گله های استانی

در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نام برخی مطبوعات استانی کشور به چشم می خورد که نمایانگر حضور مطبوعات استانی در نمایشگاه بیست و سوم بود. غرفه داران این مطبوعات هر کدام حرفی برای گفتن داشتند که پای سخنان آنها نشستیم.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: در نمایشگاه مطبوعات امسال ادارات کل ارشاد استان‌ها و برخی خانه‌های مطبوعات استانی بیش از 55 رسانه استانی، منطقه‌ای و محلی با مساحتی حدود هزار متر مربع در نمایشگاه حضور داشتند.

در این نمایشگاه نشریات استانی و محلی در کنار مؤسسات بزرگ مطبوعاتی، روزنامه‌ها و ­پایگاه‌های خبری به ارائه محصولات رسانه‌ای خود پرداختند.

روز اختتامیه نمایشگاه مطبوعات رسانه‌های برتر این دوره معرفی شدند. در گروه نشریات استانی و منطقه‌ای غرفه نشریه پیام عسلویه به مدیرمسئولی آقای مازیار هوشمند به عنوان غرفه برتر اعلام شد. در این گروه همچنین رسانه‌های زیر به عنوان رسانه های فعال اعلام شدند؛ «مردم کویر، همدان پیام، تیتر یک نجف آباد، هزاردستان، اتفاقیه خراسان شمالی، سپهر غرب، هاناخبر، به فکر شهر، خزر آنلاین».

همچنین در گروه روزنامه ها از نشریات استانی، روزنامه شهرآرا به مدیر مسئولی مجید خرمی از مشهد به عنوان غرفه برتر و روزنامه «اصفهان زیبا» به عنوان غرفه فعال شناخته شد.

در این گزارش خبرنگاران استانی ایسکانیوز به پای درد دل رسانه های استانی نشستند که اکثرا در رابطه با مکانی که معاون مطبوعات برای آنها در سالن نمایشگاه در نظر گرفته بود ناراحت و شاکی بودند که چرا غرفه های رسانه های استانی را آخر سالن نمایشگاه قرار داده اند و کمتر به آنها رسیدگی شده است. حتی برخی از همکاران رسانه ای در رابطه با وضعیت اقتصادی گله مند بودند که برای یک هفته حضور در نمایشگاه و گرفتن غرفه از لحاظ اقتصادی نسبت به سال گذشته قیمت غرفه ها افزایش پیدا کرده بود.

در زیر به قسمتی از صحبت های مسوولان رسانه ای استان ها و همچنین غرفه داران آنها اشاره کرده ایم.

درددل غرفه‌داران استانی

شهر آرا/ باید به بخش استان ها بیشتر پرداخته شود

مجید خرمی مدیر مسئول روزنامه شهرآرا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درگفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص ارزیابی اش از این نمایشگاه در بخش مطبوعات استانی گفت: غیبت برخی از برندهای مطبوعات در این نمایشگاه می تواند یک ضعف برای نمایشگاه باشد.

وی ادامه داد: حضور چهره هایی مانند هنرمندان، ورزشکاران و اساتید دانشگاه نسبت به سال های گذشته متنوع تر شده و این افزایش تنوع نشان می دهد که دغدغه افراد نسبت به برگزاری نمایشگاه مطبوعات بیشتر شده است.

خرمی ادامه داد: کانال ها و شبکه های مجازی در این نمایشگاه با قدرت بیشتری حاضر شدند و حتی پیش بینی می شود که مطبوعات بیشتر به سمت دیجیتالی شدن خواهند رفت.

وی تصریح کرد: باید به بحث استان ها بیشتر از چیزی که الان است پرداخته شود، چیزی که در این چند روز به آن رسیدم این است، نشریه های محلی که تصمیم به حضور در نمایشگاه را داشتند به دلیل اقتصادی نتوانستند حضور پیدا کنند، اگر وزارت ارشاد تصمیم به کمک دارد باید از نشریات استانی پولی دریافت نکند تا این رسانه ها هم در نمایشگاه حاضر شوند.

وی در پایان گفت: رسانه های سراسری باید از حالت نمایشگاهی صرف در بحث مطبوعات خارج شوند.

هفته نامه بازار کسب و کار/ با امکانات بسیار کم به اینجا رسیدیم

محمد یاری قائم مقام هفته نامه بازار کسب و کار با لحن خاصی از مسوولین به دلیل قرارگرفتن غرفه اش در بهترین جای سالن گفت: سپاس و تشکر از مسوولین و کمیته تشخیص دهی نمایشگاه داریم که دوستان بزرگوار وزرا و مسوولین را به غرفه ما می آورند و بازدید می کنند واقعا غرفه های ما شلوغ است و جای سر خاراندن نداریم. از لحاظ اینترنت واقعا حرفه ای است و هیچ مشکلی نبوده است.

اما در حقیقت باید بگویم که من از مسوولین تشکری ندارم زیرا اگر تا اینجا آمدم با امکانات بسیار کم به اینجا رسیده ام.

