چه اطلاعاتی از قراردادهای شهرداری منتشر می شود؟/امضای ۶۰ قرارداد بالای یک میلیاردتومان در دوره جدید شهرداری

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از ثبت ۶۰قرار داد بالای یک میلیارد تومانی از آغاز به کار شهردار جدید پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، بهاره آروین در خصوص جزییات سومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران که این هفته باحضور نمایندگان معاونت مالی و اقتصادی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و کارشناسان کمیته برگزار شد، گفت: در این جلسه پیرو مصوبات جلسه پیش، در ابتدا سازمان فناوری اطلاعات طی گزارشی وضعیت راه اندازی سامانه قراردادها را ارائه کردکه در آن مشخص شد این سامانه در مناطق ۲۲ گانه و ۴ واحد از ۴۴ واحد تابعه شهرداری تهران به طور کامل راه‌اندازی شده و اطلاعات قراردادهای این واحدها در این سامانه ثبت می‌شود. در ۸ واحد از ۴۴ واحد تابعه راه‌اندازی این سامانه پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است. در باقی واحدهای تابعه هنوز هیچ اقدامی برای راه‌اندازی این سامانه انجام نشده است. همچنین قراردادهای مزایده، مشاوره، سرمایه‌گذاری و املاک در این سامانه ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد : در گزارشی که در لحظه از سامانه قراردادها گرفته شد مشخص شد از شروع آغازکار شهردار تهران در تاریخ ۹۶/۶/۵ تعداد ۶۰ قرارداد بالای ۱ میلیارد تومان معادل ۱۴۸ میلیارد تومان، در آن‌دسته از واحدهای تابعه شهرداری که اطلاعات‌شان را در این سامانه ثبت می‌کنند، منعقد شده است.

راهکار کمیته شفافیت برای شکسته شدن قرار دادهای یک میلیاردی

آروین توضیح داد: نماینده معاونت مالی و اقتصادی در خصوص آیتم های قابل انتشار، پیشنهاد اولیه و دلایل توجیهی خود را مبنی بر انتشار تنها آمار قراردادهای منعقده فارغ از جزییات آن به اعضای کمیته ارائه کردند. سپس جلسه کمیته تنها با حضور کارشناسان کمیته ادامه یافت که پس از بحث و گفت‌وگو تمقرر شد در فاز اول طرح، اطلاعات قراردادهای بالای ۱ میلیارد تومان به اطلاع عموم مردم رسانده شود با این تبصره که به منظور اجتناب از شکسته شدن قراردادها به مجموعه‌ای از قراردادهای کمتر از یک میلیارد تومان، اطلاعات کلیه قراردادهای اشخاص حقیقی و حقوقی (صرف‌نظر از مبلغ قرارداد)، که در یک سال، مجموعا بیش از یک میلیارد تومان با زیرمجوعه‌های شهرداری تهران قرارداد داشته‌اند نیز به صورت عمومی منتشر شود.

چه اطلاعاتی از قراردادهای شهرداری منتشر می شود

بر اساس این تصمیم حداقل اطلاعاتی از یک قرارداد که انتشار و دسترسی عمومی به آن‌ها به منظور تحقق شفافیت و نظارت همگانی ضروری است، موضوع قرارداد، مبلغ نهایی قرارداد (به تفکیک نقد و غیرنقد)، روش انتخاب پیمانکار (مناقصه، استعلام بها، ترک تشریفات و ...) ، نام کارفرما، نام ناظر کارفرما، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد، نام اعضای کمیسیون، نام شرکت برنده قرارداد به همراه شماره ثبت اقتصادی و شناسه حقوقی شرکت ، نام امضا کننده قرارداد از طرف پیمانکار، نام امضاکننده قرارداد از طرف کارفرما، شرح خدمات قرارداد، وضعیت قرارداد، اطلاعات الحاقیه در صورت وجود (شامل موضوع، مدت و مبلغ الحاقیه)واطلاعات فسخ قرارداد در صورت وجود (دلیل و زمان فسخ قرارداد) خواهد بود .

به گفته آروین مقرر شد رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای به شهردار تهران، ضمن اعلام حداقل مواردی از اطلاعات یک قرارداد که انتشار عمومی آن‌ها برای تحقق شفافیت و نظارت همگانی ضروری است، الزام تمام واحدهای تابعه شهرداری تهران به ثبت اطلاعات قراردادهای‌شان در سامانه قراردادها و نیز انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیاردتومان که در دوره جدید مدیریت شهری منعقد شده‌اند را از وی خواستار شوند.
۷۰۶

کد خبر: 868504

وب گردی

وب گردی