عنوان رقیب، این موضوع را از دید همگان پنهان کرده و باعث شده با برنامه ششم توسعه فاصله‌ی زیادی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کاهش راندمان نیروگاه‌ها در روزهای اخیر یکی از موضوعاتی است که مدام از سوی مسئولان کشور به ویژه وزیر نیرو مطرح می‌شود. متاسفانه اکثر نیروگاه‌های کشور به دلیل سن بالا توان ارائه خدمات را ندارند، بایستی نیروگاه‌های جدیدی جایگزین یا به صورت کامل اورهال و تعمیر شوند که این امر مهم نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش است.

راندمان نیروگاه‌ها از عوامل متعددی نظیر عمر نیروگاه، نوع سوخت مصرفی، کیفیت سوخت مصرفی، شرایط محیطی و وضعیت بهره‌برداری، نسبت میزان تولید برق به ظرفیت اسمی و میزان خروج نیروگاه از مدار و... تاثیر می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش با توجه به نقش بسیار مهم انرژی در تمامی بخش‌های اقتصادی و محدود بودن منابع انرژی و تجدیدناپذیر بودن آن‌ها، بهبود راندمان انواع تجهیزات مصرف کننده انرژی، همچنین مولدهایی که با مصرف یک حامل صورت دیگری از انرژی را تولید می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو چند روز پیش با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در دولت دوازدهم، گفت: در بخش برق به‌طور جدی به افزایش راندمان، کاهش تلفات و مدیریت تقاضا در کنار فعالیت‌های جاری همچون احداث ظرفیت‌های نیروگاهی، ادامه خواهیم داد.

همچنین هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفته بود که براساس قانون برنامه ششم توسعه نیروگاه های جدیدی که راه اندازی می شود، نباید دارای راندمانی کمتر از 55 درصد باشند که در این صورت توسعه CHP ها می تواند بسیار راهگشا باشد.

در همین راستا پیام باقری نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در خصوص کاهش راندمان نیروگاه‌ها در کشور اظهارکرد: امروزه متوسط راندمان نیروگاهی در کشور 37 درصد است به طوری که بیش از 80 درصد نیروگاه‌های کشور پایه سوخت فسیلی(نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی) و 8درصد نیز نیروگاه‌ها برپایه برقآبی است.

او با تاکید براینکه امروزه بخشی از نیروگاه های کشور بیش از 40 سال از عمرشان گذشته، گفت: بسیاری از نیروگا‌های کشور با ظرفیت زیر 20 درصد کار می کنند و این نیروگاه‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. دلیل بهره‌مندی از این نیروگاه‌ها بیشتر بخاطر حمایت دولت بوده است.

باقری با بیان اینکه هم اکنون بیش از 3هزار مگاوات نیروگاه باید از مدار خارج شود افزود: این نیروگاه‌ها عمرمفیدشان به اتمام رسیده است آنچه که امروزه بسیار مهم و قابل توجه است باید راندمان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم و این کار از طریق بکارگیری فناوری‌های جدید و استفاده از توربین‌‌های با کلاس بالا و روزآمد کردن افزایش راندمان فراهم می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: از طریق بهره‌وری می‌توان ظرفیت نیروگاه‌ها را تا سقف 20 هزار افزایش داد و این امر زمانی میسر است که بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور هموارتر شود؛ به طور یقین یکی از اشکالات در حوزه جذب سرمایه‌گذاری در این بخش است.

باقری با اشاره به اینکه استفاده از توربین‌های کلاس اف از طریق شرکت مپنا شروع شده است، گفت: قرار است شرکت مپنا حدود 5هزار مگاوات با استفاده از فناوری‌های جدید به توربین کلاس اف دست پیدا کند. دوم اینکه حرکت تولید برق به سمت انرژی تجدیدپذیر است متاسفانه امروزه در این خصوص خیلی متناسب با برنامه های پیش روی حرکت نکردیم، در صورتی که کشورما جزءکشورهای مستعد در این حوزه است.

او با تاکید براینکه ایران جزء هشتمین کشور دارنده انرژی خورشید در دنیاست تصریح کرد: با وجود این امر متاسفانه در کشور قدم‌های اساسی تا به امروز برداشته نشده است.

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود: بر حسب برنامه ششم توسعه باید سالانه هزار مگاوات از محل انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود، متاسفانه با این برنامه فاصله زیادی داریم؛ بنابراین گلوگاه اصلی این امر مهم جذب منابع مالی است و انتظار می‌رود که دولت بحث تسهیل گیری و حمایت و پشتیبانی از این صنعت را در اولویت کار خود قرار دهد.

او تاکید کرد: بخش خصوصی هیچوقت رقیب دولت نبوده و نخواهد بود اما همیشه در کنار دولت بوده است، بنابراین توسعه این صنعت با همکاری بخش خصوصی امکانپذیر است و انتظار می‌رود که دولت در این زمینه حمایت‌های اساسی را داشته باشد.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 867961

وب گردی

وب گردی