نویسنده  یک کتاب تهدید به مرگ شد

انتشار کتابی درباره رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی جنجال‌های زیادی به‌پا کرده‌است. ژاک پاو نویسنده کتاب در روزهای اخیر تماس‌های تلفنی تهدیدآمیز زیادی دریافت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز از ایندیپندنت آنلاین، ژاک پاو نویسنده کتاب «محافظان رئیس‌جمهور» این روزها حاشیه‌های زیادی در دنیا کتاب به پا کرده است و در آخرین خبرها از طرف طرفداران رئیس‌جمهور به مرگ تهدید شده است.

«محافظان رئیس‌جمهور» عنوان کتاب پاو درباره جیکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی است که از رسوایی‌های متعدد وی؛ از جمله دریافت حقوق یک میلیونی به عنوان رشوه از تاجر معروف روی مودلی و تجاوز به دختری 21 ساله پرده برمی‌دارد. در بخشی دیگر از کتاب، نویسنده فرزندان زوما را با ارتباط با قاچاقچیان سیگار محکوم می‌کند.

هفته گذشته و پس از انتشار کتاب، سازمان امنیت ملی آفریقای جنوبی پاو و ناشرش را به انتشار اطلاعات مالیاتی طبقه‌بندی‌شده متهم و آنان را به شکایت رسمی تهدید کرد. آن‌ها تا روز سه‌شنبه به پاو وقت دادند تا کتاب‌های خود را از بازار جمع‌آوری کند.

پاو در این خصوص می‌گوید: «به جای جمع‌آوری کتاب از بازار در حال انتشار نسخه‌های بیشتری هستیم. پیش از انتشار کتاب نیز انتظار چنین چالش‌هایی را داشتیم. سازمان امنیت به ما پنج روز برای جمع‌آوری کتاب وقت داد و این پنج روز دیشب به پایان رسید و حالا باید منتظر اقدام بعدی آنان باشیم. من دیشب تماسی تلفنی داشتم که تماس‌گیرنده من را به طور مستقیم تهدید به مرگ کرد. اما این تهدیدها برای من اهمیتی ندارد و نگران جانم نیستم.»

سازمان امنیت ملی آفریقای جنوبی معتقد است پاو بدون اجازه اطلاعات امنیتی کشور را در کتابش منتشر کرده است و این اثر پر از اطلاعات نادرست بوده و وی، هیچ اهمیتی برای امنیت کشور قائل نیست.

عکس‌العمل مردم در شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به این کتاب در روزهای گذشته خبرساز شده است. بسیاری از مردم تصویری از این کتاب را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشتند و بعضی دیگر نسخه لورفته کتاب را دانلود کردند.

ان‌بی، ناشر «محافظان رئیس‌جمهور» در این باره گفت: «خوب می‌دانیم که بسیاری از مردمِ آفریقای جنوبی با نیت خیر این کار را می‌کنند و فکر می‌کنند با این اقدام اعتراض خود به سازمان امنیتی کشور، که قصد دارد کتاب را از بازار جمع‌آوری کند اعلام می‌کنند. به مردم اطمینان می‌دهیم به انتشار کتاب ادامه خواهیم داد و هفته‌های آینده نسخه‌های جدید وارد بازار می‌شود.»

ژاک پاو می‌گوید مردم به او در فیسبوک پیام می‌دهند که حاضرند برای دریافت نسخه پی‌دی‌افی که قبلاً دانلود کردند، پول پرداخت کنند.او می‌گوید: «بحث ما پول نیست. حمایت رسمی مردم با خرید کتاب به ما کمک می‌کند مقابل مخالفین خود بایستیم. البته آن‌ها قادر نخواهند بود انتشار کتاب‌مان را ممنوع کنند، زیرا همه اتفاقات در آن حقیقت محض است.»

اتحادیه بین‌المللی ناشران با حمایت از پاو و انتشارات ان‌بی از سازمان امنیت ملی آفریقای جنوبی خواست دست از اعمال تهدیدآمیز خود برداشته و کار آن‌ها را؛ «یادآور رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی» دانست.

کتاب «حافظان رئیس‌جمهور» در طول هفته گذشته با استقبال زیادی روبه‌رو شد و تمام نسخه‌های آن در بازار به فروش رسید و قرار است نسخه‌های جدید به زودی وارد بازار کتاب شود.

502

کد خبر: 868053

وب گردی

وب گردی