تولیدات خودروی چین بیشتر با هدف صادرات است

مدیر یک شرکت خودروساز چینی و از شرکای تجاری سایپا گفت: بازار خودرو چین کاملا رقابتی است بگونه ای که عمده تقاضای مردم را خودروهای خارجی تشکیل می دهند و تولیدات خودروی چین بیشتر با هدف صادرات است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شرکت پارس خودرو از 2سال پیش خودروی برلیانس چین را در ایران تولید می کند.
این شرکت در زمینه انجام تحقیق و توسعه مشترک، داخلی سازی قطعات، انجام توافقنامه برای تشکیل مشارکت انتفاعی (جوینت ونچر) بین سایپا و برلیانس و تنوع بخشی به آپشن ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، با شرکت برلیانس چین همکاری دارد.
در همین پیوند «شن یی» - Shen Yi- دستیار مدیرعامل شرکت 'شین هوآ' – یکی از نمایندگی های اصلی شرکت برلیانس- امروز در جریان بازدید خبرنگاران ایرانی از این شرکت در شانگهای در پاسخ به ایرنا افزود: عمده خودروهای سواری تولیدی کشور چین با هدف صادرات به کشورهای هدف تولید می شوند و چینی ها علاقه مند به سوار شدن بر خودروهای خارجی هستند.
او بیان داشت: با این حال 'جیم بی'- Jinbei- نوعی ون تولیدی در شرکت برلیانس- بیش از 50 درصد از سهم بازار خودروی ون چین را در اختیار دارد که به نوعی در بین خودروهای تولیدی در این کشور یک استثنا محسوب می شود.
شن یی ادامه داد: این ون ها با کاربری های مختلف خودروی پلیس، مسافربری، آمبولانس و ... تولید می شوند که نوع آمبولانسی آن به بازار ایران نیز صادر می شود.
او در ادامه با اشاره به مدرسه تخصصی ارائه آموزش های فنی شرکت شین هوآ موسوم به مدرسه 'لیالنگ'، خاطرنشان کرد: تاکنون 30 هزار نفر از چینی ها از آموزش های فنی این مدرسه بهره مند شده اند و 80 درصد آنان نیز در ادامه در همین حرفه مشغول به کار شده اند.
این مقام مسئول چینی درخصوص حضور و آموزش خارجی ها در این مدرسه تخصصی، یادآوری کرد: هیچ خارجی در این مدرسه به تحصیل اشتغال ندارد، اما احتمالا تا سال آینده گروه هایی از شرکت خودروسازی سایپا برای بهره مندی از آموزش های لازم به این مدرسه اعزام خواهند شد؛ هرچند اکنون ارائه آموزش های فنی لازم از طریق نیروهای چینی مستقر در گروه سایپا انجام می شود.
او در تشریح چگونگی تامین مالی شین هوآ از مشتریان خودرو، تصریح کرد: ابتدا مبلغ نقدی مد نظر مشتری که قادر به پرداخت آن است، دریافت می شود و سپس باقی مانده قیمت خودرو به مشتری وام داده می شود که نرخ بهره آن 5 تا 6 درصد است.
دستیار مدیرعامل شرکت شین هوآ خاطرنشان کرد: برای مشتریانی که از تمکن مالی لازم برخوردار نباشند، عرضه خودرو به صورت 100 درصد اقساط و بدون پیش پرداخت انجام می شود.
او گفت: شین هوآ قبلا برای تامین مالی مشتریان خود با برخی بانک های چینی طرف قرارداد بود، اما امروز این مهم از طریق ارتباط با موسسات مالی انجام می شود.
پیشتر سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین به ایرنا گفته بود: ایران در 9 ماهه سال جاری میلادی 13 میلیارد و 880 میلیون دلار کالا به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال پیش سه میلیارد دلار افزایش یافته است.
علی اصغر خاجی بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرگ چین اعلام کرد: میزان تجارت 2کشور در 9 ماهه سال جاری میلادی افزون بر 27 میلیارد دلار بود که تراز تجاری، 540 میلیون دلار به نفع ایران است.
او ادامه داد: پارسال تراز تجاری 2 کشور 940 میلیون دلار به نفع چین بود.
چین بزرگ ترین خریدار کالای ایرانی و نیز بزرگ ترین صادر کننده به کشورمان است.
شرکت شین هوآ که زمینه اصلی فعالیت آن در عرصه خودرو است و شریک تجاری شرکت های بین المللی نظیر پژو، سیتروئن، کیا و ... محسوب می شود، همچنین در زمینه های انرژی های تجدیدپذیر (خورشیدی) و انرژی هسته ای نیز فعالیت داشته و بیش از 80 نمایندگی در سرتاسر جهان دارد.
این شرکت در سال 1986 میلادی تاسیس شده که با تامین مالی برای شرکت خودروسازی برلیانس، همچنین تامین مالی برای مشتریان این شرکت، ارائه خدمات پس از فروش برای مشتریان و همچنین اجاره خودرو را انجام می دهد.
شین هوآ سالیانه یکصد هزار دستگاه خودروی برلیانس در داخل کشور چین می فروشد و در زمینه خرید و فروش خودروی لوکس بی.ام. دابلیو نیز فعالیت دارد که فروش سالیانه آن 14 هزار دستگاه است.
همچنین سالیانه 9 هزار دستگاه خودرو از سوی این شرکت به صورت اجاره واگذار می شود.
درآمد سالیانه شرکت شین هوآ سالیانه بیش از 6 میلیارد و 300 میلیون یوآن است.
این شرکت از سال 2007 میلادی تاکنون در عرصه انرژی های نو نیز فعالیت دارد که تاکنون پروژه هایی به ارزش مجموع سه میلیارد یوآن اجرا کرده است.

منبع: ایرنا
403

کد خبر: 868621

وب گردی

وب گردی