تهران محروم‌ترین شهر کشور

فرماندار تهران ضمن تاکید بر اینکه تهران محروم‌ترین شهر کشور است، گفت: تعداد پرسنل حوزه مهم بهداشت و درمان تهران به اندازه شهرستان اردبیل و به اندازه چهار محال و بختیاری با 700 هزار نفر جمعیت است.

به گزارش ایسکانیوز، عیسی فرهادی فرماندار تهران در جمع بیش از 40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، مدیران، مسوولان و نمایندگان دستگاه های اجرایی، مدیران شهرداری و در جلسه ای که به بررسی و حل مشکلات منطقه 21 تهران اختصاص داشت گفت: تهران، محروم ترین شهرکشور است.

وی در تشریح دلایل محرومیت شهر تهران به عنوان پایتخت کشور دو موضوع اعتبارات و نیروی انسانی را پیش کشید و از جمله گفت: تعداد پرسنل حوزه مهم بهداشت و درمان تهران به اندازه شهرستان اردبیل و به اندازه چهار محال و بختیاری با 700 هزار نفر جمعیت است.

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه سرانه ورزشی تهران کمترین سرانه است و بیشترین تراکم دانش آموزی در تهران است، خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه و در خصوص موانع قانونی موجود بر سر راه تخصیص اعتبارات مورد نیاز تهران از منابع مالی موجود گفت: ما از نمایندگان انتظار داریم در دو سال باقی مانده (از دوره یازدهم) اقدام لازم را برای اصلاح قوانین، بعمل آورند.

فرهادی خاطر نشان کرد: نحوه تسهیم اعتبارات از محل تملک دارایی که به صورت سنتی از 30 سال پیش تعیین شده، همچنان ادامه دارد. برای مثال سهم اعتبار تملک دارایی زنجان 290 میلیارد تومان و تهران 330 میلیارد تومان است که به نظر بنده سهم تهران بسیار کم است و بایستی قانون و مقررات ذیل آن، اصلاح شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تهران 52 درصد مالیات کشور را تامین می کند، در خصوص تملک درصد مالیات مازاد استان ها افزود: برای تملک مالیات استان ها یک مازاد مشخص شده است . برای مثال استان اصفهان باید 2 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد و اگر این مالیات دریافتی، افزایش داشت به همان اندازه به استان بر می‌گردد در حالی که این قانون در خصوص تهران تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

فرماندار تهران با بیان اینکه از طریق ارزش افزوده تخصیصی بخشی از مشکلات مالی شهرداری تهران را می توانستیم حل کنیم، یادآور شد: بر اساس اقدام مجلس و سازمان برنامه و بودجه، در سال گذشته 8 درصد ارزش افزوده طبق قانون برنامه ششم کسر شد و به سایر شهرها اضافه شد در حالی که یک‌هزار و 400 میلیارد تومان از شهر تهران کسر شد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران گفت: در حالی که امروز شهر تهران دارای 55 نماینده شامل 30 نماینده مجلس، 21 نماینده شورای شهر تهران و چهار نماینده اقلیت ها است و به بحمدالله تمامی آنان هماهنگ، همراه و تاثیر گذار نیز هستند، انتظار داریم با اصلاح مصوبات و قوانین مربوطه، برخی مشکلات اعتباری و مالی شهر تهران حل شود.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مهم ترین مطالبه شورایان محله ها این است که شورا یاری‌ها به شورای محله تغییر نام و تغییر کاربری دهد که به اعتقاد بنده و برخی از نمایندگان مردم شهرستان تهران، تعدد شورایاری ها در تهران اقتضی می کند که حتی برای انتخاب اعضای شورای شهر، از شوراهای محله، شروع کرد.

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در سخنانی بیان داشت: در حوزه فعالیت هایی که قانون مشخص کرده ما می توانیم در حل مسائل مطرح شده کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در مطالعه و بررسی که با استفاده از مطالب کارشناسان امر داشتم می خواستم بدانم که مهم ترین معضل منطقه 21 شهر تهران چیست، گفت: توسط شورایاران و مسوولان محترم در خصوص مشکلات در حوزه هایی همچون آب، فاضلاب، گاز، مسکن و مدرسه به تفصیل صحبت شد و به حق مورد رسیدگی هم قرار گرفت و برخی راهکارها نیز مشخص گردید اما شواهد موجود نشان می دهد که مهم ترین مشکل منطقه 21 بحث و معضل ترافیک است .

مافی یادآور شد: 78 درصد منطقه 21 کارخانجات، پادگان ها و فضاهای غیر شهری است و ترافیک ناشی از مراجعه به چنین مکان هایی و ترافیک در مبادی ورودی به تهران و دیگر اختلات ناشی از این ترافیک باعث می شود که سطح آسایش مردم کاملا کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که دردها را می گویم درمان را هم بگویم و اگر مشکلی را مطرح می کنیم راه حل را هم پیشنهاد کنیم اضافه کرد: پیشنهاد بنده برای حل معظل و مشکلات ناشی از ترافیک منطقه 21 این است که با توجه به سهم قابل توجه میزان اخذ ارزش افزوده از کارخانجات که بحمدالله در منطقه 21 زیاد است، شهرداری نسبت به اختصاص سهم مناسب از وجوه حاصله به منظور کاهش مشکلات منطقه به طور خاص سهم خواهی داشته باشد ما هم حمایت می‌کنیم.

منبع: فارس

کد خبر: 867977

وب گردی

وب گردی