وی با اشاره به این که در این نمایشگاه نقطه قوتی دیده نشده، ادامه داد: درست است که بستری فراهم شده تا رسانه های استانی کشور غرفه ای برای تعامل با یکدیگر داشته باشند اما در صورتی که رسانه های استانی حداقل در فضایی قرار می گرفتند که مثلا آقای نوبخت وارد نمایشگاه می شود کسی نخواهد ایشان را به غرفه بکشاند خود آقای نوبخت به خود اجازه بدهد و از رسانه استانی بازدید کند.

این مسوول گفت: درست است که غرفه ما استانی است و از دکوراسیون حرفه ای برخوردار نیست اما وزیر ارشاد حتی به غرفه من سری نزد تا یک خسته نباشید به من بگوید!

وی ادامه داد: وزیر ارشاد متولی من است، من از ایشان توقع دارم. رسانه های تهران اکثرا در ایام سال با وزیر دیدار دارند اما من یک رسانه استانی هستم، چند بار می توانم ایشان را ببینم؟ مگر اینکه سفری به استان ما داشته باشد و از دور بتوانیم با ایشان مصاحبه ای داشته باشیم، آن هم بدون هیچ گونه نوشت افزاری، فقط با یک خودکار و کاغذ؛ زیرا گوشی موبایل و رکوردر ممنوع است زیرا محافظانشان از نزدیک اجازه صحبت با مسوولین را به ما نمی دهند اما همین قدر که به غرفه من می آمدند و یک خسته نباشید کوچک هم به من می گفتند قوت قلب می گرفتم.

این مسوول ادامه داد: اگر مسوولین به استان من بیایند پوشش خبری از بازدید آنها خواهم داشت، اما وزارتخانه به من می گوید که اخبار خود را پوشش بده زیرا اخبار تهران مرتبط به شما نمی شود؛ این در صورتی است که آرشیو شماره های اول رسانه اخبار کل کشور است؛ رسانه استانی بودم اما مدام به من تاکید کردند که اگر می خواهی ضریب کیفی خوبی بگیری باید به مطالب استانی بپردازی!

وی با بیان این که مسوولین برای رسانه استانی ارزش قائل نیستند، گفت: مسوولین به ما مصاحبه نمی دهند.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی رسانه گفت: 9 نیروی حق التحریری خود را بیمه کردم اما به دلیل نبود بودجه بیرونشان کردم و آنها به اداره کار شکایت کرده و 12 میلیون من را جریمه کردند.

واقعه کرمان/برای رسانه های استانی و منطقه ای جای خیلی بدی در نظر گرفته شده است

پدرام خسروی مدیر غرفه روزنامه واقعه کرمان با بیان این که بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات نمایشگاه خوبی است، گفت: متاسفانه برای رسانه های استانی و منطقه ای جای خیلی بدی در نظر گرفته شده است زیرا آخر سالن ها قرار گرفته اند و مخاطبان دسترسی کمتری به رسانه های ما دارند.

وی ادامه داد: موسسات و روزنامه های عالی را همه می شناسند، باید رسانه های منطقه ای و استانی بیشتر شناخته شوند که متاسفانه دسترسی به آنها سخت است.

خسروی در رابطه با نکات مثبت این نمایشگاه گفت: می توان از تعامل رسانه ها با دیگر نشریات، دوستان مطبوعاتی و دیگر استانی ها یاد کرد.

وی گفت: پیشنهاد من برای نمایشگاه سال آینده این است که رسانه های استانی و بومی را بیشتر در دسترس قرار دهند زیرا رسانه های استانی بیشتر مهمان های خاص خودشان را دارند و در دسترس مردم نیستند.

روزنامه دریا/اینترنت بسیار بسیار ضعیف است

علی دبیری نژاد مدیر مسوول روزنامه دریا و هفته نامه ساحل صدف گفت: کلیات نمایشگاه برای تبادل اطلاعات بسیار خوب است اما در ارتباط با نمایشگاه امسال احساس می کنم نسبت به سال گذشته استقبال کمتری شده است که باید علت آن بررسی شود.

وی ادامه داد: دسترسی به اینترنت لازمه فعالیت تمام همکاران رسانه است که بتوانند با دفتر رسانه ای شان ارتباط داشته باشند اما اینترنت بسیار بسیار ضعیف است.

دبیری نژاد افزود: رتبه بندی و کیفی غرفه ها نسبت به سال گذشته بهتر بوده و حتی به صورت مرتب از غرفه ها سرکشی می شود و این موضوع از نقاط مثبت این نمایشگاه است.

وی افزود: از نشریات محلی و منطقه ای کم استقبال می شود، صرفا برای دیدن غرفه محلی ها زیرا در آخر سالن ها هستند. نشریاتی که برند هستند در ابتدای سالن هستند اگر برعکس می شد مسلما آن فردی که برای دیدن نمایشگاه می آمد حتما از خبرگزاری های برند هم بازدید می کرد و در این مسیر غرفه های ما هم دیده می شد، اگر این موضوع سال دیگر رعایت شود بسیار خوب است.

