بررسی علت عدم تاثیر گذاری  تابلوهای خیابانی  از بُعد روانشناسی

یک رفتار شناس معتقد است: یکی از عوامل کم اثر بودن تابلوهای خیابانی و تبلیغات محیطی در کشور، کم توجهی به حوزه روانشناسی صنعتی است.

به گزارش ایسکانیوز، پویا ودایع رفتارشناس و مشاور زبان بدن با بیان این مطلب اظهار داشت: در اغلب تبلیغات محیطی، طراحان از عکسهای آماده سایت ها و کمپانی های بزرگ کپی برداری می کنند درحالی که مفهوم زبان بدن و روانشناسی تبلیغات را درنظر نمی گیرند، هم اکنون همه مفهوم موفقیت در تبلیغات محیطی به اندازه و جانمایی تابلوها خلاصه شده است، درحالی که طراحی یک پست برای فضای مجازی که در آن مولفه های روانشاسی و زبان بدن در سوژه رعایت شده باشد گاهی اثر بخش تر از تابلوهای گران قیمت خیابانی است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر برخی از مجموعه ها، میلیاردها تومان هزینه می کنند تا تابلوهای بزرگ با چهره بازیگران و ورزشکاران را در سطح شهر نصب کنند، غافل از اینکه روانشناسی صنعتی و افکار سنجی، سهم زیادی در اقناع مردم به خرید و استفاده از محصول دارد.

نویسنده کتاب مهندسی زبان بدن ادامه داد: استفاده از چهره های مشهور تنها نمی تواند ضامن فروش باشد چراکه زبان بدن یک بازیگر با زبان بدن یک معرف محصول متفاوت است و اگر پارامترهای روانشناسی صنعتی در طراحی و ژست ها لحاظ نشود اثر بخشی آن کاهش می یابد.

وی گفت: چهره یک فرد می تواند 2000 حالت مختلف و ویژه را نمایش دهد اما اگر به همه تابلوهای خیابانی توجه کنید درخواهید یافت که تمامی ژست ها به چند حالت کلی خلاصه می شود، درحالی که هر ژست یک پیام را در ضمیر ناخودآگاه بیننده تداعی می کند.

وی با اشاره به اینکه احساس تبلیغات باید نمایان تر از رنگ و لعاب های طراحی باشد افزود: در کشورهای پیشتاز در حوزه تبلیغات و بازاریابی، بیان یک احساس چنان با اهمیت است که بیشتر سلبریتی ها و افراد مشهور پیش از قرار گرفتن جلوی لنز دوربین و تبلیغ یک محصول، هفته ها و حتی ماه ها از آن کالا استفاده می کنند تا در هنگام معرفی محصول بتوانند به شکل اثر بخشی احساس خود را نمایان و تبلیغ کنند، نکته مهم در این گونه تبلیغات حالات چهره افراد به صورت طبیعی است که با عدم آشنایی آنها با زبان بدن و اعتماد سازی با چهره همراه است.

ودایع خاطر نشان کرد: تا زمانی که حوزه روانشناسی صنعتی به طور جدی در حوزه بازاریابی و تبلیغات محیطی وارد نشود باید شاهد تکرار شکل و فرم تبلیغات و کم فروغ بودن این حوزه بود.

701

کد خبر: 868724

وب گردی

وب گردی