صدور ضمانت‌نامه‌های اتکایی و کنسرسیومی برای تعاونی‌ها با مشارکت بانک‌ها

مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری تعاون با اشاره به اینکه سقف ضمانت صندوق جهت طرح‌های معرفی‌شده حدود یک‌صد و بیست میلیارد ریال است گفت:چنانچه شرکتی نیاز به صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها داشته باشد تا سقف دویست و ۴۰ میلیارد ریال قابل صدور است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی حسین نژاد، مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون،‌در ارائه گزارش عملکرد از این صندوق گفت:صندوق ضمانت سرمایه­ گذاری تعاون تا کنون با استفاده از ظرفیت های بالقوه دانشی و نیروی انسانی خود، اثر بخشی مناسبی جهت رسیدن به اهداف توسعه ای وزارت متبوع داشته اشت. در سال های فعالیت صندوق ضمانت سرمایه­ گذاری تعاون، این نهاد حمایتگر، با هدف حمایت از تولید داخلی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از طریق تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود، به فعالیت های اقتصادی تعاونی ها رونق بخشید و منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش قدرت رقابت پذیری تعاونی ها شد و تاثیر مثبتی بر پیکره اقتصاد کشور گذارد.

او ادامه داد: درسال جاری این صندوق بیش از 2هزار و900 میلیارد ریال تضمین مصوب نموده است که از این میزان بالغ بر یکصد و 20 میلیارد ریال منجر به صدور ضمانت گردیده است. همانگونه که استحضار دارید ضمانت نامه به یک ضریب اهرمی قابل ملاحظه تسهیل کننده ایجاد سرمایه گذاری در کشور می باشد.

حسین نژاد درباره روش های تضمین صندوق گفت: به طور عمومی صندوق دو نوع ضمانت نامه اعتباری و معاملات صادر می نماید. ضمانت اعتباری تضمین اصل و سود تسهیلات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است. اینطور می توان گفت که چنانچه کارآفرینی جهت تأمین مالی طرح مدنظر خود به بانک مراجعه نموده و قصد استفاده از منابع بانکی دارد می تواند برای پوشش وثیقه درخواستی بانک به صندوق مراجعه نماید و از ضمانت صندوق استفاده نماید.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون اظهار داشت: نوع دیگر تضمین، ضمانت معاملات است که طی آن شرکت های فعال و آماده برای تولید می توانند سرمایه در گردش مورد نیاز خود را از توزیع کنندگان عمده مواد اولیه با ضمانت صندوق و به صورت مدت دار خرید نمایند این ضمانت نامه جهت خرید نهاده های دام و طیور، مواد پتروشیمی و مشتقات فولادی بسیار کارا و مفید است.

او بیان کرد: همچنین اخیراً با ورود صندوق به توسعه روش های تامین سرمایه نوین از قبیل تامین مالی مردم نهاد، این صندوق اصل سرمکایه جمع آوری شده از مردم را ضمانت می نماید. این تضمین می تواند فرهنگ کار و سرمایه گذاری جمعی را توسعه دهد و محلی غیر از بانک ها و بازار سرمایه را جهت تامین سرمایه پدیدار نماید.

حسین نژاد درباره شرایط وثیقه گفت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ترکیبی از انواع وثایق موجود را می پذیرد. بسیاری از وثایق از قبیل املاک روستایی و اسناد تجاری مورد قبول بانک ها نیست ولی صندوق به جهت ماموریت توسعه ای خود تمامی اسناد روستایی، شهری و تجاری که قابل توثیق از ثبت اسناد کشور را داشته باشد، می پذیرد. همچنین وثایقی از قبیل محل اجرای طرح، اوراق بهادار، سهام بورس، اوراق مشارکت و حتی اسناد تجاری مورد قبول صندوق است. ترکیب و میزان وثایق نیز پس از اعتبارسنجی و بررسی میزان اعتبار مشتریان تعیین می گردد تا بین طرح های خوب و سایر تمیز داده شود.

او درباره آخرین وضعیت طرح رتبه بندی گفت:صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون اقدام به طراحی مدل رتبه بندی جامع نموده تا شرکت های تعاونی را بر حسب شاخص های کاربردی رتبه بندی نماید و مصمم است تا بعد از زمان اجرای این طرح، خدمات ویژه ای به شرکت‌هایی ارائه دهد که در طرح رتبه بندی شرکت می کنند. در حال حاضر پرتال رتبه بندی به آدرس rankcigf.ir قابل ثبت نام می باشد. شاخص‌های دخیل در رتبه بندی شرکت های تعاونی از کامل‌ترین شاخص‌های بین المللی و شامل: قابلیت و صلاحیت فنی و تجربی، توانایی مالی و بازرگانی، فرایندهای کسب و کار، پاسخ گویی اجتماعی، عملکرد کارافرینی می باشد.

حسین نژاد درباره سقف صدور ضمانت نامه افزود:سقف ضمانت صندوق جهت طرح‌های معرفی‌شده برای یک نوع ضمانت‌نامه یک‌صد و بیست میلیارد ریال است که چنانچه شرکتی نیاز به صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها را داشته باشد تا سقف دویست و چهل میلیارد ریال قابل صدور هست. همچنین مدیریت صندوق با پیگیری مجدانه توانسته مجوز صدور ضمانت‌نامه اتکایی و کنسرسیومی با مشارکت بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و سایر صندوق‌های مجاز را تا سقف یکصد و 80 میلیارد ریال اخذ نماید.

او درباره برنامه های آینده صندوق گفت: برنامه‌های صندوق جهت پیشبرد اهداف و کمک به توسعه و توانمندسازی بخش تعاون به‌قرار زیر هست،رتبه‌بندی شرکت‌های تعاونی از طریق سامانه صندوق،تأمین مالی مردم‌نهاد و تضمین طرح‌های دانش‌بنیان،صدور ضمانت‌نامه‌های اتکایی و کنسرسیومی با مشارکت بانک‌ها و سایر صندوق‌های مجاز تضمین،استفاده بهینه از منابع صندوق جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های پایه‌ای تعاون و تنوع‌بخشی به درآمدهای صندوق،ارتقاء و بهبود سطح عملکرد صندوق در صدور انواع ضمانت‌نامه،ارتقاء سطح رضایت‌مندی مشتریان،گسترش دامنه ذینفعان،

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت:عمده خدمات صندوق به بخش تعاون اختصاص داده‌شده است به‌طوری‌که بیش از 80 درصد ضمانت‌نامه‌های صندوق به شرکت‌های تعاونی داده‌شده است. همچنین سعی می‌شود اشخاص و شرکت‌های خصوصی عضو شرکت‌های تعاونی در اولویت بعدی قرار گیرند. ازتمام امکانات صندوق در پیشبرد اهداف و تحقق سیاست‌های بخش تعاون بهره می جوییم. به‌عنوان‌مثال علاوه بر تضمین طرح‌های مورداشاره، باهمت صندوق و شرکت‌های تعاونی فعال چندین نشست در استان‌های مختلف برگزار شده است. در این نشست‌ها که فعالان بخش تعاون حضور دارند، ضمن معرفی خدمات به بررسی راهکارهای تعاونی‌ها جهت توسعه تضمین در خصوص مدل‌های جدید تعاونی مانند توسعه عمران شهرستانی، فراگیر و عام پرداخته می‌شود.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 868334

وب گردی

وب گردی