راه‌اندازی مراکز مستقل برای ترک اعتیاد کودکان  لزومی ندارد

اعتیاد بیماری وحشتناکی است که نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان به عنوان بحران و مهم‌ترین آسیب اجتماعی شناخته می شود اما وقتی گستره و فراگیری آن به زنان و کودکان می رسد وضعیت فرق می کند و شرایط بغرنج تری را به وجود می آورد و واقعیت این است، از اعتیاد کودکان که مدت ها پیش مطرح شده و مسئولان را به فکر ایجاد بیمارستان ها و مراکزی برای ترک اعتیاد آنها انداخته نمی توان به سادگی گذشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، یکی از واقعیت های موجود جامعه ما اعتیاد در کودکان است که نمی توان آن را انکار کرد و از کنارش به سادگی گذشت .

به اعتقاد رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، کودکان و نوجوانان معتاد نیز مانند سایر افراد معتاد نیازمند درمان هستند و باید پس از گذراندن مراحل درمان نیز آنها را رصد کرد تا دوباره به سمت اعتیاد نروند.

سید حسن موسوی چلک با اشاره به اینکه مدتی است، خبرهایی مبنی بر ایجاد مراکز مختص ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان مطرح و گفته می‌شود برای این بچه‌ها باید مراکزی جدا از مراکز بزرگسالان تدارک دیده شود تا بچه‌ها در آنجا اعتیاد خود را ترک کنند می گوید: اما به‌نظر می‌رسد تاسیس مراکز مستقل ترک اعتیاد برای بچه‌ها چندان کار درستی نباشد و می‌توان برای ترک اعتیاد بچه‌ها از مراکز فعلی ترک اعتیاد استفاده کرد؛ البته برای این کار باید بخشی از مراکز را مستقلا به کودکان و نوجوانان معتاد اختصاص داد و آنها را از بزرگسالان جدا کرد.

وی با بیان اینکه تعداد بچه‌های معتاد در تمامی استان‌ها یکسان نیست می گوید: در برخی استان‌ها تعداد این بچه‌ها زیادتر و در برخی دیگر کمتر است و به عنوان مثال نمی‌شود برای تعداد انگشت‌شمار کودکان معتاد در یک استان هزینه ایجاد یک مرکز ترک اعتیاد شبانه‌روزی با تعداد زیادی پرسنل را متقبل شد.

موسوی ادامه می دهد: در حال حاضر مراکز ترک اعتیاد دارای مجوزی که وجود دارند می‌توانند با خدمات لازم و تخصصی اعتیاد کودکان و نوجوانان را ترک بدهند و راه‌اندازی مراکز مستقل برای ترک اعتیاد این افراد لزومی ندارد. چراکه این مراکز هزینه‌بر بوده و نیازمند وجود پرستار، مددکار، روانشناس و بهیار و... هستند که باید برای ترک اعتیاد بچه‌ها آموزش‌های لازم را ببینند و وجود اینها در کنار وسایل و ابزاری که باید در مراکز پیش‌بینی شود، ‌هزینه‌بر است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان تاکید می کند: در بین این بچه‌ها تعدادی هم هستند که خانواده‌های بدسرپرست دارند یا بدون خانواده هستند که این بچه‌ها باید بعد از ترک اعتیاد به مراکز بهزیستی سپرده شوند اما در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که باید اعتیاد بچه‌ها را بپذیریم و بعد از ترک اعتیاد آنها را به حال خود رها نکنیم؛ چراکه میزان بازگشت افرادی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند به سمت مواد‌مخدر خیلی زیاد است و این بچه‌ها نیز اگر در ادامه ترک اعتیاد پشتیبانی نداشته باشند و مددکار و روانشناس آنها را تحت نظر نداشته باشد، دوباره به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند و تمامی تلاش‌هایی که برای ترک اعتیاد ‌آنها کشیده شده به هدر می‌رود.

700

کد خبر: 868555

وب گردی

وب گردی