آیا شما  بدخواب هستید ؟/قرص های خواب آور بهداشت خواب را به  هم می زند

یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب علل اختلال خواب در برخی‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر بهناز صدیقی با بیان اینکه یکی از علت‌های مهم کیفیت خواب پایین و اختلال خواب، بیماری‌های روحی و روانی است که در صدر آن‌ها نیز بیماری های اضطرابی قرار دارد، افزود: بعضی از افراد ریتم خواب‌شان طوری است که ممکن است زودتر به خواب روند، کسانی که در ابتدای شب خوب خواب نمی‌روند، در بسیاری از موارد بیماری‌های اضطرابی دارند و برعکس افرادی که دچار بیماری‌های افسردگی هستند، اوایل صبح از خواب بیدار می‌شوند معمولا ساعت سه تا چهار صبح و دیگر خواب نمی‌روند.

وی افزود: به طور معمول از زمانی که فرد به رختخواب می‌رود تا زمانی که به خواب می‌رود باید ۱۰ دقیقه طول بکشد که این روند در بیمارانی که دچار اضطراب هستند یک تا دو ساعت است. از طرف دیگر، کسانی که زمینه افسردگی دارند، خیلی وقت‌ها در اوایل صبح بیدار می‌شوند و دیگر خواب‌شان نمی‌برد، این بی‌خوابی با علائمی مانند سوزش سر همراه است.

صدیقی، بی‌خوابی‌ها را به سه دسته کوتاه مدت، دراز مدت و مزمن تقسیم بندی کرد و گفت: اگر بی‌خوابی بین سه هفته تا سه ماه باشد، کوتاه مدت تلقی می‌شود که در این شرایط از داروهای خواب‌آور به شکل موقت به طوری که ایجاد وابستگی نکند، می‌توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بیش از سه ماه بی‌خوابی، مزمن محسوب می‌شود، گفت: در بیشتر مواقع بیماری‌های دیگر باعث بی‌خوابی هستند مانند دردهای مفصلی، آرتروز، دردهای استخوانی، پای بی‌قرار، بیماری‌های داخلی، دیابت، تیروئید و یا حتی گاهی بیماری‌های تنفسی مانع خواب خوب می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب عنوان کرد: اینکه شخص بی‌خوابی مزمن داشته باشد حتما احتیاج به اقدامات تشخیصی دارد و کارهای تشخیصی نیز در کرمان قابل انجام است. ضمن آنکه برای درمان بی‌خوابی افراد که دارای مشکلاتی چون بیماری نیستند، بهترین راه استفاده از تکنیک‌های شناختی رفتاری است.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در دسترس بودن قرص‌های خواب را یکی از بدترین اتفاقات دنیای امروز عنوان کرد و گفت: استفاده از قرص های خواب آور باعث شده که بهداشت خواب به هم زده شود.

وی افزود: استفاده مکرر از داروهای خواب آور بویژه ترکیبات گروه "پام‌ها" جدا از اینکه وابستگی را در فرد ایجاد می‌کند، در دراز مدت بر روی حافظه فرد نیز تاثیر می‌گذارد.

صدیقی تاکید کرد: حتما باید علت بی‌خوابی و کم خوابی و اینکه آیا مزمن هست یا حاد و آیا همزمان بیماری جسمانی و یا روانی وجود دارد، با مراجعه به پزشک تشخیص داده شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان این موضوع که به طور متوسط یک فرد بزرگسال ۶.۵ تا هفت ساعت در شبانه روز نیاز به خواب دارد، عنوان کرد: بعضی از افراد به طور نرمال ساعت خواب کمتری دارند و فرد موثر در جامعه هستند و کمبود خواب هم ندارند. اما برخی از افراد پرخواب‌تر هستند و نیاز بدن آنها هشت ساعت خواب است.

701

کد خبر: 868024

وب گردی

وب گردی