ندای هرمزگان/تعامل میان نشریات محلی بیشتر شده است

محمدرضا انورپور غرفه دار ندای هرمزگان که از خبرنگاران این رسانه است ضعف این نمایشگاه را در حوزه روابط عمومی دانست و گفت: به منظور اطلاع رسانی از افتتاح و زمان برگزاری مقداری روابط عمومی ضعیف عمل کرد.

وی در رابطه با نقاط ضعف نمایشگاه گفت: شرایط مناسبی فراهم شده و استانی ها را از یکدیگر جدا کردند تا مقداری تعامل میان نشریات محلی بیشتر شود زیرا هر چقدر میان غرفه ها فاصله بیشتر باشد شرایط سخت تر است و مسوولین فرصت دارند تا ساعتی یا روزانه به تمام غرفه ها سر بزنند.

انورپور گفت: بعضی از مسوولین استانی یا منطقه ای شرایط خاص خود را دارند و نمی توانند وسایل ضروری شان را برای مسافت طولانی همراه بیاورند پیشنهاد من این است که مسوول مورد نظر سعی کند لیستی تهیه و برنامه مدون تری داشته باشد زیرا این موضوع می تواند به کیفیت بهتر نمایشگاه کمک کند.

روزنامه سپهر غرب/اصحاب رسانه تضارب آرا ندارند

زهره پوروهابی سردبیر روزنامه سپهر غرب گفت: نمایشگاه مطبوعات جایی است تا رسانه ای ها با یکدیگر تعامل داشته و کارهای جدید یکدیگر را ببینند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه مطبوعات نقاط ضعف و قوت را می توانیم رصد کنیم، ولی نقاط ضعف زیاد است؛ در نمایشگاه، غرفه روزنامه های منطقه ای و محلی را آخر سالن قرار دادند و این نشان می دهد معاونت مطبوعات به همین اندازه استان ها برایش اهمیت دارد. این موضوع به پایین بودن قوه اقتصادی مطبوعات استانی برمی گردد، رسیدگی مطبوعات استانی به فضای غرفه کم بوده در حدی که فقط در غرفه حضور دارند، شاید اگر وسع شان می رسید یک غرفه بهتر با جذابیت های بصری بهتری می توانستند ایجاد کنند.

پوروهابی افزود: هیچ فضایی طراحی نشده تا اصحاب رسانه خودشان تضارب آرا داشته باشند، ما همیشه می گوییم فضا برای انعکاس مطلب نیست اینجا باید فضایی باشد تا صحبت هایمان را بگوییم و به جامعه نشان دهیم.

پوروهابی تصریح کرد: فقط نباید یک نمایشگاه راه بیاندازیم یا یک کار ارائه داده باشیم باید میان جمع یک هم آوایی باشد تا ذخیره یک سال مطبوعات را ارائه داد.

نشریه خزر/گلایه از قیمت گران غرفه ها

حسین خاکزاد مدیر مسئول نشریه خزر از استان گیلان گفت: بحث جانمایی نامناسب رسانه های استانی همیشه بوده و آنها در بدترین جای ممکن قرار دارند، با این که رسانه های استانی به نوعی فرهنگ هر استان را نشان می دهند متاسفانه جانمایی خوبی ندارند.

وی ادامه داد: بحث نظافت از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه است، اصلا مکانی برای وسایل دورریز افراد تعبیه نشده است، همچنین اینترنت بسیار ضعیفی به ما ارائه داده اند.

خاکزاد در پایان گفت: قیمت گران غرفه ها از مشکلات دیگر این نمایشگاه است.

اصفهان زیبا/اگر نمایشگاه در سال های بعد کم رونق شد تعجب نکنید

امیر محزونی عضو شورای سردبیری روزنامه اصفهان زیبا گفت: فضای کلی نمایشگاه یک مقدار نسبت به سال گذشته سرد بود؛ شاید به دلیل عدم حضور برخی از رسانه ها است.

وی ادامه داد: پروسه ثبت غرفه و سفر رسانه های استانی به تهران مقداری سخت است و فرصت زمانی که برای ثبت نام وجود دارد کم است.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت دکور نمایشگاه بسیار تهرانی بوده و به ابعاد محلی توجه نشده است.

محزونی با اشاره به بالا بودن هزینه ها گفت: اگر قرار باشد هزینه اضافی ارائه دهیم از سال دیگر ما نمی آییم، هنگامی که کرایه غرفه ای هزینه اش زیاد باشد رسانه های دیگر استان ها هم نمی آیند.

وی در پایان گفت: اگر قصد رونق در نمایشگاه را دارند باید ما را حمایت کنند در غیر این صورت اگر نمایشگاه کم رونق شود تعجب نکنید.

901/900

کد خبر: 868576

وب گردی

وب گردی