اظهارات صریح مداح اهل بیت درباره خودش؛ من می ترسم

برنامه ای دیگر از «چهل چراغ» در شب اربعین حسینی همراه با «محمود کریمی»؛ مداح سرشناس کشورمان به سراغ حال و هوای همزیستی با خاندان اهل بیت رفت.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، مداح اهل بیت در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» در پاسخ به پرسش محمدرضا شهیدی فرد درباره انتخاب اشعار گفت: «شعر مثل یک الهام است و باید بگردیم و زیباترینش را جدا کنیم. چون شاعران زیاد شعر می گویند. خودم دستی بر آتش دارم و گاهی صفحه سیاه می کنم. شعر زیاد گفته می شود و مثلا یکی در وصف پدرش شعر می گوید. این نوشتن ها به شاعر امکان می دهد که دسترسی بیشتری به واژه ها داشته باشد.» کریمی درباره تفاوت شعر آئینی و غیرآئینی گفت: «شعر غیرآئینی مثل این است که شما تا یک حدی از طواف بیشتر نمی توانید پائین بیایید اما دایره تان وسیع تر است. مثلا در شعر
غیرآئینی می توان از کلمه قرمز به جای سرخ استفاده کرد. شعر آئینی وسعتش مثل کعبه است و ارتفاعش زیاد است. مثل این است که شما در هواپیما هم می توانید نماز بخوانید. باید از این فضا استفاده کرد. مثلا برای زیارت سیدالشهدا نباید از کلمه ویزا استفاده کرد. شعر آئینی باید معنای فخیم و سازنده ای داشته باشد.»

محمود کریمی درباره فضای مداحی گفت: «مردم به من مداح خیلی محبت دارند و مثلا در روز تاسوعا در حدود 25 هزار نفر در مراسم ما جمع می شوند. یک دعوایی با خودم بکنم که این جمعیت برای من جمع نمی شوند. یک دعوای دیگر با خودم این است که باید کاری با این جمعیت بکنم و سوم این که به خودم بگویم حرفی که می زنی را باور کن. این خیلی سخت است و همه چیز با باور به دست می آید.» این مداح با گلایه از برخی اشعار سطحی در مدح سالار شهیدان گفت: «آقا امام حسین(ع) در اوج معصومیت و مصیبت در 48 بیت رجز خواندند بعد من محمود کریمی فکر می کنم خبری است و شعر گفته ام! پدرمان آقا امیرالمونین خطبه بدون نقطه گفته است ما می توانیم این شکلی بگوییم؟ ما چیزی برای عرضه نداریم اما فکر می کنیم که خیلی بالا آمده ایم اما به قله نگاه می کنیم و می فهمیم نه خیلی بالاتر وجود دارد. قیمت شعرها را خود حضرت فاطمه زهرا می گذارد و ما کاره ای نیستیم. از لحاظ فنی می بینیم که جایی خواندن اشعار عامیانه جواب نمی دهد و در جلسه ای تنها یک بیت حافظ می خوانی و می بینی به اندازه یک مجلس جواب می دهد.»

میهمان برنامه «چهل چراغ» در پاسخ به پرسش شهیدی فرد مبنی بر چگونگی آشنایی و کسب تخصص در مداحی، گفت: «من خیلی حساس بودم و مثلا در یک دوره ردیف آوازهای استاد محمود کریمی را گوش کردم و کار کردم. تا حدی آشنایی کافی است وپدرم هم ردیف می خواند. موسیقی و ردیف خوانی لازم است و همه این ها برمی گردد به تعزیه خوانی و بعد با ساز خوانده شده است. خیلی ها ردیف را می شناسند و شاید اسمش را ندانند. این ردیف خوانی کمک می کند.» محمود کریمی درباره نحوه بهره مندی مداحان از اشعار و ترانه های روز گفت: «چند سالی است حضرت آقا ارشاد می کنند که اگر جمع کنیم منشور می شود. من کمتر از ترانه ها استفاده می کنم اما گاهی هم انجام دادم. استفاده از آهنگ ترانه ها شاید بد نباشد اما چندان موافق نیستم.»

شهیدی فرد با اشاره به اهمیت مجالس روضه خوانی، اجراهای مداح را در مواجهه ای زنده همچون یک اثر نمایشی و یا اجرای یک فیلمنامه دانست و از میهمان برنامه درباره نحوه مواجهه اش با علاقمندان غیرمسلمان گفت: «نقاشی حضرت علی اصغر استاد فرشچیان را در دست گرفتند و از خیابانی رد شدند و همه را به پرسش درآورد. کار فقط خواندن نیست. همه این ها باید ایجاد محبت کند و این ایجاد محبت باید پیروی کردن از حضرت سیدالشهدا را به دنبال داشته باشد و این همه دسته ها و مراسم ها به همین جهت است. ببینید در مراسم اربعن چه خبر است! باید همچون یاران کربلا زیبایی ها را نشان مردم داد.» وی ادامه داد: «یکی از آفت ها این است که من مداخ منتظر نتیجه کار باشم و مثلا ببینم چند لایک بیشتر دارم! اما ما باید وظیفه خود را انجام دهیم. در واقعه کربلا یک مشک پاره شد و ریخته شد اما تا جهان باقی است نتیجه می دهد.»

محمود کریمی در پاسخ به این که در صورت حضور در محشر کربلا چه اقدامی می کرد، گفت: «راست حسینی می گفتم آقا شما زورتان می رسد و معجزه تان هم حرف ندارد. من می ترسم. ترس را از وجودم بردار تا بمانم. ساده اش این است اما خیلی ها می گویند که من فلان کار را می کردم اما سخت است. آقایی عمری با سیدالشهدا را گذراند اما تردید داشت. چقدر ما شهید دادیم و امام خمینی چقدر استقامت داشت و گفت که با خاطر آسوده می روم.»

501

کد خبر: 868209

وب گردی

وب گردی