قیمت برق متناسب با نرخ تورم نیست / سرمایه‌گذاری جدید گرهی از مشکلات را برطرف نمی‌کند

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: امروزه قیمت برق در کشور کمتر از 2 سنت است، در صورتی که قیمت برق در بعضی از کشورهای اروپایی حدود 15 سنت است؛ بنابراین متناسب با نرخ تورم قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است.

پیام باقری نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه ایران یکی از ارزانترین کشوری است که برق را در اختیار مصرف کننده قرار می‌‌دهد، گفت: امروزه قیمت برق در کشور کمتر از 2 سنت است در صورتی که قیمت برق در بعضی از کشورهای اروپایی حدود 15 سنت است؛ بنابراین متناسب با نرخ تورم قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است.

او تصریح کرد: از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قرار بود قیمت حامل‌های انرژی به سقف قیمت تمام شده برسد اما هنوز این امر مهم اتفاق نیفتاده است، در حالیکه در قیمت سایر حامل‌های انرژی بیش از ده برابر شده و قیمت برق سه برابر است و این بیانگر این است که متناسب با نرخ تورم نبوده است .

نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود: هزینه برق در سبد خانوار کمتر از یک درصد است، در حالیکه در دنیا 7تا 8درصد است بنابراین برقی که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد کاملا ارزان است و این امر باعث شده نتوانیم مصرف برق را در کشور مدیریت کنیم.

باقری با اشاره به اینکه ما در شرایط پیک مصرف مازاد برق نداریم و حتی در این شرایط باید پیک سایی کنیم، گفت: در سالجاری پیک مصرف از 55 هزار 400 مگاوات عبور کرده است، به طوری که حدود 4هزار مگاوات پیک سایی کردیم و به عبارتی مصرف برق ما امسال 60هزار مگاوات بوده است در دوران پیک 220 ساعت است و در طول سال بیش از 8هزار ساعت ما برق مازاد داریم و می‌توانیم این میزان برق را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

او تاکید کرد: راه حل این نیست که هر سال 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم بلکه باید ضمن ارتقای بهره وری، مصرف را کاهش و تبادل را افزایش دهیم.

402

کد خبر: 867982

وب گردی

وب گردی