گلایه‌های اساتید و بازنشستگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای درباره محرومیت از مزایا

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گلایه اساتید و بازنشستگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نسبت به محرومیت از مزایای وزارت علوم گفت: در برنامه ششم به دولت دو سال فرصت داده‌‌ایم که تکلیف آنان را روشن کند.

به گزارش ایسکانیوز، سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشبیه مسئله دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای کشور به داستان «شترمرغ» گفت: این دانشگاه‌ یک روز وابسته به وزارت آموزش و پرورش بود که بعداً از آن جدا شد و به زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت.

وی با اشاره به این که در حال حاضر مزایای وزارت علوم به کارکنان و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای تعلق نمی‌گیرد، اظهار داشت: وزارت علوم می‌گوید فنی‌ و حرفه‌ای‌ها براساس ضوابط ما وارد دانشگاه نشده‌اند؛ در مقابل، فنی و حرفه‌ای‌ها هم می‌گویند ما را به آموزش و پرورش بازگردانید، اما آموزش و پرورش نمی‌پذیرد و پاسخ می‌دهد که فنی و حرفه‌ای‌ها از این وزارتخانه جدا شده‌اند.

میرزاده در ادامه گفت: هشت سال قبل، دانش‌آموختگان بیش از 150 آموزشکده فنی و حرفه‌ای کشور پیش از آن که زیر نظر وزارت علوم بروند، همه، تکنسین و به اصطلاح «آچاربه دست» بودند که به عکس دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها مشکلی به نام اشتغال نداشتند و اکثراً علاوه بر آن که در همان رشته تحصیلی خودشان شاغل می‌شدند، کارآفرین نیز بودند، اما متاسفانه در این هشت سال که وابسته به وزارت علوم شده، عنوان «دانشگاه» بالای سَر دَرشان خورد و همه در مجمعی به نام مجمع فنی و حرفه‌ای تجمیع شدند، معضل بزرگی برایشان پیش آمد.

وی افزود: اعضای هیئت علمی، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌خواهند از همان مزایایی که کارکنان، اساتید و اعضای هیات علمی سایر دانشگا‌ه‌های کشور دارا هستند، برخوردار شوند، اما فرایند و بروکراسی طولانی در این باره در وزارت علوم وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم، با بهانه‌هایی از جمله این که سن‌ اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بالاست یا این که مدرک خود را از وزارت علوم نگرفته‌اند، یا ورودشان به دانشگاه از کانال وزارت علوم نبوده است، آنان را از حق و حقوق‌شان بازداشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیش از 15 الی 16 سال است که به‌صورت قراردادی کار می‌کنند، اما تکلیفشان مشخص نیست و استخدام هم نشده‌اند و کسی هم از آنان دفاع نمی‌کند.

میرزاده با اشاره به مراجعات فراوان دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگا‌ه فنی و حرفه‌ای به نمایندگان مجلس گفت: ما در برنامه ششم توسعه درباره اینها مصوباتی داشته‌ایم و به دولت دو سال فرصت داده‌ایم که تکلیفشان را روشن کند، ولی بالاخره سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم باید فکری به حال آنها کرده، آنها را «ناتنی» ندانند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند.

وی با تأکید بر این که اگر سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم بخواهند در قالب لایحه، کمکی به اعضای هیئت علمی و بازنشستگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بکنند، مجلس کاملاً حامی آنها خواهد بود، بیان داشت: اساتید فنی و حرفه‌ای حل‌کننده بخش بزرگی از مشکل اشتغال کشور هستند، مشروط به آن که به آینده خود امیدوار باشند.

منبع: فارس

کد خبر: 867971

وب گردی

وب گردی