اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌روند

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: بر اساس یک پژوهش صورت گرفته، اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌روند و از نظر درسی موفق‌تر هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمود علیگو قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه در امان نگهداشتن دانش‌آموزان از خطرات و آسیب‌های اجتماعی نیازمند آموزش مهارت به آنان است، اظهار داشت: 30 هزار مربی در سازمان دانش‌آموزی کشور امر آموزش به دانش‌آموزان را بر عهده دارند و هر گروه 45 نفره از دانش‌آموزان، یک مربی و یک خبرنگار دانش‌آموز عضو خبرگزاری پانا دارد.

وی افزود: 21 هزار خبرنگاردانش‌آموز خبرگزاری پانا در کشور فعال هستند که حوزه فعالیت آنها در سطح مدرسه است.

علیگو اضافه کرد: در هر گروه تشکیلاتی دانش‌آموزی، یک نفر امدادگر، یک نفر مسئول اعتقادی، یک نفر آموزش‌دهنده محیط زیست و یک نفر آموزش‌دهنده در حوزه مسائل اجتماعی وجود دارد و ما در سال گذشته 850 هزار عضو دانش‌آموز داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این رقم به یک میلیون نفر عضو برسد.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با اشاره به جلسه‌ای که هر سه ماه یکبار با حضور تشکل‌های دانش‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود، گفت: در جلسه آخر معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مشترکاً‌ ایده استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی برای تربیت دانش‌آموزان را مطرح کردند و بر این اساس بنا شد تربیت اجتماعی را سازمان دانش‌آموزی، تربیت سیاسی با بسیج دانش‌آموزی، تربیت اعتقادی با اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بشردوستی و سلامت با سازمان جوانان هلال‌احمر و مسائل مشارکت مدیریتی و امور مدرسه با شوراهای دانش‌آموزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید در مطالبات از آموزش و پرورش تغییر جدی صورت بگیرد زیرا اولویت مطالبات اکنون حقوق معلمان و مسئله کنکور است اما اولویت آموزش و پرورش باید تربیت اجتماعی و اعتقادی درست دانش‌آموزان باشد که نقش صدا و سیما در تغییر این اولویت بسیار مهم است.

علیگو با بیان اینکه خانواده‌ها باید مطالبه تربیتی از مدرسه داشته باشند، گفت: رسانه در این تغییر اولویت نقش مهمی دارد اما چند برنامه شبیه به پرسشگر در صدا و سیما تولید شده است؟

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: سرانه همه تشکل‌های دانش‌آموزی بر روی هم به بیش از 1200 تومان به ازای هر دانش‌آموز نمی‌رسد و بودجه تربیتی تعیین شده برای آموزش و پرورش هم به ازای هر دانش‌آموز 1700 تومان است، البته مطلوب ما چندان به افزایش بودجه بر نمی‌گردد بلکه اولویت دادن به مسائل تربیتی اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما از لحاظ هویت در معرض خطر هستند، ادامه داد: کار تشکیلاتی هویت‌ساز است و تمام تشکل‌های دانش‌آموزی به دانش‌آموز هویت مسئولیت‌ساز می‌دهند و باعث می‌شوند دانش‌آموزان به سمت آسیب‌های اجتماعی نروند.

علیگو با اشاره به پرداختن سند تحول بنیادین به مسئله تشکل‌های دانش‌آموزی بیان داشت: بر اساس یک پژوهش صورت گرفته اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌روند و از نظر درسی موفق‌تر هستند.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی عنوان کرد: گاهی دانش‌آموزان یکدیگر را به سمت آسیب‌های اجتماعی تشویق می‌کنند و ما در حال پیاده‌سازی طرحی در سازمان دانش‌آموزی هستیم تا علاوه بر اینکه هر دانش‌آموز خود به طرف آسیب نمی‌رود یک نفر از دوستانش را که مبتلا به آسیبی شده است، از آسیب دور کند.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم دانش‌آموز باید به سمت فضای مجازی برود یا خیز،‌ افزود: در حوزه فضای مجازی فعالیت ما کم است چون ساماندهی وضعیت واقعی دانش‌آموزان را هنوز به صورت تمام و کمال انجام نداده‌ایم.
706

کد خبر: 868822

وب گردی

وب گردی