دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس رسید

مجری طرح بازتوانی نیروگاه های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از رسیدن دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا نصراللهی مجری طرح بازتوانی نیروگاه های شرکت تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: مدتی است که عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس آغاز شده و در روزهای اخیر دومین ژنراتور و توربین گازی کلاس F که از گمرک شهید رجائی ترخیص شده، وارد کارگاه ساخت نیروگاه بندرعباس شد.

او افزود: تا این لحظه ما هر 2 توربین و هر 2 ژنراتور مربوط به این نیروگاه را در قالب قرارداد 5 هزار مگاواتی که شامل 8 ساختگاه است را در نیروگاه بندرعباس در اختیار داریم.

نصراللهی با بیان اینکه "عملیات ساختمانی نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس مدتی آغاز شده است"، گفت: عملیات بتن ریزی فونداسیون توربین ها به طور کامل انجام شده و انعقاد قراردادهایی در بخش خرید اسکلت فلزی، ساخت و نصب آن و همچنین مخزن سوخت و کلیه پیش‌نیازهایی که برای راه اندازی واحد در برنامه زمان بندی خودش پیش بینی شده در حال انجام است.

به منظور ارتقای راندمان و افزایش بهره‌ وری ، دستیابی به توربین های کلاس F که سابقه ای بیش از 20 سال در جهان دارد و در اواخر قرن بیستم، توانست نیمی از سهم تجهیز واحدهای جدید نیروگاهی در کشورهای پیشرفته را از آن خود کند ، در سالهای اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور اسفند ماه سال 94 در دیدار «حمید چیت‌چیان»، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله ، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ 307 مگاوات با بازدهی حرارتی 40.1 درصد را دارد. بازدهی این توربین در حالت سیکل ترکیبی به 57 درصد می رسد و میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب 25 و 80 PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.

برنامه ریزی و انجام اقدامات دولت یازدهم به منظور دستیابی ایران به این دانش فنی و ارتقای راندمان نیروگاههای حرارتی کشور با بومی سازی و به کارگیری توربین های کلاس F در دولت دوازدهم ادامه دارد به طوری که در ادامه این روند در مهرماه سال جاری شاهد رسیدن نخستین توربین و همچنین نخستین ژنراتور کلاس F به محل ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس بودیم و اکنون در میانه آبان دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس رسیده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته در مجموعه وزارت نیرو، نخستین نیروگاه کلاس F ایران در بندرعباس در سال 1397 به تولید برق خواهد رسید.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 868415

وب گردی

وب گردی